Uudenmaan Vihreät ry, Nylands Gröna rf

Espoon Vihreät: Mikki Kausteesta valtuustoryhmän uusi puheenjohtaja

Espoon Vihreiden valtuustoryhmän kesäkouksessa valittiin uusi valtuustoryhmän puheenjohtajisto. Valtuustoryhmän johtoon valittiin Mikki Kauste. Valtuustoryhmän varapuheenjohtajina jatkavat Meri Löyttyniemi (1.vpj) sekä Risto Nevanlinna (2.vpj). Kaupunginhallitus esittää nykyistä Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajaa Inka Hopsua Espoon valtuuston puheenjohtajaksi tulevaksi vuodeksi. Valinta tehdään valtuuston 12.6. kokouksessa.
Espoon Vihreiden valtuustoryhmän johtoon valittiin Mikki Kauste. Valtuustoryhmän varapuheenjohtajina jatkavat Meri Löyttyniemi (1.vpj) sekä Risto Nevanlinna (2.vpj).

Espoon Vihreiden valtuustoryhmä piti kesäkokoustaan Bergön upealla lintutornilla 5.6.2023 Suvisaaristossa. Kokouksessa vaihdettiin Vihreitä kuulumisia, käytiin läpi kesäkuun valtuuston asialistaa ja päätettiin myös muutamista henkilömuutoksista koskien Vihreiden lautakuntapaikkoja sekä Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajistoa.

Kaupunginhallitus esittää nykyistä Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajaa Inka Hopsua valtuuston  puheenjohtajaksi tulevaksi vuodeksi. Valinta tehdään valtuuston 12.6. kokouksessa. Hänen tilalleen Vihreiden valtuustoryhmän johtoon valittiin Mikki Kauste. Valtuustoryhmän varapuheenjohtajina jatkavat Meri Löyttyniemi (1.vpj) sekä Risto Nevanlinna (2.vpj).

Mikki Kauste on 2. kauden valtuutettu sekä monivuotinen kaupunginhallituksen jäsen. Meri Löyttyniemi toimii valtuustotyön ohella Kestävä Espoo -ohjelmaryhmän puheenjohtajana. Risto Nevanlinnalla on kolmatta kautta jatkuvan valtuustotyönsä lisäksi monivuotinen kokemus etenkin kaupunkisuunnittelulautakunnasta, jossa hän toimi viime valtuustokaudella myös varapuheenjohtajana.

Tuoreella ryhmäpuheenjohtajalla Mikki Kausteella on paikallispolitiikan lisäksi kokemusta Vihreän puolueen valtakunnallisista tehtävistä. Kauste on toiminut valtuustotyön ohessa viimeiset neljä vuotta Vihreiden puoluevaltuustossa, joista kaksi viimeistä vuotta puoluevaltuuston varapuheenjohtajana, sekä puoluehallituksen jäsenenä. Lisäksi Kauste puheenjohti yhdessä espoolaisen valtuutetun sekä kansanedustajan Saara Hyrkön kanssa Vihreiden kulttuuripoliittisen ohjelman päivitystyön.

”Vastuullinen pestini puoluevaltuuston varapuheenjohtajana loppuu tähän kesään. Se oli mielenkiintoinen ja antoisa näköalapaikka Vihreän kansallisen politiikan ytimeen. Se on myös kartuttanut poliittista kokemustani sekä ymmärrystäni asioista, mutta pidän mukavana sitä, että kalenteristani vapautui aikaa, mikä taas mahdollisti entistä sitoutuneemman toiminnan rakkaan Espoon hyväksi”, totesi Mikki Kauste tuoreeltaan valinnan jälkeen.

Kokouksessa Meri Löyttyniemi kiitti Inka Hopsua koko ryhmän puolesta erinomaisesta toiminnasta kuluneen kahden vuoden aikana sekä saamastaan luottamuksesta jatkaa varapuheenjohtajan tehtävässä. Kestävää Espoota rakennetaan yhteistyössä ja maltilla. Risto Nevanlinnan ja vihreiden pitkäaikaisen työn tuloksena Bergön lintutorni pystytettiin 1,5v sitten. Upeat maisemat palkitsevat ja runsaat kävijämäärät osoittavat sen olevan suosittu kohde.

Mikin näkemykset Vihreän valtuustoryhmän tulevan vuoden askelmerkeistä ovat kohtalaisen selvät:

“Espoon Vihreä valtuustoryhmä tulee jatkossakin kiinnittämään erityistä huomiota lasten ja nuorten hyvinvointiin, laadukkaan varhaiskasvatuksen ja opetuksen turvaamiseen. Espoossa tulee myös entistä paremmin turvata kaupungin kestävä ja laadukas kasvu. Kaupungin ilmastotyön kirittäminen ja espoolaisille tutkitusti tärkeän lähiluonnon turvaaminen jatkuu, Espoon merkittävän rikasta kulttuurihistoriaa unohtamatta. Valtuustoryhmän johtamisen lomassa pyrin omalta osaltani tiivistämään yhteydenpitoa Espoon Vihreiden jäsenistön suuntaan. Pidän erittäin tärkeänä sitä, että valtuustoryhmämme tekemällä työllä on myös jäsenistömme laaja tuki ja että myös jäsenistömme pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan tekemäämme työhön. Toivonkin ihmisten olevan minuun yhteydessä matalalla kynnyksellä.”

