Ett hängstag i dåligt skick byts ut på Rävsundsbron, begränsningar för den tunga trafiken

Trafikbegränsningar vid bytet av hängstag
Arbetet inleds tisdag 4.5 på morgonen med förberedande arbeten. Under de förberedande arbetena löper trafiken huvudsakligen normalt. Bredden på gång- och cykelleden måste begränsas till ungefär hälften av det nuvarande, men gång- och cykelleden är i bruk hela tiden.
Först monteras ett ersättande hängstag på plats. Under arbetet med spännandet av det nya hängstaget måste den tunga trafiken avbrytas på bron. Viktbegränsningen på bron är 18 ton under spännandet av hängstaget (fordonets maximala massa). Personbilar, bussar och paketbilar kommer då över bron där en fil är i bruk.
Viktbegränsningens uppskattade längd är cirka 6 timmar och den har planerats nattetid för att minimera olägenheterna i trafiken. Trafikbegränsningarna inleds onsdag 5.5 kl. 23.00 och man strävar efter att släppa den tunga trafiken tillbaka på bron senast torsdag 6.5 cirka kl. 05.00.
Under viktbegränsningen används trafikljus och trafikledare på broplatsen. Dessutom kör en ledsagarbil alltid framför fordonen. Hastighetsbegränsningen på broplatsen är då 30 km/h.
Det gamla hängstaget avlägsnas efter att det nya installerats. Under tiden hängstaget lyfts bort måste trafiken begränsas till en fil under en kort tid, men viktbegränsningen behövs inte längre. Trafikstörningen varar uppskattningsvis cirka 30 minuter och arbetet utförs inte under morgon- och kvällsrusningen.
Hållbarheten hos hängstaget som byts ut kommer att testas för att bedöma de andra hängstagens skick
Förra hösten granskades skicket på de nedre ändarna av de tio hängstag som var i synbart sämst skick på Rävsundsbron. Vid inspektionerna observerades att det i nedre ändan av ett av hängstagen förekom betydande rostbildning, frätningar av vajerns trådar och brutna vajertrådar. Skadorna har en betydande inverkan på hängstagets bärförmåga.
Det hängstag som är i sämst skick byts ut helt för att man med hjälp av det noggrannare ska kunna utreda hängstagets hållbarhet och därmed bättre kunna bedöma behovet av andra fortsatta åtgärder. Hållbarheten hos det utbytta hängstaget testas genom testdragning i ett laboratorium och utifrån detta kan man bättre bedöma även andra hängstags skick.
Det går inte att på förhand förutspå hur hängbroars skick kommer att utvecklas. Brons skick följs upp kontinuerligt och reparationer av observerade skador görs vid behov.
På Rävsundsbron utförs varje år en granskning av en stålkonstruktionsexpert. Vid granskningarna utreds bl.a. hur rostbildningen framskrider och om det eventuellt finns sprickor i svetssömmarna. Ett separat underhållsprogram har utarbetats för bron och i enlighet med det utförs årliga underhållsåtgärder. Brons stålkonstruktioner hålls rena genom tvätt och på så sätt minskar man rostningen. Dessutom utreder Trafikledsverket en utvidgning av brons monitoring (det automatiska uppföljningssystemet för belastning och rörelser m.m.).
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjörer Jari Nikki, tfn 0295 022 816 och Ari Salo, tfn 0295 022 830
Nyckelord
Bilder

Om

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.
Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote
ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Naantali26.6.2025 15:44:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n Naantaliin suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum