Etäpalvelujen käyttö kasvaa voimakkaasti mutta: Tutustuminen paikan päällä kuuluu asuntokauppaan

Kaikista Kiinteistömaailma-ketjun välittämistä asunto-osakekaupoista jo yli neljännes saatiin huhtikuussa maaliin digiasuntokauppana eli DIAS-järjestelmää käyttäen, etänä. Asuntoihin myös tutustutaan tällä hetkellä kotisohvilta käsin paljon: Kiinteistömaailman kohdevideoiden katselumäärät tuplaantuivat huhtikuussa edelliskuusta. ”Hyödynnämme nyt digipalveluja aivan eri mittakaavassa kuin ennen korona-aikaa, mutta pidämme tiukasti kiinni siitä, että asunnon ostajan tulee käydä paikan päällä ennen ostopäätöstä”, korostaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Toimialalta kantautuneita viestejä, joissa kodin voisi ostaa käymättä kohteessa, hän pitää käsittämättöminä: ostajalla tulee olla kaikki mahdollinen tieto päätöksensä tukena.

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä kuvaa ketjun viime viikkoina ottamaa digiloikkaa merkittäväksi.

”Aika lailla perinteisiin toimintatapoihin tukeutuvalla kiinteistönvälitysalalla toimiva Kiinteistömaailma on siirtynyt nopeasti erilaisten digipalvelujen tarjoajaksi yhä laajamittaisemmin. Se on mahdollista, koska asiakkaamme ovat halukkaita hyödyntämään niitä: digikotikäyntejä eli myynnin aloituskeskusteluja etänä, video- ja livestriimaus-asuntoesittelyjä ja etänä tapahtuvia asuntokaupan allekirjoituksia”, kuvaa Kyhälä.

Asuntoa ei pidä ostaa näkemättä

Kahdessa asiassa Kiinteistömaailma ei kuitenkaan ole valmis siirtymään digiin. Ne ovat asunnon myyntiinottoa edeltävä välittäjän katselmus ja ostajan tekemä kohteeseen tutustuminen eli ennakkotarkastus asunnossa ennen ostopäätöstä.

Itse asiassa Kyhälä kummeksuu varsin suorin sanoin toimialalta kuuluvia kaikuja, joissa asiakkaille tarjotaan kodinostoa välittäjältä ilman, että asiakas näkee ja kokee asuntoa paikan päällä.

”Ensinnäkin meillä välittäjä käy tarkistamassa kohteen ennen myynnin aloittamista, aina. Hänen velvollisuutensa on varmistaa, että kaikki etäkeskusteluissa puhuttu on kirjattu ylös oikein ja että kohdetta ryhdytään myymään oikeilla tiedoilla. Myyjän ei tarvitse olla paikalla katselmuksen aikana, mutta välittäjä käy kohteen huolella läpi”, sanoo Kyhälä.

Kiinteistömaailma myös edellyttää, että ostaja tutustuu ennen ostopäätöstä kohteeseen paikan päällä ja omin aistein varmistaa, että asunto on sitä, mitä hän haluaa. Näin päästään turvallisempaan asuntokauppaan välttämällä niin myyjän, ostajan kuin välitysliikkeenkin kannalta turhia riskejä ja riitaisuuksia. Poikkeustilanteessa ammattimainen sijoittaja-asiakas voi ostaa kohteen sitä näkemättä, kantaen myös riskin siitä, ettei ole käyttänyt mahdollisuutta tutustua kohteeseen paikan päällä. Tällainen ei kuitenkaan ole Kiinteistömaailman näkemyksen mukaan oman kodin ostoon soveltuvaa toimintaa.

”Kun ostaja on etäesittelyistä löytänyt haluamansa, järjestämme yksityisesittelyn kohteeseen. On äärimmäisen tärkeä, että ostajalla on täysi varmuus ja kaikki mahdollinen tieto ostopäätöksensä tueksi”, painottaa Kyhälä.

Kiinteistömaailman Pulssi 1.7.2020: Kiinteistömaailma teki kesäkuussa 1110 kauppaa – kasvua edellisvuoden kesäkuusta 5 prosenttia1.7.2020 11:20:00 EESTTiedote

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma alkaa julkaista kuukausittaiset kauppamääränsä aina kuun vaihduttua. ”Mielestäni keskustelu asuntokaupasta on lähtenyt viime kuukausina väärille urille, ja ilma on sakeana eri viestiä antavista markkina-arvioista. Mielipidekyselyiden perusteella annetut asuntokaupan arviot ovat olleet jopa keskenään ristiriidassa. Tärkeintä olisi pidättäytyä faktoissa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman Pulssi 2.6.2020: Käänne tapahtunut - kauppamäärät kasvoivat 19% huhtikuusta toukokuuhun2.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronakevään kolmas kuukausi eli toukokuu nosti maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman asunto- ja kiinteistökauppamäärän uudelleen selvään nousuun. Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät toukokuussa yhteensä 840 asunto- ja kiinteistökauppaa, kun vastaava luku huhtikuussa oli 705 kauppaa. Kasvuprosentiksi huhtikuusta toukokuuhun muodostui siten 19%.

Kiinteistömaailman Pulssi 14.5.: Kiinteistömaailma – asuntokaupan kannattelija poikkeusoloissa14.5.2020 17:15:00 EESTTiedote

Käytettyjen asuntojen kauppa supistui Suomessa reilun kolmanneksen huhtikuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, kertovat tänään julkaistut Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tiedot. Myös Kiinteistömaailmassa kauppamäärä pieneni, mutta selkeästi muuta kiinteistönvälitysalaa vähemmän: onnistuimme auttamaan asiakkaitamme kodinvaihdossa lähes 80% siitä kauppamäärästä, minkä teimme vuosi sitten samalla ajanjaksolla.

Kiinteistömaailman Pulssi 4.5.2020: Ostajia olisi - myyjät odottavat, mutta mitä?4.5.2020 13:50:00 EESTTiedote

Asuntokauppa ei synkimpien ennustajien puheista huolimatta pysähtynyt huhtikuussakaan. Kauppoja tehtiin Kiinteistömaailmassa kolme neljäsosaa viime vuoden huhtikuun kauppavolyymistä, mikä tarkoittaa 700 asuntokauppaa pääsiäispyhien molemmin puolin. Korona lykkäsi päätöksentekoa reilun 250 asuntokaupan verran, mutta ylivoimainen valtaosa kaupoista tehtiin kuten normaalikuukautenakin.

Kiinteistömaailman 52. Kiinteistönvälittäjäbarometri: Pihat, omakotitalot ja kotimaan mökit nousevat uuteen arvoonsa – koronavirus vaikuttaa asuntotarpeisiinkin7.4.2020 09:00:00 EESTTiedote

Eri asuntotyypit lähtevät toisistaan poikkeavista asemista tulevien kuukausien asuntokauppaan, kertoo Kiinteistömaailman 52. kiinteistönvälittäjäbarometri. Yksitasoisten rivitalohuoneistojen ja 2000-luvun omakotitalojen kysyntä on selvästi vahvinta, samoin kuin pienten ja uudehkojen kerrostalohuoneistojen. Kasvavan kesämökkikiinnostuksen tiellä ovat toistaiseksi liikkumisrajoitukset, mutta lähialueen mökkejä käydään katsomassa vilkkaasti.