Etelä-Sudanin joukot syyllistyneet sotarikoksiin – joukkoraiskauksia ja teloituksia

Etelä-Sudanin hallituksen joukot ovat tappaneet siviilejä, raiskanneet naisia ja polttaneet kyliä, ihmisoikeusjärjestö Amnesty International kertoo raportissaan. Julmat siviileihin kohdistuneet väkivaltaisuudet ovat jatkuneet Etelä-Sudanissa elokuussa 2015 solmitusta rauhansopimuksesta huolimatta.

Amnestyn raportti kuvaa, miten Etelä-Sudanin hallituksen joukot ja niiden liittolaiset ovat tappaneet siviilejä, raiskanneet ja siepanneet naisia, varastaneet karjaa sekä sytyttäneet kyliä tuleen Leerin maakunnassa Unityn osavaltiossa. Alue on opposition vahvaa tukialuetta. Tutkitut väkivaltaisuudet tapahtuivat elokuun ja joulukuun 2015 välillä.

Rikokset ovat jyrkässä ristiriidassa presidentti Salva Kiirin ja varapresidentti Riek Macharin keskenään solmiman rauhansopimuksen kanssa. Heinäkuussa Etelä-Sudanissa on nähty jälleen uusia yhteenottoja. Väkivallasta kärsinyt Leer on Macharin kotimaakunta.

”Nämä sotarikokset ja muut rikokset eri puolilla Etelä-Sudania ovat seurausta rankaisemattomuuden kulttuurista, joka ruokkii konfliktia Etelä-Sudanissa. Se on näkynyt jälleen viime viikkoina uusina taisteluina”, Amnestyn vanhempi kriisialuetutkija Lama Fakih.

Teloituksia lähietäisyydeltä, joukkoraiskauksia

Raporttia varten haastateltiin 71 ihmistä. Monet heistä kertoivat, miten miehiä ja naisia ammuttiin heidän paetessaan hyökkääjiä. Ihmisiä teloitettiin myös lähietäisyydeltä. Haastatellut kuvailivat myös, miten lapsia ja vanhuksia paloi elävältä koteihinsa. Siepatut naiset ja tytöt joutuivat raiskatuiksi useita kertoja, useiden sotilaiden toimesta. Osa tapettiin, kun he yrittivät vastustaa raiskaajia.

Eteläsudanilainen nainen Nyamile todisti lokakuussa hyökkäyksen Adok Payamissa. Hän näki, miten kuusi tyttöä sidottiin, raiskattiin ja sen jälkeen siepattiin. Nyamilen nimi on muutettu hänen suojelemisekseen.

”Me valitsimme presidentin ja nyt hän tappaa meitä. Siksi vetoamme kansainväliseen yhteisöön, jotta Kiiriä käskettäisiin lopettamaan tappaminen. Naiset kärsivät paljon. Yksi naisista joutui kuuden miehen raiskaamaksi”, Nyamile sanoi.

Haastatelluista 26 oli naisia ja tyttöjä, jotka olivat paenneet tai heidät oli vapautettu. Monet heistä olivat joutuneet toistuvan seksuaalisen ja muun fyysisen väkivallan uhreiksi vankeudessaan. Osa pakoa yrittäneistä tapettiin. Kaikki silminnäkijät ja selviytyjät kertoivat, että heitä vastaan hyökänneillä sotilailla oli yllään armeijan maastopuvut.

”Viholliset saapuivat. Me juoksimme jokeen. He ampuivat ja tappoivat veljeni jokeen. He ampuivat äitipuoleni hänen kotiinsa. He saivat kiinni siskoni ja vaimoni, veivät heidät jokeen ja raiskasivat heidät. Sen jälkeen he polttivat talot”, kertoi kolmen lapsen isä, joka selvisi Gondor Payamiin marraskuussa 2015 tehdystä hyökkäyksestä.

Siepatut naiset vapautettava, rikokset tutkittava

Siviileihin kohdistuneiden hyökkäyksiin syyllistyneiden vastuuseen saattamiseksi ei ole aloitettu minkäänlaisia toimia.

”Siviilien murhat, raiskaukset ja sieppaukset pitää tutkia välittömästi, riippumattomasti ja tehokkaasti. Niille, joita on aihetta epäillä rikoksista, on järjestettävä oikeudenmukaiset oikeudenkäynnit, turvautumatta kuitenkaan kuolemanrangaistuksiin”, Amnestyn Fakih sanoo.

Jos Etelä-Sudan epäonnistuu rikosten selvittämisessä, pitää kansainvälisen yhteisön harkita keinoja, joilla rikoksiin syyllistyneet saadaan vastuuseen. Etelä-Sudanin hallituksen pitää varmistaa heti, että siepatut naiset vapautetaan.

Koko raportti luettavissa liitteenä.

Aishi Zidan
tiedottaja
aishi.zidan@amnesty.fi

Amnesty ja Human Rights Watch: Etiopian Länsi-Tigrayssa on meneillään etninen puhdistus – alueelle vaaditaan välitöntä humanitaarista apua6.4.2022 02:00:00 EEST | Tiedote

Etiopian Länsi-Tigrayssa vuodesta 2020 lähtien sotineet osapuolet ovat syyllistyneet laajamittaisiin ihmisoikeusloukkauksiin. Siviilien teloitukset, massapidätykset, ryöstöt ja pakkosiirrot täyttävät sotarikosten tunnusmerkistön ja ovat rikoksia ihmisyyttä vastaan, toteavat Amnesty International ja Human Rights Watch tänään julkaistussa raportissaan.

Amnestyn vuosiraportti: Venäjän sotatoimet pohjaavat järjestelmällisiin ihmisoikeusloukkauksiin – Suomelle moitteita perusturvasta ja translaista29.3.2022 01:01:00 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on räikeä kansainvälisen oikeuden loukkaus, jolle on luotu pohja järjestelmällisillä ihmisoikeusloukkauksilla. Amnesty Internationalin vuosiraportti avaa, kuinka ihmisoikeuspuolustajien, riippumattoman median ja kansalaisyhteiskunnan hiljentäminen on luonut otollisen maaperän sotatoimille.