Eturivin ruotsalaisfeministin vaikuttava kirja naisista ja selviytymisestä

Ruotsalainen Karolina Ramqvist on yksi sukupolvensa merkittävimmistä kirjailijoista ja feministeistä. Hänen monikerroksinen, omaelämäkertaa, esseetä ja proosaa yhdistelevä teoksensa Karhunainen (Gummerus) on vangitseva kuvaus naisista ja äitiydestä, hylkäämisestä ja selviytymisestä, historiasta ja kirjoittamisesta.

Vuonna 1542 nuori Marguerite de la Rocque seuraa hänelle määrättyä holhoojaa tutkimusmatkalle Uuteen maailmaan. Kesken laivamatkan tapahtuu skandaali, ja Marguerite hylätään karhujen asuttamalle saarelle Pohjois-Atlantilla. Alkaa uskomaton selviytymistarina. Margueriten on opeteltava puolustamaan itseään aseella ja pysymään hengissä saaren jäätävissä olosuhteissa.

Karhunainen kertoo kahdesta vaikuttavasta naisesta, joiden elämät kietoutuvat kirjassa yhteen: Marguerite de la Rocquesta, joka selviytyy vastoin odotuksia, ja Karolina Ramqvistista, joka kysyy viiltävän teräviä kysymyksiä niin historiasta ja nykyajasta kuin kirjoittamisesta ja kylmyydestä.

Kirjoittaminen oli ollut tapani tutkiskella ihmisyyttä, elämää jota kaikki muut tuntuivat elävän, ja samalla välttyä siltä, välttyä tarvitsemasta muita ja välttyä armottomilta laeilta jotka ohjailivat ihmisiä, menetyksen ja haavoittuvuuden laeilta. Se oli ollut myös tapa välttyä olemasta nainen, tapa katsoa eikä alistua katseen kohteeksi.

Karolina Ramqvist (s. 1976) on kirjoittanut romaaneja, novelleja ja esseitä sekä toiminut Arena-lehden päätoimittajana. Hänet on palkittu kirjallisesta työstään moneen otteeseen, viimeisimpänä arvostetulla Per Olov Enquist -palkinnolla. Ramqvist asuu Tukholmassa perheensä kanssa.

Karolina Ramqvist: Karhunainen
alkuteos Björnkvinnan
suomentanut Laura Kulmala
äänikirjan lukija Krista Putkonen-Örn

Karolina Ramqvist, kuva: Jasmine Storch

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.