EU-maat sopuun eurooppalaisesta rokotustodistuksesta – Sitra selvittää, voisivatko maksupäätteet olla ratkaisu

”Poikkeukselliset olot vaativat poikkeuksellisia ratkaisuja, rohkeutta ylittää toimialarajoja ja kykyä uudenlaiseen yhteistyöhön”, sanoo Sitran uudistumiskyky-teeman johtaja Antti Kivelä.

Sitra selvittää parhaillaan mahdollisuuksia pilotoida maksupäätteiden hyödyntämistä ihmisen koronatietojen tarkistamisessa. EU-maiden johtajat pääsivät torstaina EU-huippukokouksessa periaatteelliseen sopuun eurooppalaisen, mahdollisesti digitaalisen, rokotetodistuksen kehittämisestä. Todistuksesta toivotaan apua matkustusrajoitusten höllentämiseen ja yhteiskuntien avaamiseen rokotusten edetessä. Rokotepassin käytännön toteutustavasta ja siinä käytettävästä teknologiasta ei kuitenkaan toistaiseksi ole tietoa.

”Rokotuskattavuuden lisääntyessä liikkuminen mahdollistuu ja yhteiskunnat alkavat avautua. Silloin tarvitaan tietoa: oletko rokotettu, kannatko virusta, oletko immuuni virukselle koska olet sairastanut koronan? Tietoa tarvitaan valtioiden rajoilla, matkustamisessa, yleisötapahtumissa ja monissa palveluissa koronan leviämisen estämiseksi”, Sitran Uudistumiskyky-teeman johtaja Antti Kivelä sanoo.

Globaali pandemia vaatii globaaleja ja nopeasti käyttöön otettavia ratkaisuja

Kivelän mukaan Sitra selvittää parhaillaan maksu- ja luottokorttijärjestelmän käyttämistä henkilön koronastatuksen välittämisessä globaalisti. Järjestelmä toimisi seuraavasti: asiakas esittää pankki- tai luottokorttinsa palveluntarjoajan maksupäätteelle samalla tavalla kuin maksaessaan pikkuostoksen. Maksupääte kertoo, onko koronastatus kunnossa vai ei. Pääte ei kerro mitään tarkempia potilastietoja. Järjestelmä toimii ainoastaan kansalaisen lukuun ja toimeksiannosta hänen käyttäessään itse omaa määräysvaltaansa saada omat rokotustietonsa. Keskusteluja toimintamallin kokeilemisesta on käyty mm. kansainvälisen maksuvälitysyrityksen kanssa.

”Olemme jo selvittäneet ratkaisun teknistä ja juridista toimivuutta alustavasti ja parhaillaan keskustellaan pilotoinnin mahdollisuuksista Suomessa ja globaalisti. Poikkeukselliset olot vaativat poikkeuksellisia ratkaisuja, rohkeutta ylittää toimialarajoja ja kykyä uudenlaiseen yhteistyöhön kansalaisten hyväksi. Pandemian luonteen vuoksi myös ratkaisujen tulee olla globaaleja. Maksukorttijärjestelmä toimii jo ennestään maailmanlaajuisesti ja koko infra sekä kortit ovat valmiina.”, Kivelä sanoo.

Sitra on viimeksi kuluneen vuoden aikana ollut käynnistämässä ja rahoittamassa epidemianhallintaan liittyviä pilottihankkeita myös Vaasassa ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksotessa. Vaasassa kokeiltiin koronajäljitykseen kehitettyä Ketju-mobiilisovellusta ja Etelä-Karjalassa muun muassa robottipuhelujen hyödyntämistä osana terveydenhuollon prosesseja epidemianhallinnassa.

Antti Kivelä, johtaja, Sitran Uudistumiskyky-teema, antti.kivela@sitra.fi, puh. 040 482 7435
Jukka Vahti, johtava asiantuntija, Sitra/viestintä, jukka.vahti@sitra.fi, puh. 040 566 5152

A new study confirms ambitious climate targets can be achieved while the economy grows9.4.2021 02:00:00 EEST | Press release

Ambitious climate targets can be achieved at the same time as economic growth, according to the study “Growth-positive zero-emission pathways to 2050”, published by the Finnish Innovation Fund Sitra. However, achieving the 1.5-degree climate target set in the Paris Agreement will require strong and consistent action from countries around the world in the coming decades, the study finds.

Beräkningar av alternativkostnader: Det är även ekonomiskt lönsamt att satsa mer på ungas kompetens än i nuläget8.4.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Kostnader på upp till 18 miljarder euro orsakas varje år för den offentliga ekonomin av att alla vuxna inte kommer in i arbetslivet. Det skulle alltså vara lönsamt för Finland att satsa mer på kompetens. Till exempel varje euro för de unga betalar sig mångdubbelt på lång sikt. Vi utredde alternativkostnader för kompetensutveckling. Utredningen erbjuder beslutsfattare vägkost för beslutsfattande under ramförhandlingarna.

Laskelmat vaihtoehtoiskustannuksista: Nuorten osaamiseen on taloudellisestikin kannattavaa panostaa nykyistä enemmän8.4.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Julkiselle taloudelle aiheutuu vuosittain jopa 18 miljardin euron kustannukset siitä, että kaikki aikuiset eivät pääse mukaan työelämään. Suomen kannattaakin panostaa osaamiseen nykyistä enemmän. Esimerkiksi jokainen euro nuoriin maksaa itsensä pitkällä aikavälillä moninkertaisesti takaisin. Selvitimme osaamisen kehittämisen vaihtoehtoiskustannuksia. Selvitys tarjoaa päätöksentekijöille eväitä kehysriihen valintoihin.