Etelä-Savon vuoden 2018 yhteisövero oli 50 miljoonaa euroa

Etelä-Savon yritykset maksoivat vuonna 2018 yhteisöveroa yhteensä 50 miljoonaa euroa.

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Etelä-Savosta kertyivät Mikkeliin (25 miljoonaa euroa), Savonlinnaan (8 miljoonaa euroa) ja Pieksämäelle rekisteröidyistä yhteisöistä (4 miljoonaa euroa).Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

Vuonna 2018 veroja maksavien yritysten lukumäärä on kasvanut koko maassa. Kokonaisuudessaan veroja maksavien yritysten lukumäärä koko Suomessa kasvoi 2,4 prosenttia. Etelä-Savossa veroja maksavien yritysten lukumäärä nousi 1,6 prosenttia.

Myös yhteisöveron määrä on kasvanut. Koko maassa yhteisöveroa maksettiin vuonna 2018 4,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017. Etelä-Savossa yhteisöveron määrä on 18 prosenttia edellisvuotta suurempi.

”Yhteisöverokanta laskettiin 20 prosenttiin vuonna 2014. Yritysten maksaman yhteisöveron määrä on kuitenkin kasvanut vuosittain ja on merkittävästi korkeampi kuin ennen yhteisöverokannan alentamista. Suomen yhteisöverokanta on pidettävä jatkossakin kansainvälisesti kilpailukykyisellä tasolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

”Etelä-Savon yhteisöverotulojen kasvu on rohkaisevaa. Yritysten menestyksellä on suora vaikutus maakunnan talouteen ja elinvoimaan. Etelä-Savossa ja sen kunnissa on monipuolisesti huolehdittava yritysten toimintaedellytyksistä ja kilpailukyvystä sekä asukkaiden ostovoimasta”, sanoo Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja Teppo Leinonen.

Yhteisövero vain yksi yritysten maksamista ja tilittämistä veroista. Keskuskauppakamari julkaisee vuoden 2020 alussa Suuren Veroselvityksen, jossa tarkastellaan yritysten tilittämiä ja maksamia veroja alueittain.

Etelä-Savon kauppakamarin Veropäivä järjestetään 13.11.2019 Mikkelissä (Xamk/Mikpolisali, Patteristonkatu 2). Päivän aikana keskustellaan muun muassa tuloverotuksen, kirjanpidon ja tilinpäätöksen ajankohtaisia asioita sekä verotuksen viimeaikaisesta oikeuskäytännöstä.
Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautumiset: http://www.eskauppakamari.fi/events/kauppakamarin-veropaiva-4/

Johtava veroasaintuntija Emmiliina Kujanpää
Keskuskauppakamari
emmiliina.kujanpaa@chamber.fi

044 732 1180http://www.eskauppakamari.fi/

Syyskokoustiedote: Etelä-Savosta nopeiden tietoverkkojen kärkimaakunta12.12.2019 13:41:26 EETTiedote

PK-yritykset haluavat kasvaa ja investoida – luvitukseen tarvitaan sujuvoittamista29.3.2019 09:26:07 EETTiedote

PK-yrityksillä on kasvuhaluja, mutta kaavoituksen ja rakennuslupien sujuvoittamista kaivataan. Viranomaislupiin liittyvä byrokratia on viivästyttänyt investointeja lähes kahdeksalla prosentilla PK-yrityksistä viime ja tämän vuoden aikana, selviää kauppakamarien PK-hallitusbarometrista. Vastaajayrityksiltä on viivästynyt hankkeita yli 200 miljoonan euron arvosta. Yleisimmin viivästys on liittynyt kaavoitukseen ja rakennuslupiin. Tulevaan hallitusohjelmaan tarvitaan selkeät lupaukset kaavoituksen ja luvituksen sujuvoittamisesta yhden luvan ja luukun periaatteella.