Varsinais-Suomen ELY-keskus

Ett hängstag i dåligt skick byts ut på Rävsundsbron, begränsningar för den tunga trafiken

Dela
På Rävsundsbron installeras ett nytt hängstag i stället för det som är i dåligt skick natten mellan 5.5 och 6.5. Under arbetet med spännandet av det nya hängstaget dirigeras trafiken till ett körfält och på bron måste införas en viktbegränsning på 18 ton, vilket förhindrar tunga transporter. Begränsningen för den tunga trafiken varar cirka 6 timmar och den har planerats nattetid för att minimera olägenheterna i trafiken. Trafikavbrottet för den tunga trafiken inleds 5.5 kl. 23.00 och man strävar efter att släppa den tunga trafiken tillbaka på bron senast 6.5 kl. 05.00 Det skadade hängstaget byts ut helt och hållet så att man med hjälp av det noggrannare kan utreda hållbarheten hos övriga hängstag och därmed bättre bedöma omfattningen av de fortsatta åtgärderna. Arbetena inleds redan 4.5 med förberedande arbeten, men under dessa löper trafiken huvudsakligen normalt. Hängstaget som är i dåligt skick avlägsnas efter att det nya installerats.
Rävsundsbro
Rävsundsbro

Trafikbegränsningar vid bytet av hängstag

Arbetet inleds tisdag 4.5 på morgonen med förberedande arbeten. Under de förberedande arbetena löper trafiken huvudsakligen normalt. Bredden på gång- och cykelleden måste begränsas till ungefär hälften av det nuvarande, men gång- och cykelleden är i bruk hela tiden.

Först monteras ett ersättande hängstag på plats. Under arbetet med spännandet av det nya hängstaget måste den tunga trafiken avbrytas på bron. Viktbegränsningen på bron är 18 ton under spännandet av hängstaget (fordonets maximala massa). Personbilar, bussar och paketbilar kommer då över bron där en fil är i bruk.

Viktbegränsningens uppskattade längd är cirka 6 timmar och den har planerats nattetid för att minimera olägenheterna i trafiken. Trafikbegränsningarna inleds onsdag 5.5 kl. 23.00 och man strävar efter att släppa den tunga trafiken tillbaka på bron senast torsdag 6.5 cirka kl. 05.00.

Under viktbegränsningen används trafikljus och trafikledare på broplatsen. Dessutom kör en ledsagarbil alltid framför fordonen. Hastighetsbegränsningen på broplatsen är då 30 km/h.

Det gamla hängstaget avlägsnas efter att det nya installerats. Under tiden hängstaget lyfts bort måste trafiken begränsas till en fil under en kort tid, men viktbegränsningen behövs inte längre. Trafikstörningen varar uppskattningsvis cirka 30 minuter och arbetet utförs inte under morgon- och kvällsrusningen.

Hållbarheten hos hängstaget som byts ut kommer att testas för att bedöma de andra hängstagens skick

Förra hösten granskades skicket på de nedre ändarna av de tio hängstag som var i synbart sämst skick på Rävsundsbron. Vid inspektionerna observerades att det i nedre ändan av ett av hängstagen förekom betydande rostbildning, frätningar av vajerns trådar och brutna vajertrådar. Skadorna har en betydande inverkan på hängstagets bärförmåga.

Det hängstag som är i sämst skick byts ut helt för att man med hjälp av det noggrannare ska kunna utreda hängstagets hållbarhet och därmed bättre kunna bedöma behovet av andra fortsatta åtgärder. Hållbarheten hos det utbytta hängstaget testas genom testdragning i ett laboratorium och utifrån detta kan man bättre bedöma även andra hängstags skick.

Det går inte att på förhand förutspå hur hängbroars skick kommer att utvecklas. Brons skick följs upp kontinuerligt och reparationer av observerade skador görs vid behov.

På Rävsundsbron utförs varje år en granskning av en stålkonstruktionsexpert. Vid granskningarna utreds bl.a. hur rostbildningen framskrider och om det eventuellt finns sprickor i svetssömmarna. Ett separat underhållsprogram har utarbetats för bron och i enlighet med det utförs årliga underhållsåtgärder. Brons stålkonstruktioner hålls rena genom tvätt och på så sätt minskar man rostningen. Dessutom utreder Trafikledsverket en utvidgning av brons monitoring (det automatiska uppföljningssystemet för belastning och rörelser m.m.).

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjörer Jari Nikki, tfn 0295 022 816 och Ari Salo, tfn 0295 022 830

Nyckelord

Bilder

Rävsundsbro
Rävsundsbro
Ladda ned bild

Om

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Mökköisten sillan uusiminen alkaa Loimaalla – liikenne kiertoreitille töiden ajaksi8.4.2024 14:55:05 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Mökköisten sillan uusimistyöt Loimaalla maantiellä 12603 (Auvaistentie). Työt alkavat valmistelevilla töillä tällä viikolla ja sillan purkutyöt käynnistyvät ensi viikolla (vk 16). Siltatöiden ajaksi joudutaan liikenne ohjaamaan kiertoreitille. Liikenne sillalla katkaistaan maanantaina 15.4.2024 klo 11. Siltatyöt valmistuvat lokakuun 2024 loppuun mennessä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye