Ett hängstag i dåligt skick byts ut på Rävsundsbron, begränsningar för den tunga trafiken

Trafikbegränsningar vid bytet av hängstag
Arbetet inleds tisdag 4.5 på morgonen med förberedande arbeten. Under de förberedande arbetena löper trafiken huvudsakligen normalt. Bredden på gång- och cykelleden måste begränsas till ungefär hälften av det nuvarande, men gång- och cykelleden är i bruk hela tiden.
Först monteras ett ersättande hängstag på plats. Under arbetet med spännandet av det nya hängstaget måste den tunga trafiken avbrytas på bron. Viktbegränsningen på bron är 18 ton under spännandet av hängstaget (fordonets maximala massa). Personbilar, bussar och paketbilar kommer då över bron där en fil är i bruk.
Viktbegränsningens uppskattade längd är cirka 6 timmar och den har planerats nattetid för att minimera olägenheterna i trafiken. Trafikbegränsningarna inleds onsdag 5.5 kl. 23.00 och man strävar efter att släppa den tunga trafiken tillbaka på bron senast torsdag 6.5 cirka kl. 05.00.
Under viktbegränsningen används trafikljus och trafikledare på broplatsen. Dessutom kör en ledsagarbil alltid framför fordonen. Hastighetsbegränsningen på broplatsen är då 30 km/h.
Det gamla hängstaget avlägsnas efter att det nya installerats. Under tiden hängstaget lyfts bort måste trafiken begränsas till en fil under en kort tid, men viktbegränsningen behövs inte längre. Trafikstörningen varar uppskattningsvis cirka 30 minuter och arbetet utförs inte under morgon- och kvällsrusningen.
Hållbarheten hos hängstaget som byts ut kommer att testas för att bedöma de andra hängstagens skick
Förra hösten granskades skicket på de nedre ändarna av de tio hängstag som var i synbart sämst skick på Rävsundsbron. Vid inspektionerna observerades att det i nedre ändan av ett av hängstagen förekom betydande rostbildning, frätningar av vajerns trådar och brutna vajertrådar. Skadorna har en betydande inverkan på hängstagets bärförmåga.
Det hängstag som är i sämst skick byts ut helt för att man med hjälp av det noggrannare ska kunna utreda hängstagets hållbarhet och därmed bättre kunna bedöma behovet av andra fortsatta åtgärder. Hållbarheten hos det utbytta hängstaget testas genom testdragning i ett laboratorium och utifrån detta kan man bättre bedöma även andra hängstags skick.
Det går inte att på förhand förutspå hur hängbroars skick kommer att utvecklas. Brons skick följs upp kontinuerligt och reparationer av observerade skador görs vid behov.
På Rävsundsbron utförs varje år en granskning av en stålkonstruktionsexpert. Vid granskningarna utreds bl.a. hur rostbildningen framskrider och om det eventuellt finns sprickor i svetssömmarna. Ett separat underhållsprogram har utarbetats för bron och i enlighet med det utförs årliga underhållsåtgärder. Brons stålkonstruktioner hålls rena genom tvätt och på så sätt minskar man rostningen. Dessutom utreder Trafikledsverket en utvidgning av brons monitoring (det automatiska uppföljningssystemet för belastning och rörelser m.m.).
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjörer Jari Nikki, tfn 0295 022 816 och Ari Salo, tfn 0295 022 830
Nyckelord
Bilder

Om
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Lounais-Suomeen luvassa lumi- ja vesisateita - tiet hoidetaan ennalta suunnitellussa järjestyksessä19.11.2025 16:23:40 EET | Tiedote
Hoitourakoissa talvikausi on jo alkanut ja urakoitsijat ovat valmiudessa talvikelien varalta. Urakoitsija seuraa sääennusteita ja toimenpiteet suunnitellaan mm. niiden mukaan. Mikäli sää poikkeaa ennusteesta urakoitsijat pyrkivät reagoimaan muutoksiin nopeasti. Hoitotoimet toteutetaan ennalta määritellyssä järjestyksessä, jotta tiet voidaan hoitaa suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.
Varsinais-Suomen työvoimabarometri: Työttömyys kasvussa, mutta investoinnit tuovat toivoa14.11.2025 11:01:04 EET | Tiedote
Vaikka työttömyys on ollut kasvussa Varsinais-Suomessa, työmarkkinoilla on nähtävissä myös positiivisia signaaleja ja kasvun mahdollisuuksia. Maakunnan vahvuutena on monipuolinen elinkeinorakenne, jossa teknologia-, meri- ja lääkealan, kaupan sekä logistiikan sektorit pitävät pintansa. Työvoimabarometrin tuoreimmat tiedot korostavat erityisesti osaavan työvoiman kysyntää, digitalisaation ja tekoälyn tuomia muutoksia sekä alueellisia rekrytointihaasteita.
Trafikarrangemangen för den tunga trafiken på Skärgårdsvägen upphör14.11.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Trafiken på Skärgårdsvägen (landsväg 180) har flyttats till den nya Rävsundsbron och trafikarrangemangen för att trygga den gamla brons skick har upphört. Väntområdet för tung trafik från S:t Karinshållet tas bort under nästa vecka, om inte vinterföret skjuter upp arbetet. Trafikljusen och trafikmärkena har redan tagits bort. Med trafikarrangemangen som grundar sig på enkelriktad tung trafik kunde man trygga trafiken på bron tills den nya bron blev klar.
Saaristotien raskaan liikenteen liikennejärjestelyt puretaan14.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Saaristotien (mt 180) liikenne on siirtynyt uudelle Kirjalansalmen sillalle, ja vanhan sillan kunnon turvaamiseksi tehdyt liikennejärjestelyt ovat päättyneet. Kaarinan pään raskaan liikenteen odotusalue puretaan ensi viikon aikana, elleivät talvikelit siirrä töitä myöhemmäksi. Liikennevalot ja liikennemerkit ovat jo poistettu. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvilla liikennejärjestelyillä pystyttiin turvaamaan liikennöinti sillalla uuden sillan valmistumiseen saakka.
Skador på husdjur som orsakats av stora rovdjur har ökat kraftigt i Egentliga Finland13.11.2025 14:29:16 EET | Pressmeddelande
År 2023 inträffade sammanlagt 36 skador på husdjur som orsakats av stora rovdjur, dvs. vargar, lodjur, björnar och järvar i Egentliga Finland, år 2024 var antalet 45 och i år före början av november var antalet redan 112.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum