EU:lta 1,7 miljoonaa huumeita käyttävien ihmisten auttamiseen: A-klinikkasäätiö hankkeen ainoa pohjoismainen kumppani

EU4Health-terveysohjelma on myöntänyt 1,7 miljoonan rahoituksen kansainväliselle BOOST-hankkeelle, joka tuottaa tietoa huumeita käyttäville ihmisille suunnattujen tartuntatautipalvelujen saatavuudesta ja laadusta. BOOST-hankkeen tavoitteena on parantaa palvelujen tarjontaa sekä lisätä niiden kapasiteettia.

Huumeita käyttävien ihmisten erilaiset infektiot, kuten hiv ja C-hepatiitti kuormittavat terveydenhuoltoa Euroopassa. HUSin mukaan hiv-tartuntojen uudelleen leviäminen huumeita pistämällä käyttävien joukossa on todellinen uhka.

Suomessa todetaan vuosittain yli 1000 uutta C-hepatiittitartuntaa, joista valtaosa on tarttunut yhteisten pistosvälineiden välityksellä. Koska C-hepatiitti ja hiv tarttuvat samalla tavalla, jokaisen hepatiitti C-tartunnan yhteydessä on mahdollisuus myös hivin leviämiseen.

Puhtaiden pistosvälineiden käyttö suojaa molemmilta tartunnoilta.

”Puhtaita pistosvälineitä voisi jakaa esimerkiksi valvotuissa huumeiden käyttötiloissa. Käyttötilat auttavat ehkäisemään tartuntatautien leviämistä, välttämään yliannostuksia ja myrkytyksiä sekä niistä johtuvia kuolemia”, sanoo A-klinikkasäätiön tutkimuspäällikkö Jukka Koskelo.

A-klinikkasäätiön Katuklinikka-hanke työskentelee jo tällä hetkellä huumeita käyttävien ihmisten parissa ja tekee mm. hiv- ja c-hepatiittien pikatestejä sekä ohjaa positiivisen tuloksen saaneita hoitoon. Lisäksi Katuklinikan työntekijät jakavat puhtaita pistosvälineitä kaduilla.

A-klinikkasäätiölle rahoituksesta 100 000 euron osuus haittoja vähentävään työhön ja addiktiotutkimukseen

EU4Health-terveysohjelman rahoittama BOOST-hanke on valinnut A-klinikkasäätiön ainoana pohjoismaisena järjestönä mukaan kolmivuotisen hankkeen kumppaniksi.

Kansainvälisessä hankkeessa on mukana 11 eri organisaatiota seitsemästä eri maasta. BOOSTin koordinaattorina toimii Correlation – European Harm Reduction Network.

”Hanke on A-klinikkasäätiölle merkittävä kotimaassa ja kansainvälisesti. Se yhdistää haittoja vähentävän ja kohtaavan työn, vahvistaa säätiömme kansainvälistä toimintaa sekä tuottaa tieteellisiä tutkimusjulkaisuja. Lisäksi tulemme hankkeen puitteissa jakamaan parhaita käytäntöjä eri maiden kesken”, Koskelo jatkaa.

A-klinikkasäätiö on addiktioiden asiantuntijaorganisaatio, jonka tavoitteena on ehkäistä ja vähentää päihde- ja riippuvuushaittoja. Rakennamme inhimillisempää yhteiskuntaa ja keskitymme toiminnassamme etenkin kohtaavaan työhön, verkkoauttamiseen ja addiktiotutkimukseen. A-klinikkakonserniin kuuluu säätiön omistama A-klinikka Oy, joka tuottaa päihde- ja mielenterveyspalveluja.

A-klinikkasäätiön hallitusohjelmatavoitteissa korostuvat elämää ylläpitävä työ ja turvallinen arki27.6.2022 08:41:09 EEST | Tiedote

A-klinikkasäätiön tavoitteet hallitusohjelmaan 2023–2027 kiteytyvät neljään tukijalkaan: huumeita koskeva sääntely, alkoholipolitiikka, rahapelilainsäädäntö sekä muihin addiktioihin ja riippuvuuskäyttäytymisen muotoihin liittyvät toimenpiteet. Tavoitteet perustuvat A-klinikkasäätiön perustehtävään, joka on ehkäistä ja vähentää päihde- ja mielenterveyshaittoja.

Korona-aikana huolta herätti etenkin nuorten tilanne – A-klinikkasäätiön asiantuntijakeskustelu addiktioista sai Suomen dialogiteko 2021 -tunnustuksen 11.5.2022 08:56:46 EEST | Tiedote

A-klinikkasäätiön järjestämässä Erätauko-keskustelussa eri addiktioiden asiantuntijat vaihtoivat mielipiteitä addiktioiden näkymisestä korona-aikana ja kuinka pandemia-aika on niihin vaikuttanut. Keskustelussa pohdittiin myös addiktioiden rajoja: milloin tavanomaisesta toiminnasta ja käyttäytymisestä tulee addiktio?