Espoon kaupunki - Esbo stad

Espooseen Rantaradan varrelle nousee uusi Kera – keskusta suunnitellaan kävelyä ja pyöräilyä ajatellen

Jaa
Kera on Finnoon ohella Espoon tämän hetken mittavin asemakaavoitushanke. Nykyisestä teollisuus- ja varastoalueesta kehitetään uniikki urbaani asunto- ja työpaikka-alue. Suunnittelualueen pinta-ala on kokonaisuudessaan noin 58 hehtaaria. Tavoitteena on rakentaa kaupunkimainen ja yhtenäinen asuin- ja työpaikka-alue palveluineen noin 14 000 uudelle asukkaalle.
Kera, Kukkavaasinkatu. Näkymäkuva: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy.
Kera, Kukkavaasinkatu. Näkymäkuva: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Keran ensimmäistä asemakaavaa kokouksessaan 27.11.2019. Kaava käsittää radan eteläpuolisen osa-alueen, jonne suunnitellaan koteja noin 5 500 asukkaalle.  

Urbaani jalankulkukeskusta rakentuu molemmille puolille rataa nykyisen Keran aseman kohdalle. Keskustan eri osat yhdistää jalankulkusilta. Keskustaan sijoittuvat esimerkiksi tilat päivittäistavarakaupalle. 

“Korkein rakentaminen sijoittuu keskustaan, ja sitä ympäröivistä asuinkortteleista tulee tiiviitä ja korkeudeltaan matalampia. Keran puiston viereen on mahdollista rakentaa koulu ja päiväkoteja, kertoo aluearkkitehti Tiina Piironen.  

Alueella toimi aikaisemmin Kilon logistiikkakeskus, jonka rakennus on nyt monenlaisessa väliaikaiskäytössä, kuten urheilutoiminnassa.  

Hyvät liikenneyhteydet kehittyvät edelleen 

Kera on neljän minuutin junamatkan päässä Leppävaarasta ja Helsinkiin on noin 20 minuutin matka. Alueen suunnittelussa varaudutaan kaupunkiradan ulottamiseen Leppävaarasta Kauklahteen. Matinkylästä Keran kautta Leppävaaraan mahdollistetaan myös korkeatasoinen joukkoliikenteen runkoyhteys.  

Uusia liikennejärjestelyitä ovat radan alittava katuyhteys aseman kohdalla sekä virkistysalueet yhdistävä alikulku aseman itäpuolella. Aseman lähistölle toteutetaan liityntäpysäköinti auto- ja polkupyöräliikennettä varten. Tavoitteena on hyödyntää vuorottaispysäköintiä liityntäpysäköinnin, asumisen, työpaikkojen ja palveluiden kesken.  

“Kerassa ei ole tällä hetkellä puistoja, mutta Keran keskustaan, radan molemmille puolille rakennetaan vehreä ja erilaista toimintaa tarjoava Keran puisto, jossa voisi olla esimerkiksi luistelukenttä talvisin. Tavoitteena on elävöittää Keran aluetta myös monipuolisen taiteen keinoin,” kertoo maisema-arkkitehti Katariina Peltola.
 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Aluearkkitehti Tiina Piironen, Espoon kaupunki p. 043 824 6897


Projektinjohtaja Pekka Vikkula, Espoon kaupunki p. 046 877 2601

Kuvat

Kera, Kukkavaasinkatu. Näkymäkuva: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy.
Kera, Kukkavaasinkatu. Näkymäkuva: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy.
Lataa
Kera ilmasta. Näkymäkuva: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy.
Kera ilmasta. Näkymäkuva: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Metron järjestelmiä ja metrojunia uusitaan – liikenteenohjausjärjestelmä muuttuu lähivuosina4.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun metron vanhoja järjestelmiä uusitaan vaiheittain tulevien vuosien aikana. Muutokset tehdään osana Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamishanketta (METKA), jonka tavoitteena on parantaa metron turvallisuutta ja luotettavuutta. METKA-hankkeen käsittely päätöksenteossa etenee ja ehdolliset hankintapäätökset uudesta junankulunvalvontajärjestelmästä sekä radioverkosta on tehty.

Kommunerna längs Västbanan och staten har enats om att föra järnvägsprojektet vidare till byggfasen – kommunerna nöjda med det äntligen uppnådda förhandlingsresultatet31.10.2025 17:30:30 EET | Pressmeddelande

I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Esbo, Åbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Aktieägaravtalet gällande finansieringen av projektet kommer att behandlas av beslutsorganen i de sex kommunerna och hos staten under november–december. Byggandet av Västbanan kan inledas i slutet av år 2027.

Länsiradan kunnat ja valtio sopivat ratahankkeen etenemisestä rakentamisvaiheeseen – kunnat tyytyväisiä vihdoin saavutettuun neuvottelutulokseen31.10.2025 17:30:30 EET | Tiedote

Länsirata Oy:n osakaskuntien Espoon, Turun, Salon, Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen sekä valtion välisissä neuvotteluissa on saavutettu sopu, jonka pohjalta voidaan siirtyä päätöksentekoon Länsiradan etenemisestä rakentamisvaiheeseen. Hankkeen rahoitusta koskeva osakassopimus viedään Länsiradan kuuden kunnan ja valtion päätöksentekoelimiin marras-joulukuussa. Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuoden 2027 lopulla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye