Ett gemensamt digitalt projekt mellan turismorganisationer i Egentliga Finland och Satakunta skapade nya turismprodukter på en gemensam kommersiell plattform

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Det gemensamma och landskapsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – digitaalisella matkailutuotteistolla kestävää kasvua (hållbar tillväxt med digitala turismprodukter) inleddes av konsortiet Finnish Archipelago som bestod av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali som var huvudman för projektet.

Projekttiden var 1.11.2021–31.12.2022. De totala turisminkomsterna för de områden som deltog uppgick till över en miljard euro och den sysselsättande effekten var 5 470 årsverken (2019).

En ny bokningsplattform, www.finnisharchipelagoroutes.fi, togs i bruk i juni 2021. Hittills har 15 nya turismleder med olika teman lagts upp på plattformen och nyttotagarna av den kommersiella plattformen är de små och medelstora företag som erbjuder logi-, restaurang- och upplevelsetjänster i området.

En förutsättning för kontinuiteten av företagsverksamheten för företag inom turismbranschen är ibruktagande av en ny form av digital kundstig som möjliggör att sammankoppla tjänster till mer attraktiva helheter genom att överskrida kommun- och landskapsgränser. Att turister uppskattar lättillgängliga turismföretag med tjänster som är lätta att köpa kunde skönjas redan före covid-19-pandemin, men under den långa tid som pandemin varat har användningen av olika elektroniska boknings- och distributionskanaler ökat. I fortsättningen producerar Visit-organisationerna högklassiga produkthelheter och rundresepaket som även lokala företag i området kan sälja.

Plattformen Koko Travel Planner som lanserats av Elämys Group kommer i framtiden att användas på bred front i hela Finland, vilket innebär att landskapsöverskridande rundresepaket kan göras till produkter bättre än tidigare. Att efterfrågan på nya rundresepaket ökar bland internationella kunder kunde ses före pandemin och tron på att efterfrågan på produkterna ska öka är stark, eftersom internationell turism är möjlig igen.

Planering och utveckling av produkter, tjänster och rundresor fortsätter, fastän projektet har avslutats. Egentligen börjar arbetet först nu när vi förfogar över rätt slags försäljnings- och distributionskanal som vi hoppas att fler företag ansluter sig till, gläder sig projektets koordinator, verkställande direktör för Visit Naantali Tarja Rautiainen.

Ytterligare information:

Visit Naantali/Naantalin Matkailu Oy, projektets huvudman
Verkställande direktör, projektkoordinator Tarja Rautiainen
tarja.rautiainen@visitnaantali.com, t. 040 7478847

Följ Visit Naantali

Senaste pressmeddelandena från Visit Naantali

Kutsu ruokatoimittajille - tervetuloa Smakun mediapäivään 15.6.12.5.2022 07:48:00 EEST | Kutsu

Meillä on ilo kutsua Sinut Naantaliin kokemaan Naantalin kesä ja sen upeat lähimaut! Tervetuloa makoisalle Smaku-matkalle 15.6. Päivän aikana liikumme Naantalissa ja saaristossa tutustuen Naantalin Smaku -tapahtumassa oleviin ravintoloihin ja kahviloihin, . Jokainen vierailukohde loihtii meille oman herkullisen Smaku-annoksensa ja samalla kuulemme muitakin ajankohtaisia uutisia. Sekä tietysti tutustumme muutenkin hurmaavaan Naantaliin. Lähdemme matkaan Helsingistä, Kiasman pysäkiltä klo 8.00 ja palaamme samaan paikkaan takaisin n. klo 20.00 Päivän ohjelmassa ovat mukana ainakin Ravintola Snickari, Ravintola Trappi, Cafe Akseli, Kultaranta Resort, Suomen Sillikonttori, Ravintola Rantamakasiini, Cafe Laituri, Ravintola Metsätähti ja Kuulas Garden Grill & Cafe. Ilmoittautuminen mediapäivään tästä Tulossa on kesäinen päivä, joka hemmottelee kaikkia aisteja - mukava, kun lähdet Naantaliin! Aurinkoisin tervetulotoivotuksin, Tarja Rautiainen/Visit Naantali, tarja.rautiainen@visitnaantlai.com,