Ett hängstag i dåligt skick byts ut på Rävsundsbron, begränsningar för den tunga trafiken
Trafikbegränsningar vid bytet av hängstag
Arbetet inleds tisdag 4.5 på morgonen med förberedande arbeten. Under de förberedande arbetena löper trafiken huvudsakligen normalt. Bredden på gång- och cykelleden måste begränsas till ungefär hälften av det nuvarande, men gång- och cykelleden är i bruk hela tiden.
Först monteras ett ersättande hängstag på plats. Under arbetet med spännandet av det nya hängstaget måste den tunga trafiken avbrytas på bron. Viktbegränsningen på bron är 18 ton under spännandet av hängstaget (fordonets maximala massa). Personbilar, bussar och paketbilar kommer då över bron där en fil är i bruk.
Viktbegränsningens uppskattade längd är cirka 6 timmar och den har planerats nattetid för att minimera olägenheterna i trafiken. Trafikbegränsningarna inleds onsdag 5.5 kl. 23.00 och man strävar efter att släppa den tunga trafiken tillbaka på bron senast torsdag 6.5 cirka kl. 05.00.
Under viktbegränsningen används trafikljus och trafikledare på broplatsen. Dessutom kör en ledsagarbil alltid framför fordonen. Hastighetsbegränsningen på broplatsen är då 30 km/h.
Det gamla hängstaget avlägsnas efter att det nya installerats. Under tiden hängstaget lyfts bort måste trafiken begränsas till en fil under en kort tid, men viktbegränsningen behövs inte längre. Trafikstörningen varar uppskattningsvis cirka 30 minuter och arbetet utförs inte under morgon- och kvällsrusningen.
Hållbarheten hos hängstaget som byts ut kommer att testas för att bedöma de andra hängstagens skick
Förra hösten granskades skicket på de nedre ändarna av de tio hängstag som var i synbart sämst skick på Rävsundsbron. Vid inspektionerna observerades att det i nedre ändan av ett av hängstagen förekom betydande rostbildning, frätningar av vajerns trådar och brutna vajertrådar. Skadorna har en betydande inverkan på hängstagets bärförmåga.
Det hängstag som är i sämst skick byts ut helt för att man med hjälp av det noggrannare ska kunna utreda hängstagets hållbarhet och därmed bättre kunna bedöma behovet av andra fortsatta åtgärder. Hållbarheten hos det utbytta hängstaget testas genom testdragning i ett laboratorium och utifrån detta kan man bättre bedöma även andra hängstags skick.
Det går inte att på förhand förutspå hur hängbroars skick kommer att utvecklas. Brons skick följs upp kontinuerligt och reparationer av observerade skador görs vid behov.
På Rävsundsbron utförs varje år en granskning av en stålkonstruktionsexpert. Vid granskningarna utreds bl.a. hur rostbildningen framskrider och om det eventuellt finns sprickor i svetssömmarna. Ett separat underhållsprogram har utarbetats för bron och i enlighet med det utförs årliga underhållsåtgärder. Brons stålkonstruktioner hålls rena genom tvätt och på så sätt minskar man rostningen. Dessutom utreder Trafikledsverket en utvidgning av brons monitoring (det automatiska uppföljningssystemet för belastning och rörelser m.m.).
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjörer Jari Nikki, tfn 0295 022 816 och Ari Salo, tfn 0295 022 830
Nyckelord
Bilder
Om
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystystyöt alkavat Satakunnassa19.4.2024 09:30:07 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt alkavat myös Satakunnan alueella. Viikolla 17 päällystystöitä tehdään sekä Porin että Huittisten seudulla valtateillä 11 ja 23 sekä kantatiellä 41.
Valtatie 9 saa uutta päällystettä18.4.2024 12:10:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt ovat käynnistyneet. Viikolla 16 töitä on tehty Turun kehätiellä ja päällystystyöt jatkuvat vk:lla 17, jolloin päällystysvuorossa on valtatie 9. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa11.4.2024 13:07:08 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät viikolla 16. Työt alkavat tiistaina 16.4. Turun kehätiellä (Kt 40) välillä Kuninkoja − Ravattula. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Mökköisten sillan uusiminen alkaa Loimaalla – liikenne kiertoreitille töiden ajaksi8.4.2024 14:55:05 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Mökköisten sillan uusimistyöt Loimaalla maantiellä 12603 (Auvaistentie). Työt alkavat valmistelevilla töillä tällä viikolla ja sillan purkutyöt käynnistyvät ensi viikolla (vk 16). Siltatöiden ajaksi joudutaan liikenne ohjaamaan kiertoreitille. Liikenne sillalla katkaistaan maanantaina 15.4.2024 klo 11. Siltatyöt valmistuvat lokakuun 2024 loppuun mennessä.
Valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki: vuorovaikutuspäivä 18.4.8.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Torstaina 18.4.2024 Eurajoella järjestetään vuorovaikutuspäivä liittyen valtatien 8 parantamiseen Rauman ja Eurajoen välillä. Päivän aikana käsitellään viimeistelyvaiheessa olevaa yleissuunnitelmaluonnosta. Vuorovaikutuspäivä on kaksiosainen: iltapäivällä suunnittelijat ovat tavattavissa nuorisotalolla ja illalla järjestetään yleisötilaisuus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum