EU:lta liikenemässä yli 40 miljardia liikenne-, energia- ja digi-infroihin – Kumpula-Natri: Suomen pääradalla mahdollisuus päästä rahoituksen piiriin

Euroopan parlamentti antoi keskiviikkona Strasbourgin täysistunnossa kantansa verkkojen Eurooppa -ohjelmasta, jossa päätetään yli 42 miljardin euron julkisista investoinneista vuosille 2021-27 eurooppalaiseen rajat ylittävään liikenne-, energia- ja digi-infraan. Osana ohjelmaa Suomen päärata on pääsemässä eurooppalaisen rahoituksen piiriin.

Parlamentti painotti kannassaan ilmastomyönteisiä energiaverkostoja ja nopeita datayhteyksiä. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toimi sosialidemokraattien ryhmän neuvottelijana.

Kumpula-Natri on tyytyväinen parlamentissa ohjelmaan saatuihin parannuksiin. Täysistunto äänesti demareiden, vihreiden ja liberaaliryhmän tuella parlamentin kantaan selvästi komissiota suuremman osuuden uusiutuvan energian hankkeille.

– Ilmastonmuutoksen vastainen työ on meidän vuosisadan tärkein yhteinen tehtäviä. Maailman maat kokoontuvat parhaillaan Katowicessa ilmastoneuvotteluissa. EU:n pitää omilla toimillaan näyttää, että muutos on alkanut ja että kunnianhimoiset ilmastotoimet ovat mahdollisia, itsekin Katowicen kokoukseen europarlamentin delegaatiossa loppuviikosta osallistuva Kumpula-Natri painottaa.

Ohjelman tärkeimpiä osia on uusien rautatiehankkeiden rahoittaminen. Kumpula-Natri iloitsee, että Suomen päärata nousee nyt potentiaalisesti rahoitettavien hankkeiden listalle. Hän kuitenkin huomauttaa, että saadakseen EU rahoitusta, tulee Suomen aktivoitua ja sitoutua kansallisiin rahoituspäätöksiin!

– Suomessa tarvitaan useita uusia ratainvestointeja, kuten pääradan jatkamista Helsingistä pohjoiseen, Oulun ja Tornion kautta Ruotsin puolelle Luulajaan sekä tunnin junia Turkuun ja Tampereelle. Näistä hankkeista tarvitaan kuitenkin päätökset kansallisine rahoituksineen ennen vuotta 2021, jolloin haku uuden ohjelman rahoituksiin alkaa, Kumpula-Natri huomauttaa.

Digitaalisten verkkojen osalta Kumpula-Natri iloitsee aloitteensa etenemisestä parlamentin kannaksi: nyt myös keskittymät, kuten koulut, yrityspuistot ja sairaalat pääsevät mukaan 5G investointitukikelpoisuuden piiriin valtaväylien lisäksi.

– Ilman nopeita digiyhteyksiä, kuten 5G ja valokuitu alueiden kehitys uhkaa jäädä jälkeen muista. On tärkeää, että esimerkiksi koulut, yrityskeskukset ja sairaalat voivat saada nopeat yhteydet ja siten levittää hyötyjä myös lähialueellensa. Näin uusia palveluja, kuten älyliikennettä, älykaupunkeja ja digiterveydenhuoltoa saadaan kehitettyä ja samalla luotua myös työtä, Kumpula-Natri sanoo.

Seuraavaksi verkkojen Eurooppa -ohjelmaa käsitellään parlamentin antaman kannan pohjalta jäsenmaiden, komission ja parlamentin välisissä kolmikantaneuvotteluissa.

Lisätietoja:

”Verovälttely aiheuttaa vuosittain kymmenien ja taas kymmenien miljardien eurojen menetykset” – Kumpula-Natri toivottaa komission esityksen tervetulleeksi15.1.2019 17:16Tiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toivottaa tervetulleeksi komission esityksen, jolla tähdätään yksimielisyysperiaatteesta luopumiseen verotuksiin liittyvissä EU-säädöksissä. Toteutuessaan komission keskustelunavaus tarkoittaisi, että yksittäisen jäsenmaan vastustus ei voisi jatkossa torpata enemmistön kannattamia verouudistuksia.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Tutkimus- ja tiederahoituksessa miljardien vaje9.1.2019 12:29Tiedote

Suomessa tiede, tutkimus ja koulutus ovat liian pitkään joutuneet kärsimään valtiontalouden sopeuttamistoimista. Ryhtiliikettä kaivataan myös EU:ssa. Europarlamentti haluaakin kasvattaa yliopistoille ja tutkimuslaitoksille suunnattua Horisontti-ohjelman rahoitusta 120 miljardiin nykyisestä noin 80 miljardista vuosille 2021-27, kertoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.).

Lehdistökutsu: Katowicen jälkilöylyt 17.12.12.12.2018 09:24Kutsu

Lehdistökutsu Katowicen jälkilöylyt Eduskunnan kansalaisinfo maanantaina 17.12. klo 12.30-14.30 Miten Katowicen ilmastokokouksessa kävi ja mitä se tarkoittaa ilmastotyölle Suomessa, EU:ssa ja globaalisti? YK:n ilmastosopimuksen osapuolet kokoontuvat neuvottelemaan Pariisin sopimuksen toimeenpanosta ja uusista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista Puolan Katowiceen 2.-14.12. Katowicen ilmastokokous on kriittinen askel vuonna 2020 voimaan astuvan Pariisin sopimuksen täytäntöönpanemiseksi. Kokoukselta odotetaan yhteisiä linjauksia siitä, miten päästöt ja päästövähennykset lasketaan ja raportoidaan Pariisin sopimuksen puitteissa. Lisäksi maailman mailta odotetaan vastauksia siihen, miten maapallon keskilämpötilan nousu saadaan pidettyä alle 1,5 asteessa. Syksyllä julkaistu IPCC:n ilmastoraportin ja tutkijoiden viesti on selvä: Jotta tavoitteeseen päästään, ilmastotoimia on kiristettävä viipymättä. Tilaisuudessa puheenvuorot käyttävät mm. Euroopan parlamentin delegaatiossa kokoukseen osallist