Etämediainfo 18.11: Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti. Ilmiön taustalla on kuntien vaikea taloustilanne. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni -ensikotien kuntoutuspaikoista on ollut syksyllä käytössä vain noin puolet. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Aika: ke 18.11.  klo 9 -10.30
Järjestäjä: Ensi- ja turvakotien liitto
Paikka: verkossa
Ilmoittautuminen: ilmoittautumalla saat linkin kokoukseen sekä tiedotteen ennakkoon ja muun mahdollisen materiaalin. Ilmoittaudu mikko.savelainen@etkl.fi

Mediainfossa kerromme ilmiöstä sekä päihteitä käyttävien äitein kuntoutuksen merkityksestä ja vaikutuksista. Puhumme myös kuntoutuksen tuloksista ja kustannuksista.

Mediainfossa on paikalla asiantuntijoita Ensi- ja turvakotien liitosta ja kuntoutusta tekevistä yhdistyksistä Helsingistä, Espoosta, Turusta ja Kuopiosta sekä kuntoutuksessa ollut äiti Kuopiosta. He kaikki ovat myös haastateltavissa.

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset ylläpitävät päihteitä käyttäviä odottavia äitejä ja vauvaperheitä kuntouttavia Pidä kiinni -ensikoteja 7 paikkakunnalla: Espoo, Helsinki, Turku, Kuopio, Kokkola, Oulu ja Rovaniemi. Ne auttavat valtakunnallisesti eli kunnat voivat ohjata äitejä kuntoutukseen ympäri Suomea. Äidit ovat kuntoutuksen alkaessa enimmäkseen 18-34 vuotiaita. Usein kuntoutukseen osallistuu myös isät. Lapsista valtaosa on kuntoutukseen tullessa alle 1-vuotiaita. Suurin osa lapsista on tullut kuntoutukseen heti syntymänsä jälkeen. Vuodessa kuntoutetaan yleensä 220-230 perhettä.

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat18.11.2020 09:59:34 EETTiedote

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti, mikä johtuu kuntien taloustilanteesta. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni –ensikotien kuntoutuspaikoista on syksyllä ollut vain lähes puolet käytössä. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Raskaudenaikainen masennus täytyy tunnistaa ja hoitaa11.11.2020 10:38:26 EETTiedote

Äidin raskaudenaikainen mielenterveys on yhteydessä lapsen hyvinvointiin. Äitien mielenterveyden pulmat on tärkeä tunnistaa ja tarjota apua mahdollisimman varhain ja jo silloin kun vauvaa odotetaan. Riittävän varhain ja pitkään saatu apu turvaa vauvan kehitystä ja antaa perheelle voimia odotukseen. Ensi- ja turvakotien liiton palveluissa saa apua ympäri Suomea. Kuopion ensikotiyhdistyksen päiväryhmässä tuettiin vuonna 2019 17 perhettä ja Baby Blues työstä sai apua 63 perhettä. Heistä 19 oli vauvaa odottavia perheitä.

Missä on virkamiesten ja päättäjien järjestötuntemus?31.10.2020 09:00:00 EETBlogi

- Osa päättäjistä pitää järjestöjä vähäpätöisinä puuhastelijoina tai palveluntuottajina samanlaisina kuin yrityksiä, toteaa Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä blogissaan. - Lukujen valossa sote-järjestöjen tuottama hyvä on volyymiltaan valtava, arvoltaan korvaamaton ja järjestöjen tuottamissa palveluissa on paljon erityispiirteitä. Järjestöt ovat suomalaisen yhteiskunnan yksi kivijalka.

Tyttöjen päivänä puhutaan seurusteluväkivallasta8.10.2020 10:48:45 EESTTiedote

Ensi- ja turvakotien liitto muistuttaa Kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11.10. jokaisen oikeudesta olla turvassa myös seurustelusuhteessa. Monien nuorten kohdalla seurustelu on parisuhteen opettelua ja uusien myönteisten asioiden kokemista. Osalle nuorista seurustelun pelisäännöt voivat vielä olla epäselvät ja kumppanin mustasukkaisuus tai omistushaluisuus saatetaan sekoittaa rakkaudeksi. Seurustelun ei kuulu satuttaa.