Mikki Kauste, Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja,
mikkikauste@gmail.com

Kuvat

Uudenmaan Vihreät ry, Nylands Gröna rf
Mannerheimintie 15b, A-porras, 4.krs

Espoossa vihreys kehittyi 1970-luvulla ympäristöjärjestöjen ja asukasliikkeen yhteisvoimin. Kaupungissa toimi aktiivisesti paikallisia asukas- ympäristöliikkeitä ja virallisesti Espoon kaupunginvaltuustossa on ollut vihreä valtuustoryhmä jo vuodesta 1984. Reilun kolmenkymmenen toimintavuoden aikana Vihreät ovat kasvaneet yhdeksi Espoon suurimmista puolueista ja saavuttaneet toiminnallaan merkittävän kunnallispoliittisen painoarvon.

Nykyisin Vihreät on Espoon toiseksi suurin puolue 14 valtuutetulla.

Espoon Vihreät ry.

Mannerheimintie 15b, A-porras, 4.krs

00260 Helsinki

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan Vihreät ry, Nylands Gröna rf

Länsi-Uudenmaan Vihreiden poliittiseksi sihteeriksi on valittu Hanna Hiltunen12.1.2024 14:42:08 EET | Tiedote

Länsi-Uudenmaan Vihreiden poliittiseksi sihteeriksi on valittu tammikuusta 2024 alkaen Hanna Hiltunen. ”On hienoa päästä tekemään töitä näin tärkeiden asioiden parissa, ja olla mukana mahdollistamassa hyvää päätöksentekoa paremman tulevaisuuden puolesta.” Alan asiantuntemusta Hiltuselle on kertynyt valtio-opin opinnoista Tampereen yliopistossa, jossa hän on opiskellut myös hallintotieteitä. "Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella myös vuosi 2024 tulee olemaan työntäyteinen, mutta antoisa. Hyvinvointialueella tehtävä työ on äärimmäisen merkittävää asukkaiden hyvinvoinnin kannalta, ja on tärkeää että sitä tehdään parhaalla mahdollisella tavalla." toteaa Länsi-Uudenmaan vihreän aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Henna Partanen.

NY ORDFÖRANDE FÖR NYLANDS GRÖNA - STADSFULLMÄKTIGELEDAMOT OCH SPRÅKAMBASSADÖR SANTERI LEINONEN20.12.2023 15:20:15 EET | Tiedote

Nylands Gröna valde sina styrelsemedlemmar för mandatperioden 2024–2025 under höstmötet den 13 december. Till ordförande valdes Santeri Leinonen, en 23-årig stadsfullmäktigeledamot och språkambassadör från Hyvinge. Leinonen är kandidat i humanistiska vetenskaper och genomför magisterstudier i ryska språket vid Helsingfors universitet samt i internationella relationer vid Tammerfors universitet med inriktning på Rysslands utrikespolitik.

UUDENMAAN VIHREIDEN UUDEKSI PUHEENJOHTAJAKSI KAUPUNGIVALTUUTETTU SANTERI LEINONEN18.12.2023 19:25:03 EET | Tiedote

Uudenmaan Vihreät valitsi syyskokouksessaan 13.12. hallituksen jäsenet kaudelle 2024–2025. Puheenjohtajaksi valittiin 23-vuotias hyvinkääläinen kaupunginvaltuutettu Santeri Leinonen. Leinonen on humanististen tieteiden kandidaatti ja tekee maisteriopintoja venäjän kielestä Helsingin yliopistosta sekä kansainvälisestä politiikasta Tampereen yliopistossa erikoistuen Venäjän ulkopolitiikkaan.

Länsi-Uudenmaan Vihreät tyytyväisiä hyvinvointialueen neuvottelutulokseen: Talouden sopeutusta ei kohdisteta heikoimmassa asemassa oleviin4.12.2023 10:06:29 EET | Tiedote

Länsi-Uudenmaan Vihreät ovat tyytyväisiä hyvinvointialueen talousarvioneuvotteluissa muodostettuun lopputulokseen. Sen takana on Vihreiden, SDP:n, RKP:n, keskustan ja vasemmiston muodostama enemmistö. Talouden tasapainottamiseksi neuvotteluissa löydettiin sopeutustoimia noin viidenkymmenen miljoonan euron arvosta. Se on tarpeellista, jotta hyvinvointialue toimii lain määrittämällä tavalla ollen taloudellisesti tasapainossa vuoden 2026 loppuun mennessä. Samalla vihreä aluevaltuustoryhmä on tyytyväinen siihen, että kaikista heikoimmassa asemassa oleviin kohdistuneita leikkaustoimia onnistuttiin perumaan ja lieventämään. “Taloudellista kestävyyttä on varmistaa, etteivät sopeutustoimet aiheuta suurempia vaurioita tulevaisuudessa”, Vihreän aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Henna Partanen sanoo. “Ryhmällemme oli ehdottoman tärkeää, että lastensuojelun asiakkaat saavat tarvitsemaansa tukea jatkossakin. Palvelujen tuotantotapaa voidaan keventää, mutta palvelujen laatu ja määrä ei saa kärsiä”,