Etätyön päättyminen voi aiheuttaa lemmikille suurta stressiä

Lukuisat koirat ja kissat jäävät ensimmäistä kertaa yksin, kun etätyösuosituksia puretaan ja ihmiset palaavat toimistoille. Elämänmuutos aiheuttaa lemmikillekin stressiä, johon voi löytää avun rutiineista, virikkeistä ja ruokinnasta.

Korona-aikana moniin perheisiin on hankittu uusi lemmikki. Koirien rekisteröintimäärät kasvoivat Kennelliiton mukaan vuonna 2020 8,3 % edellisvuoteen verrattuna ja Royal Caninin teettämän kyselytutkimuksen mukaan sekä kissojen että koirien kasvattajat olivat huomanneet pentujen kysynnässä selvän kasvun pandemian aikana.

– Etätyöaikana hankituille lemmikeille on normaali tilanne, että ihmiset ovat enimmäkseen kotona. Nyt ollaan hiljalleen palaamassa takaisin toimistoille ja tällainen elinympäristön sekä rutiinien muutos voi aiheuttaa lemmikille suurtakin stressiä, kertoo Royal Caninin Field Sales Representative Mari Smal.

Stressi tehostaa hermoston toimintaa ja esimerkiksi nostaa verenpainetta ja sykettä. Lyhytkestoisena stressi toimii tehosteena ja saa kehon sekä mielen toimimaan haastavissa tilanteissa. Stressi on kuitenkin keholle suuri rasite, eikä koira tai kissa kestä toistuvaa tai pitkään jatkuvaa stressiä. Krooninen stressi heikentää vastustuskykyä ja hyvinvointia sekä eläimen kykyä suoriutua tavallisesta arjesta.

Tunnista lemmikkisi stressi

Stressaantuneen lemmikin tunnistaa käytöksestä. Koira voi tuntua levottomalta ja reagoida tilanteisiin tavallista voimakkaammin. Koira saattaa läähättää, vaeltaa huoneesta toiseen, vinkua, vapista tai nuolla itseään tarpeettoman paljon. Stressi voi myös vaikuttaa muun muassa koiran suhtautumiseen toisiin koiriin, ruokahaluun ja suoliston toimintaan. Kissan käytöksessä stressi voi näkyä apaattisuutena tai päinvastoin ylivilkkautena, ärtymyksenä tai ruokahalun muuttumisena. Stressi voi aiheuttaa kissalle esimerkiksi iho- tai ruoansulatusongelmia, sisäsiisteysongelmia tai itsensä pakonomaisesti pesemistä.

– Stressin oireet ovat eläimilläkin hyvin yksilöllisiä. Omistajan onkin tärkeä tietää, miten lemmikki käyttäytyy voidessaan hyvin, jotta voi huomata stressin vaikutukset. Etätyöajan loppuessa ja lemmikin yksinoloajan kasvaessa nopeasti omistajan kannattaa olla herkkänä, miten lemmikki reagoi, sanoo Smal.

Äkillinen muutos yksinolorutiineissa voi pahimmillaan laukaista eroahdistuksen. Tällöin yksinolosta voimakkaasti stressaantunut koira muuttuu erittäin levottomaksi yksin jäädessään ja saattaa haukkua, pureskella huonekaluja, ravata edestakaisin tai tehdä tarpeensa sisälle.

– Eroahdistunut koira tarvitsee apua ja säännöllistä yksinoloharjoitusta. Jos epäilee omalla koirallaan eroahdistusta, on parasta ottaa ensimmäisenä yhteys eläinlääkäriin.

Apua stressiin rutiineista, virikkeistä ja ruokinnasta

Toimistotyöhön siirtymisen aiheuttamaa mullistusta voi yrittää tehdä lemmikille helpommaksi. Johdonmukaiset ja ennustettavat rutiinit voi luoda jo etukäteen ja alkaa viettää asteittain pidempiä aikoja erossa lemmikistä. Lemmikin kanssa pitäisi viettää aikaa joka päivä ja tarjota tekemistä. Monipuoliset virikkeet ehkäisevät turhautumisesta johtuvaa stressiä.

– Koiralla ja kissalla pitää olla riittävästi mielekästä puuhaa, jotta ne eivät tylsisty. Liikunta, leikkiminen, koulutushetket ja kotoisat nukkumapaikat pitävät lemmikin tyytyväisenä ja auttavat sitä rentoutumaan, kun on jälleen aika jäädä yksin.

Kissan ja koiran ahdistusta voi helpottaa myös räätälöidyllä ruokavaliolla, joka auttaa lemmikkiä sopeutumaan muutoksiin ja stressaaviin tilanteisiin. Ruokavaliosta on hyvä keskustella eläinlääkärin kanssa.