Etäyhteys – huijareiden uusi ase

Viime viikkoina on tullut ilmi tapauksia, joissa sijoituspalveluyrityksen edustajana esiintyvät huijarit ovat yhteydenoton aikana pyytäneet saada etäyhteyden uhrin tietokoneeseen. Etäyhteyden avulla rikollinen voi kontrolloida verkkopankki-istuntoa eli tehdä varojen siirtoja haluamaansa paikkaan ja myös esimerkiksi tartuttaa koneeseen vakoiluohjelmia. Myös maksukorttitietojen anastaminen on tällöin mahdollista.

Pankki ei koskaan pyydä asiakastaan ottamaan etäyhteyttä, ei myöskään mikään luotettava sijoituspalveluita tarjoava yritys. Kun joku pyytää asentamaan etäyhteyteen liittyvän ohjelmiston, tulee tilanteeseen suhtautua suurella varauksella. Verkkopankki-istunnon aikana ei etäyhteyspyyntöön pidä suostua.

”Huijarit esiintyvät hyvin vakuuttavasti. On kuitenkin muistettava, etteivät pankit tai sijoituspalveluyritykset myy tuotteitaan moisen etäyhteyden kautta. Jos puhelun aikana toisen osapuolen aikeet alkavat vähänkin epäilyttää, lopeta puhelu", sanoo Finanssiala ry:n rikostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen ja korostaa varovaisuutta. Huijarit ovat Karhusen mukaan esiintyneet milloin sijoitusneuvojina, milloin kryptovaluuttamyyjinä.

”Vanha viisaus pätee edelleen: Jos jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä ei ole totta”, Karhunen summaa.

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.