Espoon Tapiolaan valmistui uusia asumisoikeuskoteja

Asuntosäätiön uudet asumisoikeusasunnot ovat valmistuneet Espoon Tapiolaan. Asukkaat pääsevät muuttamaan uusiin koteihin tällä viikolla.

Asuntosäätiö on rakennuttanut syntysijoilleen, Tapiolan Tuuliniittyyn, modernin asumisoikeuskohteen. Ekologiseen puurakentamiseen painottuva Tuuliniityn alue sijaitsee aivan Tapiolan keskustan tuntumassa.

Tuuliniitty 11:een rakennetussa 4–5 kerroksisessa talossa on 44 asumisoikeusasuntoa, joiden koot vaihtelevat yksiöistä viiden huoneen tilaviin perheasuntoihin. Ylimmissä kerroksissa on myös korkeita, kaksikerroksisia ja parvellisia huoneistoja. Kaikissa asunnoissa on ranskalaiset ja/tai lasitetut parvekkeet sekä osassa katetut terassit pikkupihoineen.

Tuuliniitty 11:n rakennuksen ulkoseinät sekä parvekkeiden ja terassien umpiseinät on puuverhoiltu. Ainutlaatuista on asukkaiden yhteinen, kahden löylyhuoneen pihasauna. Talon yhteistiloihin kuuluvat lisäksi ulkoiluvälinevarastot, pesu- ja kuivaushuoneet sekä kerhohuone. Korttelin yhteispihan alle rakennettavassa yhteisessä pysäköintihallissa on lämmityspistokkein varustettuja autopaikkoja sekä mahdollisuus sähköauton lataamiseen.

Kohteen rakentajana on toiminut TNRak Oy, ja suunnittelusta on vastannut Huttunen-Lipasti Arkkitehdit Oy.

Tapiolan Tuuliniityn alueelle valmistuu uusia koteja yhteensä noin 500 asukkaalle. Asuntosäätiöllä on alueella juuri valmistuneen asumisoikeuskohteen lisäksi vuonna 2020 valmistunut puurakenteinen vuokra-asuntokohde.

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme lähes 18 000 kotia 32 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli lähes 200 miljoonaa euroa. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.

Asuntosäätiön rakennuttamalle asumisoikeuskohteelle erinomaiset hiilijalanjälkitulokset15.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Espoon Karakallioon valmistunut Asuntosäätiön asumisoikeustalo on yksi kolmen kerrostalon kokonaisuudesta, jotka kaikki ylsivät erinomaisiin hiilijalanjälkituloksiin. Tuoreet laskelmat osoittavat, että talojen elinkaaren aikaiset päästöt jäivät reilusti alle hankkeelle asetetun hiilijalanjälkitavoitteen. Hanke toteutettiin yhteistyössä Espoon Asuntojen ja NCC:n kanssa.