Etelä-Savon vuoden 2018 yhteisövero oli 50 miljoonaa euroa

Etelä-Savon yritykset maksoivat vuonna 2018 yhteisöveroa yhteensä 50 miljoonaa euroa.

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Etelä-Savosta kertyivät Mikkeliin (25 miljoonaa euroa), Savonlinnaan (8 miljoonaa euroa) ja Pieksämäelle rekisteröidyistä yhteisöistä (4 miljoonaa euroa).Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

Vuonna 2018 veroja maksavien yritysten lukumäärä on kasvanut koko maassa. Kokonaisuudessaan veroja maksavien yritysten lukumäärä koko Suomessa kasvoi 2,4 prosenttia. Etelä-Savossa veroja maksavien yritysten lukumäärä nousi 1,6 prosenttia.

Myös yhteisöveron määrä on kasvanut. Koko maassa yhteisöveroa maksettiin vuonna 2018 4,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017. Etelä-Savossa yhteisöveron määrä on 18 prosenttia edellisvuotta suurempi.

”Yhteisöverokanta laskettiin 20 prosenttiin vuonna 2014. Yritysten maksaman yhteisöveron määrä on kuitenkin kasvanut vuosittain ja on merkittävästi korkeampi kuin ennen yhteisöverokannan alentamista. Suomen yhteisöverokanta on pidettävä jatkossakin kansainvälisesti kilpailukykyisellä tasolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

”Etelä-Savon yhteisöverotulojen kasvu on rohkaisevaa. Yritysten menestyksellä on suora vaikutus maakunnan talouteen ja elinvoimaan. Etelä-Savossa ja sen kunnissa on monipuolisesti huolehdittava yritysten toimintaedellytyksistä ja kilpailukyvystä sekä asukkaiden ostovoimasta”, sanoo Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja Teppo Leinonen.

Yhteisövero vain yksi yritysten maksamista ja tilittämistä veroista. Keskuskauppakamari julkaisee vuoden 2020 alussa Suuren Veroselvityksen, jossa tarkastellaan yritysten tilittämiä ja maksamia veroja alueittain.

Etelä-Savon kauppakamarin Veropäivä järjestetään 13.11.2019 Mikkelissä (Xamk/Mikpolisali, Patteristonkatu 2). Päivän aikana keskustellaan muun muassa tuloverotuksen, kirjanpidon ja tilinpäätöksen ajankohtaisia asioita sekä verotuksen viimeaikaisesta oikeuskäytännöstä.
Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautumiset: http://www.eskauppakamari.fi/events/kauppakamarin-veropaiva-4/

Johtava veroasaintuntija Emmiliina Kujanpää
Keskuskauppakamari
emmiliina.kujanpaa@chamber.fi

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin - kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.

Etelä-Savon kauppakamarin syyskokous: Yritykset tiiviisti mukaan soteuudistuksen valmisteluun1.12.2021 16:30:18 EET | Tiedote

Suomen historian suurimpiin lukeutuva hallinnollinen uudistus etenee kohti tammikuussa 2022 käytäviä aluevaaleja. Maaliskuussa 2022 aloittavat valtuustot ovat keskeisessä päättävässä roolissa uudistuksen toimeenpanossa. Oleellisena tehtävänä valittavilla valtuustoilla on muun muassa tehdä päätöksiä hyvinvointialueiden ostopalveluiden periaatteista ja strategisista tavoitteista.

Kauppakamarin vientijohtajakysely: Yli 73 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun ensi vuonna – osaajapula myös viennin esteenä4.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Yli 73 prosenttia yrityksistä arvioi vientinsä kasvavan ensi vuonna, osoittaa kauppakamarien vientijohtajakysely. Pahimpina viennin esteinä yritykset pitävät logistiikkaan, hankintaan ja liikkuvuuteen liittyviä häiriöitä. Pula osaavasta työvoimasta on myös viennin esteenä. Peräti 72 prosenttia kokee osaajien saatavuudessa olevan ongelmia.