Etelä-Savon yritysten yhteenlaskettu verojalanjälki oli noin 588 miljoonaa euroa vuonna 2017

Etelä-Savon suurimmat verovirrat kertyvät teollisuudesta, rakennus- ja kaupan alalta. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin Suuresta Veroselvityksestä, joka antaa yleiskuvan yritysten maksamista ja tilittämistä veroista sekä veronluonteisista maksuista vuoden 2017 aikana.

Selvityksestä ilmenee, että yli 7000 Etelä-Savon alueelle rekisteröityä yritystä maksoi ja tilitti veroja Verohallinnolle vuoden 2017 aikana. Suurimmat verovirrat kertyivät teollisuudesta, rakennus- ja kaupan alalta, kun tarkastellaan yhteisöveron sekä työnantajana toimimiseen liittyvien verojen ja maksujen yhteismäärää. Näiden verojen ja maksujen yhteismäärä on ollut kasvussa.

Keskuskauppakamarin julkaisema Suuri Veroselvitys kuvaa yritysten verojalanjälkeä vuonna 2017. Selvitys kattaa noin 300 000 yrityksen maksamat ja tilittämät merkittävimmät verot ja veronluonteiset maksut. Näitä ovat muun muassa arvonlisävero, palkkojen ennakonpidätykset, yhteisövero ja eläkevakuutusmaksut.

”Verojalanjäljen tarkoitus on kuvata sitä, miten paljon yritystoiminnasta kertyy verotuottoja hyvinvointivaltion ylläpitämiseen. Verojalanjäljessä huomioidaan ne verot ja veronluonteiset maksut, jotka kertyvät yritysten toiminnasta riippumatta siitä, kuka veron viime kädessä maksaa. Esimerkiksi työntekijä tietysti maksaa veron palkastaan, mutta yrityksen pitää ensin työllistää työntekijä ja maksaa hänelle palkka, jotta veronsaajille voi kertyä palkasta verotuloja. Kuten veronjalanjäljestä näkyy, työllistäminen ja siitä kertyvät verotuotot ovat yhteiskunnalle valtavan tärkeitä”, Veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää Keskuskauppakamarista sanoo.

Kauppakamarin veropäivä järjestetään Mikkelissä 13.11.2019 klo 9:45-13:30.
Päivän aikana kerrotaan tuoreimmat tiedot verotuksesta ja kirjanpidosta.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Tilaisuuden ohjelma: http://www.eskauppakamari.fi/events/kauppakamarin-veropaiva-4/
Suuri Veroselvitys https://kauppakamari.fi/wp-content/uploads/2019/01/suuri-veroselvitys-2019-web.pdf

Teppo Leinonen, teppo.leinonen@kauppakamari.fi, puh. 044 7700 592
Tanja Puputti, tanja.puputti@kauppakamari.fi, puh. 044 591 5093

044 732 1180http://www.eskauppakamari.fi/

PK-yritykset haluavat kasvaa ja investoida – luvitukseen tarvitaan sujuvoittamista29.3.2019 09:26:07 EETTiedote

PK-yrityksillä on kasvuhaluja, mutta kaavoituksen ja rakennuslupien sujuvoittamista kaivataan. Viranomaislupiin liittyvä byrokratia on viivästyttänyt investointeja lähes kahdeksalla prosentilla PK-yrityksistä viime ja tämän vuoden aikana, selviää kauppakamarien PK-hallitusbarometrista. Vastaajayrityksiltä on viivästynyt hankkeita yli 200 miljoonan euron arvosta. Yleisimmin viivästys on liittynyt kaavoitukseen ja rakennuslupiin. Tulevaan hallitusohjelmaan tarvitaan selkeät lupaukset kaavoituksen ja luvituksen sujuvoittamisesta yhden luvan ja luukun periaatteella.