Espooseen avataan Turvakoti Pellas

Pääkaupungin turvakoti ry avaa uuden turvakodin Espooseen osoitteeseen Kuninkaantie 40. Palvelu parantaa merkittävästi Uudenmaan turvakotien ruuhkaista tilannetta. Viime vuonna pelkästään yhdistyksen Helsingissä sijaitsevista kahdesta turvakodista jouduttiin käännyttämään 412 asiakasta, koska ne olivat täynnä.

Seitsemänpaikkainen Turvakoti Pellas antaa välitöntä kriisiapua lähisuhdeväkivaltaan. Uudet paikat tulevat tarpeeseen. Espoossa ei ole ollut turvakotitoimintaa viiteen vuoteen.

− Iloitsemme kovasti uuden turvakodin tulosta, kertoo Mari Ahlström, Espoon kaupungin perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja.
– Turvakoti Pellaksen myötä turvakotipalveluiden saatavuus paranee koko läntisellä Uudellamaalla, hän toteaa.

Turvakoti tarjoaa välitöntä kriisiapua, ympärivuorokautista turvattua asumista sekä akuuttiin tilanteeseen liittyvää tukea, neuvontaa ja ohjausta. Väkivaltaa kokenut pääsee keskustelemaan väkivaltatyöhön erikoistuneen työntekijän kanssa. Myös lapsia autetaan väkivaltakokemuksesta toipumisessa. Väkivallan tekijöitä autetaan yhdistyksen Lähisuhdeväkivaltatyön yksikössä tai yhteistyössä Lyömätön linja Espoossa ry:n kanssa.

− Tulemme Turvakoti Pellaksessa auttamaan vuosittain noin 150-200 väkivaltaa kokenutta, iloitsee Karola Grönlund, Pääkaupungin turvakoti ry:n toiminnanjohtaja.
− On hienoa, että väkivaltapalvelut ovat vahvistuneet pääkaupunkiseudulla viimeisen kahden vuoden aikana. Vuosi sitten avatun Turvakoti Toukolan myötä turvakotipalveluistamme sai apua noin 150 henkilöä enemmän kuin edellisenä vuonna, Grönlund toteaa.

Kriisiavun lisäksi turvakodista saa tietoa ja tukea käytännön asioiden järjestämiseen. Turvakotiin voi hakeutua itse tai jonkin tahon ohjaamana. Sinne voi aina soittaa ja keskustella omasta tai läheisen tilanteesta. Yhdistys auttaa myös pitkäkestoisemmin väkivallan aiheuttaman tilanteen ratkaisemiseen ja väkivallasta toipumiseen. Avopalvelut auttavat niitä, jotka eivät tarvitse turvakodin välitöntä suojaa, väkivaltaa käyttäneitä sekä väkivaltaa kohdanneita lapsia. Turvakoteja rahoittaa valtio. Avopalveluita ylläpidetään kuntien maksamilla korvauksilla ja veikkausvoittovaroilla.

Yhä useampi saa väkivaltaan apua

Pääkaupungin turvakoti ry on 40-vuotias väkivaltatyön asiantuntijaorganisaatio. Yhdistyksellä on Helsingissä kaksi turvakotia, tuetun asumisen Asumisyksikkö Kilpola ja avopalveluita tarjoava Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkö. Vuoden 2017 aikana yhdistys auttoi yhteensä 1283 henkilöä, joiden elämässä oli perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa. Heistä 944 oli aikuisia ja 339 lapsia.

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten ylläpitämistä 13 turvakodista sai vuonna 2017 apua 1349 aikuista. Lapsia turvakodeissa oli 1268. Väkivaltatyön avopalveluissa autettiin yhteensä 3381 henkilöä, joista aikuisia oli 2902 ja lapsia 479. Kaikissa palveluissa asiakasmäärät ovat kasvaneet, mutta suurinta kasvu on ollut väkivallan avopalveluissa, jossa asiakkaita oli 872 enemmän kuin edellisenä vuonna.

