Etäyhteys – huijareiden uusi ase

Viime viikkoina on tullut ilmi tapauksia, joissa sijoituspalveluyrityksen edustajana esiintyvät huijarit ovat yhteydenoton aikana pyytäneet saada etäyhteyden uhrin tietokoneeseen. Etäyhteyden avulla rikollinen voi kontrolloida verkkopankki-istuntoa eli tehdä varojen siirtoja haluamaansa paikkaan ja myös esimerkiksi tartuttaa koneeseen vakoiluohjelmia. Myös maksukorttitietojen anastaminen on tällöin mahdollista.

Pankki ei koskaan pyydä asiakastaan ottamaan etäyhteyttä, ei myöskään mikään luotettava sijoituspalveluita tarjoava yritys. Kun joku pyytää asentamaan etäyhteyteen liittyvän ohjelmiston, tulee tilanteeseen suhtautua suurella varauksella. Verkkopankki-istunnon aikana ei etäyhteyspyyntöön pidä suostua.

”Huijarit esiintyvät hyvin vakuuttavasti. On kuitenkin muistettava, etteivät pankit tai sijoituspalveluyritykset myy tuotteitaan moisen etäyhteyden kautta. Jos puhelun aikana toisen osapuolen aikeet alkavat vähänkin epäilyttää, lopeta puhelu", sanoo Finanssiala ry:n rikostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen ja korostaa varovaisuutta. Huijarit ovat Karhusen mukaan esiintyneet milloin sijoitusneuvojina, milloin kryptovaluuttamyyjinä.

”Vanha viisaus pätee edelleen: Jos jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä ei ole totta”, Karhunen summaa.

PSD2 mullistaa verkkomaksamisen syyskuun puolivälissä – paljon on kuitenkin vielä epäselvää21.8.2019 06:30:00 EESTTiedote

Toinen maksupalveludirektiivi (PSD2) tulee voimaan 14. syyskuuta. Se muun muassa lisää turvallisuutta sekä avaa maksuliike- ja tilitietopalveluja kilpailulle ja mahdollistaa sen, että myös muut toimijat kuin tilinpitäjäpankki voivat tarjota tilinomistajalle tämän maksutileihin liittyviä palveluita. Toinen tärkeä uudistus on vahvan sähköisen tunnistamisen vaatimus, joka ulottuu koskemaan kaikkea maksamista, myös perinteistä kortilla maksamista.

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.