EU-komission tiedonanto ei tuonut helpotusta lannoitteiden hinta- ja saatavuuskriisiin

EU-alueen viljelijät vaativat avoimempaa kilpailua sekä läpinäkyvyyttä lannoitemarkkinoille. EU-komisison julkaisema tiedonanto 9.11. ei tuonut kuitenkaan juuri mitään uutta lannoitemarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi. Komission tiedonannossa ei esitetä nopeita ratkaisuja lannoitteiden saatavuuden turvaamiseksi ja nykyisen korkean hintatason alentamiseksi. Tiedonanto keskittyy pääosin keski- ja pitkän aikavälin toimenpiteisiin.

Tiedonannossa toistetaan Pellolta pöytään -strategiassa esitettyjä tavoitteita, kuten korvata epäorgaaniset lannoitteet osittain orgaanisilla lannoitteilla tehostamalla kiertotaloutta. Lisäksi tiedonannossa tuodaan esiin EU:n yhteisen maatalouspolitiikan toimeenpanon keinoja ravinteiden käytön tehostamiseksi.

Positiivista tiedonannossa on kuitenkin se, että markkinoiden läpinäkyvyyden parantamiseksi komissio perustaa lannoitemarkkinoiden seurantakeskuksen. MTK pitää tätä hyvänä asiana ja tärkeänä sitä, että seurantaryhmässä on kattava edustus EU:n jäsenmaista. Lannoitemarkkina on hajanainen ja erot toimintatavoissa sekä laatuvaatimuksissa vaihtelevat suuresti eri jäsenmaissa.

MTK muistuttaa, että EU kilpailee maataloustuotteilla avoimesti maailmanmarkkinoilla. EU-alueen viljelijät toivovat avoimempaa kilpailua sekä läpinäkyvyyttä markkinoilla, kuin mitä nyt ehdotetulla Fertilizer Market Observatory:llä uskotaan saavutettavan.

Linkki komission tiedonantoon nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/lannoitemarkkinat

Lisätiedot:
vilja-asiamies Max Schulman, 040 825 2112
kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, 0400 544 728

Itsenäinen Suomi - isänmaa, joka varmistaa kansalaisten turvan, leivän ja lämmön5.12.2022 08:43:40 EET | Tiedote

Suomi täyttää huomenna 105 vuotta. Itsenäinen Suomi, paras maa meille suomalaisille, on juhlimisen, vaalimisen ja puolustamisen arvoinen. Itsenäisen Suomen satavuotinen historia on tarina siitä, mihin pieni kansa pystyy, kun pidämme yhtä. Mitä hankalammat ajat, sitä tärkeämpää on vaalia vahvuuksiamme: yhteistyötä, omavaraisuutta ja kansakunnan kykyä huolehtia jokaisesta suomalaisesta.

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.