Uuden turvakodin avaaminen on osa naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisyn toimenpideohjelmaa ja Istanbulin sopimuksen täytäntöönpanoa.

Karola Grönlund
toiminnanjohtaja, Pääkaupungin turvakoti ry, p. 044 275 3006

Mikko Savelainen
viestintäpäällikkö, Ensi- ja turvakotien liitto ry, p. 040 5877 278

Ensi- ja turvakotien liitto on valtakunnallinen lapsi- ja perhejärjestö, joka auttaa vaikeissa ja turvattomissa oloissa eläviä lapsia ja perheitä sekä tekee perheväkivaltaa ehkäisevää työtä. 30 jäsenyhdistystä toimivat ympäri Suomea.

Pääkaupungin Turvakoti ry tuottaa laitos- ja avopalveluja perhe- ja lähisuhdeväkivallan kaikille osapuolille. Yhdistyksen ylläpitämän kolmen turvakodin lisäksi apua tarjotaan Asumisyksikkö Kilpolassa ja lähisuhdeväkivaltatyön yksikössä .

Susanna Huovisesta Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja18.4.2018 09:23Tiedote

Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtajaksi on valittu kansanedustaja Susanna Huovinen. Hän on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri. Hän on ollut vuosien ajan aktiivisesti mukana erilaisten järjestöjen työssä. Myös ensi- ja turvakotityö on tuttua. Hän on ollut jäsenenä Keski-Suomen ensi- ja turvakodin hallituksessa sekä toiminut Ensi- ja turvakotien liiton varapuheenjohtaja. Susanna Huovisen osaaminen ja kontaktiverkostot ovat ainutlaatuiset ja yhdistys on ylpeä saadessaan hänet mukaan haastavaan, mutta palkitsevaan työhön.

Lapsenhuoltolain uudistus: lapsen näkemykset paremmin esille15.3.2018 14:00Tiedote

Uudistuvan lastenhuoltolain tavoitteena on vahvistaa lapsen osallisuutta ja kuulluksi tuloa vanhempien erotilanteissa. Valmisteilla oleva laki tähtää siihen, että lapsen kokemukset ja näkemykset tulevat paremmin kuulluksi ja lapsi pääse itse vaikuttamaan omaa elämäänsä koskeviin ratkaisuihin. Erofoorumin 22.3. teemana on uudistuva lapsenhuoltolaki. Foorumissa kerromme lain uudistustyön keskeisimmistä lapsen asemaa parantavista keinoista ja muutoksista.

Kutsu medioille 16.1: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.1.2018 11:08Kutsu

Rovaniemen ja Kemin vastaanottokeskuksissa asuu parhaillaan 59 perhettä, joissa on yli 100 lasta. Molemmat keskukset ovat niin sanottuja odotusajan keskuksia, joissa asutaan pidempään ja odotetaan päätöstä turvapaikkahakemukseen. Keskuksia ylläpitää SPR Lapin piiri. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme turvapaikanhakijaperheiden elämästä ja arjesta vastaanottokeskuksessa. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Vaikeuksissa olevat vauvaperheet saavat apua Helsingin ensikodista19.12.2017 11:05Tiedote

Vallilan ensikodissa on syksyn aikana ollut tavallista vähemmän apua tarvitsevia vauvaperheitä. Tilanne ihmetyttää Helsingin ensikoti ry:tä, sillä esimerkiksi Helsingissä tehdään noin 15 000 lastensuojeluilmoitusta vuodessa. - Apua tarvitsevat perheet eivät ole loppuneet, mutta palvelua ostavien kuntien taloustilanne näkyy myös ensikodissa. Kunnat pyrkivät auttamaan perheitä omien palvelujensa turvin silloinkin, kun ne eivät ole riittävän intensiivisiä. Perheille voidaan tarjota tukea kotiin muutamana päivänä viikossa, vaikka tuen tarve olisi ympärivuorokautinen. Perheet ovat erilaisia, ja niin tulee olla perheille tarjottavien palvelujenkin, sanoo Helsingin ensikoti ry:n toiminnanjohtaja Kirsi-Maria Manninen.