Etäyhteys – huijareiden uusi ase

Viime viikkoina on tullut ilmi tapauksia, joissa sijoituspalveluyrityksen edustajana esiintyvät huijarit ovat yhteydenoton aikana pyytäneet saada etäyhteyden uhrin tietokoneeseen. Etäyhteyden avulla rikollinen voi kontrolloida verkkopankki-istuntoa eli tehdä varojen siirtoja haluamaansa paikkaan ja myös esimerkiksi tartuttaa koneeseen vakoiluohjelmia. Myös maksukorttitietojen anastaminen on tällöin mahdollista.

Pankki ei koskaan pyydä asiakastaan ottamaan etäyhteyttä, ei myöskään mikään luotettava sijoituspalveluita tarjoava yritys. Kun joku pyytää asentamaan etäyhteyteen liittyvän ohjelmiston, tulee tilanteeseen suhtautua suurella varauksella. Verkkopankki-istunnon aikana ei etäyhteyspyyntöön pidä suostua.

”Huijarit esiintyvät hyvin vakuuttavasti. On kuitenkin muistettava, etteivät pankit tai sijoituspalveluyritykset myy tuotteitaan moisen etäyhteyden kautta. Jos puhelun aikana toisen osapuolen aikeet alkavat vähänkin epäilyttää, lopeta puhelu", sanoo Finanssiala ry:n rikostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen ja korostaa varovaisuutta. Huijarit ovat Karhusen mukaan esiintyneet milloin sijoitusneuvojina, milloin kryptovaluuttamyyjinä.

”Vanha viisaus pätee edelleen: Jos jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä ei ole totta”, Karhunen summaa.

FA:n Kauppi patistaa eduskuntavaaliehdokkaita paljastamaan EU-korttinsa30.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Pääministerin yksi tärkeimmistä tehtävistä on Suomen EU-politiikan johtaminen. On erikoista, kuinka vähän EU-asiat ovat korostuneet vaalien alla käytävässä keskustelussa ja puolueiden puheenjohtajien – mahdollisten pääministeriehdokkaiden – ulostuloissa. Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi patistaa poliitikkoja tuomaan julkiseen keskusteluun näkemyksiä muun muassa EMU:n tulevaisuudesta ja pankkiunionista.