Etäpalvelujen käyttö kasvaa voimakkaasti mutta: Tutustuminen paikan päällä kuuluu asuntokauppaan

Kaikista Kiinteistömaailma-ketjun välittämistä asunto-osakekaupoista jo yli neljännes saatiin huhtikuussa maaliin digiasuntokauppana eli DIAS-järjestelmää käyttäen, etänä. Asuntoihin myös tutustutaan tällä hetkellä kotisohvilta käsin paljon: Kiinteistömaailman kohdevideoiden katselumäärät tuplaantuivat huhtikuussa edelliskuusta. ”Hyödynnämme nyt digipalveluja aivan eri mittakaavassa kuin ennen korona-aikaa, mutta pidämme tiukasti kiinni siitä, että asunnon ostajan tulee käydä paikan päällä ennen ostopäätöstä”, korostaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Toimialalta kantautuneita viestejä, joissa kodin voisi ostaa käymättä kohteessa, hän pitää käsittämättöminä: ostajalla tulee olla kaikki mahdollinen tieto päätöksensä tukena.

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä kuvaa ketjun viime viikkoina ottamaa digiloikkaa merkittäväksi.

”Aika lailla perinteisiin toimintatapoihin tukeutuvalla kiinteistönvälitysalalla toimiva Kiinteistömaailma on siirtynyt nopeasti erilaisten digipalvelujen tarjoajaksi yhä laajamittaisemmin. Se on mahdollista, koska asiakkaamme ovat halukkaita hyödyntämään niitä: digikotikäyntejä eli myynnin aloituskeskusteluja etänä, video- ja livestriimaus-asuntoesittelyjä ja etänä tapahtuvia asuntokaupan allekirjoituksia”, kuvaa Kyhälä.

Asuntoa ei pidä ostaa näkemättä

Kahdessa asiassa Kiinteistömaailma ei kuitenkaan ole valmis siirtymään digiin. Ne ovat asunnon myyntiinottoa edeltävä välittäjän katselmus ja ostajan tekemä kohteeseen tutustuminen eli ennakkotarkastus asunnossa ennen ostopäätöstä.

Itse asiassa Kyhälä kummeksuu varsin suorin sanoin toimialalta kuuluvia kaikuja, joissa asiakkaille tarjotaan kodinostoa välittäjältä ilman, että asiakas näkee ja kokee asuntoa paikan päällä.

”Ensinnäkin meillä välittäjä käy tarkistamassa kohteen ennen myynnin aloittamista, aina. Hänen velvollisuutensa on varmistaa, että kaikki etäkeskusteluissa puhuttu on kirjattu ylös oikein ja että kohdetta ryhdytään myymään oikeilla tiedoilla. Myyjän ei tarvitse olla paikalla katselmuksen aikana, mutta välittäjä käy kohteen huolella läpi”, sanoo Kyhälä.

Kiinteistömaailma myös edellyttää, että ostaja tutustuu ennen ostopäätöstä kohteeseen paikan päällä ja omin aistein varmistaa, että asunto on sitä, mitä hän haluaa. Näin päästään turvallisempaan asuntokauppaan välttämällä niin myyjän, ostajan kuin välitysliikkeenkin kannalta turhia riskejä ja riitaisuuksia. Poikkeustilanteessa ammattimainen sijoittaja-asiakas voi ostaa kohteen sitä näkemättä, kantaen myös riskin siitä, ettei ole käyttänyt mahdollisuutta tutustua kohteeseen paikan päällä. Tällainen ei kuitenkaan ole Kiinteistömaailman näkemyksen mukaan oman kodin ostoon soveltuvaa toimintaa.

”Kun ostaja on etäesittelyistä löytänyt haluamansa, järjestämme yksityisesittelyn kohteeseen. On äärimmäisen tärkeä, että ostajalla on täysi varmuus ja kaikki mahdollinen tieto ostopäätöksensä tueksi”, painottaa Kyhälä.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri28.9.2020 11:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsä täysin uudistettuna keskiviikkona 7.10.2020. Aiemmin välittäjäkyselynä toteutetun katsauksen sijaan Kiinteistömaailman Barometri pohjautuu nyt eCraftin tekoälypohjaiseen asuntojen hintaennustemalliin, jota Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä kommentoi Kiinteistömaailman ketjujohdon ja asuntomyymälöiden näkemysten pohjalta. Danske Bankin puheenvuoron pitää pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Analyysi koronakuukausista: Koronakevään ”kadonneet” kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja – yksiökauppa syöksähti ylös kesäkuussa23.9.2020 10:15:00 EESTTiedote

Poikkeusajat leikkasivat käytettyjen asuntojen kauppamääristä Suomessa noin 30 prosenttia viime kevään koronakuukausina eli huhti- ja toukokuussa. Keväällä toteutumatta jääneet kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja, käy ilmi Kiinteistömaailman analyysistä, joka pohjautuu sekä Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton (KVKL) että ketjun omaan dataan. Kesäkuussa nähtiin kuitenkin hurja piikki pienimpien kerrostaloasuntojen kaupassa, kun patoutunut kysyntä purkautui, ja asuntokaupan kokonaisvolyymit palautuivat normaalitasoille. Rivi- ja omakotitalojen kaupassa kevään laskuprosentit olivat pienempiä, ja kesän ajan niiden myynnissä on eletty jopa hienoista buumia.

Vahva asunto- ja kiinteistökauppakesä jatkui elokuussa: Kiinteistömaailma teki 1158 kauppaa2.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.9.2020: Kiinteistömaailma teki elokuussa yhteensä 1158 asunto- ja kiinteistökauppaa. Kauppavilkkaus jatkui näin kesä- ja heinäkuun tavoin hyvänä, ja ketju ylsi hyvinkin tarkalleen viime vuoden elokuun kauppamääriin (08/2019: 1157 kauppaa). Erityisesti uudisasuntokauppa vilkastui merkittävästi ja nousi jopa hienoisesti yli korona-aikaa edeltävän alkuvuoden tason.

Mika Laurikainen nimitetty Kiinteistömaailma Oy:n liiketoimintajohtajaksi24.8.2020 10:30:00 EESTTiedote

Mika Laurikainen on nimitetty Kiinteistömaailma-ketjun liiketoimintajohtajaksi ja Kiinteistömaailma Oy:n johtoryhmän jäseneksi. Laurikainen on erittäin kokenut franchising-liiketoiminnan johdon ja kiinteistökehittämisen ammattilainen, joka viimeksi on työskennellyt Suomen suurimpiin rakennetun ympäristön suunnittelu- ja konsultointitoimistoihin lukeutuvan Sitowisen toimialajohtajana.

Asuntokauppa palautunut kasvulukuihin: Kiinteistömaailman heinäkuusta 1125 kaupan ennätyskuukausi3.8.2020 12:15:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.8.2020: Kiinteistömaailma teki heinäkuussa yhteensä 1125 asunto- ja kiinteistökauppaa. Määrä ylitti viime vuoden vastaavan ajankohdan, jolloin kauppoja tehtiin 1099 kappaletta. Vilkkaampaa heinäkuuta saa hakea liki kymmenen vuoden takaa. Kauppa oli vahvaa käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä, ja myös uudiskauppa osoitti selvää toipumista kevään poikkeusolojen jälkeen.