Etelä-Savon vuoden 2018 yhteisövero oli 50 miljoonaa euroa

Etelä-Savon yritykset maksoivat vuonna 2018 yhteisöveroa yhteensä 50 miljoonaa euroa.

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Etelä-Savosta kertyivät Mikkeliin (25 miljoonaa euroa), Savonlinnaan (8 miljoonaa euroa) ja Pieksämäelle rekisteröidyistä yhteisöistä (4 miljoonaa euroa).Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

Vuonna 2018 veroja maksavien yritysten lukumäärä on kasvanut koko maassa. Kokonaisuudessaan veroja maksavien yritysten lukumäärä koko Suomessa kasvoi 2,4 prosenttia. Etelä-Savossa veroja maksavien yritysten lukumäärä nousi 1,6 prosenttia.

Myös yhteisöveron määrä on kasvanut. Koko maassa yhteisöveroa maksettiin vuonna 2018 4,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017. Etelä-Savossa yhteisöveron määrä on 18 prosenttia edellisvuotta suurempi.

”Yhteisöverokanta laskettiin 20 prosenttiin vuonna 2014. Yritysten maksaman yhteisöveron määrä on kuitenkin kasvanut vuosittain ja on merkittävästi korkeampi kuin ennen yhteisöverokannan alentamista. Suomen yhteisöverokanta on pidettävä jatkossakin kansainvälisesti kilpailukykyisellä tasolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

”Etelä-Savon yhteisöverotulojen kasvu on rohkaisevaa. Yritysten menestyksellä on suora vaikutus maakunnan talouteen ja elinvoimaan. Etelä-Savossa ja sen kunnissa on monipuolisesti huolehdittava yritysten toimintaedellytyksistä ja kilpailukyvystä sekä asukkaiden ostovoimasta”, sanoo Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja Teppo Leinonen.

Yhteisövero vain yksi yritysten maksamista ja tilittämistä veroista. Keskuskauppakamari julkaisee vuoden 2020 alussa Suuren Veroselvityksen, jossa tarkastellaan yritysten tilittämiä ja maksamia veroja alueittain.

Etelä-Savon kauppakamarin Veropäivä järjestetään 13.11.2019 Mikkelissä (Xamk/Mikpolisali, Patteristonkatu 2). Päivän aikana keskustellaan muun muassa tuloverotuksen, kirjanpidon ja tilinpäätöksen ajankohtaisia asioita sekä verotuksen viimeaikaisesta oikeuskäytännöstä.
Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautumiset: http://www.eskauppakamari.fi/events/kauppakamarin-veropaiva-4/

Johtava veroasaintuntija Emmiliina Kujanpää
Keskuskauppakamari
emmiliina.kujanpaa@chamber.fi

Kauppakamarille uusi puheenjohtaja ja hallitus vuodelle 20219.12.2020 13:42:15 EET | Tiedote

Etelä-Savon kauppakamarin syykokouksessa, 9.12.2020, vahvistettiin kauppakamarin hallitus vuodelle 2021. Uutena kauppakamarin puheenjohtajana aloittaa toimitusjohtaja Jari Suomalainen, Sahakuutio Oy:stä Kerimäeltä. Varapuheenjohtajina toimivat Mikkelistä toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen, Suur-Savon Sähkö Oy, Savonlinnasta toimitusjohtaja Ari Hämäläinen, Norelco Oy ja Pieksämäeltä toimitusjohtaja Satu Lipsanen Lipa-Betoni Oy. Varapuheenjohtajat ovat myös kauppakamariosastojen puheenjohtajia alueillaan.

Etelä-Savon yrityksille EU:n kestävän kasvun ohjelma on tärkeä mahdollisuus - tuki- ja hankeosaamisen vajeet voivat vaarantaa tukien hyödyntämisen17.11.2020 10:51:03 EET | Tiedote

Etelä-Savon kauppakamarin Teollisuusvaliokunnan jäsenyrityksiä korona on kohdellut hyvin eri tavoin, riippuen liiketoiminta-alueesta. Osalla yrityksistä liikevaihto sekä tilauskanta ovat jopa kasvussa, kun taas joillakin toimialoilla korona on pudottanut rankasti liiketoiminnan laajuutta sekä kannattavuutta.

Syyskokoustiedote: Etelä-Savosta nopeiden tietoverkkojen kärkimaakunta12.12.2019 13:41:26 EET | Tiedote