Etämediainfo 18.11: Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti. Ilmiön taustalla on kuntien vaikea taloustilanne. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni -ensikotien kuntoutuspaikoista on ollut syksyllä käytössä vain noin puolet. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Aika: ke 18.11.  klo 9 -10.30
Järjestäjä: Ensi- ja turvakotien liitto
Paikka: verkossa
Ilmoittautuminen: ilmoittautumalla saat linkin kokoukseen sekä tiedotteen ennakkoon ja muun mahdollisen materiaalin. Ilmoittaudu mikko.savelainen@etkl.fi

Mediainfossa kerromme ilmiöstä sekä päihteitä käyttävien äitein kuntoutuksen merkityksestä ja vaikutuksista. Puhumme myös kuntoutuksen tuloksista ja kustannuksista.

Mediainfossa on paikalla asiantuntijoita Ensi- ja turvakotien liitosta ja kuntoutusta tekevistä yhdistyksistä Helsingistä, Espoosta, Turusta ja Kuopiosta sekä kuntoutuksessa ollut äiti Kuopiosta. He kaikki ovat myös haastateltavissa.

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset ylläpitävät päihteitä käyttäviä odottavia äitejä ja vauvaperheitä kuntouttavia Pidä kiinni -ensikoteja 7 paikkakunnalla: Espoo, Helsinki, Turku, Kuopio, Kokkola, Oulu ja Rovaniemi. Ne auttavat valtakunnallisesti eli kunnat voivat ohjata äitejä kuntoutukseen ympäri Suomea. Äidit ovat kuntoutuksen alkaessa enimmäkseen 18-34 vuotiaita. Usein kuntoutukseen osallistuu myös isät. Lapsista valtaosa on kuntoutukseen tullessa alle 1-vuotiaita. Suurin osa lapsista on tullut kuntoutukseen heti syntymänsä jälkeen. Vuodessa kuntoutetaan yleensä 220-230 perhettä.

Väkivallan uhkaan saa apua myös jouluna16.12.2020 12:59:38 EET | Tiedote

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten 19 turvakotia ovat auki myös jouluna. Lisäksi avopalvelut sekä chat auttavat lähisuhdeväkivaltatilanteissa vuodenvaihteen juhlapyhinä. Turvakodit on tarkoitettu väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille aikuisille ja lapsille. Avopalvelut auttavat kaikkia väkivallan osapuolia eli aikuista tekijää ja kokijaa sekä lasta tai nuorta. Jos ilmapiiri kotona on riitainen, voi omaa ja perheen turvallisuutta parantaa etukäteen keskustelemalla ammattiauttajan kanssa chatissa.