EU:n ECSP-toimilupa Invesdor Groupiin – mahdollistaa Euroopan laajuiset joukkorahoituskierrokset

Suomessa toimivan Invesdor Oy:n sisaryhtiö ja Invesdor Groupiin kuuluva itävaltalainen Invesdor GmbH on saanut Itävallan rahoitusvalvontaviranomaisen myöntämän ECSP-toimiluvan, joka mahdollistaa joukkorahoituskierrosten järjestämisen koko Euroopan laajuisesti.

EU:n hyväksymän ECSP-asetuksen (European Crowdfunding Service Provider, eurooppalainen joukkorahoituspalveluntarjoaja) tavoitteena on saattaa yritykset ja sijoittajat yhteen EU:n sisämarkkinoilla toimivilla rahoitusalustoilla yli kansallisten rajojen. Asetuksessa vahvistetaan yhdenmukaiset säännöt koko EU:n alueella yritysten rahoitukseen liittyvien oman ja vieraan pääoman ehtoisten joukkorahoituspalvelujen tarjoamiselle.

Suomessa, Saksassa ja Itävallassa toimiva joukkorahoitusalusta Invesdor on ensimmäinen DACH-alueen palveluntarjoaja, jolla on hallussaan ECSP-toimilupa. Toimiluvan haltijana Invesdor GmbH voi hakea sijoittajia kaikista EU:n jäsenvaltioista, mikä sujuvoittaa pääomankeruuprosessia Euroopassa.

"Itävallan toimilupa on merkittävä askel koko Invesdor Groupille, sillä se vie meidät lähemmäksi tavoitettamme kasvaa johtavaksi joukkorahoituspalvelujen tarjoajaksi Euroopassa", Invesdorin Pohjoismaiden-toimitusjohtaja Mari Lymysalo kertoo.

”Yritykset voivat Invesdor GmbH:n kautta kerätä pääomaa sijoittajilta ympäri Eurooppaa alhaisin transaktiokustannuksin ja toisaalta sijoittajat voivat osallistua rahoituskierroksiin yli Euroopan rajojen. Toimilupa kattaa yhtiön koko tuoteportfolion. Tavoitteemme on tarjota tällaisia crossborder-kierroksia kasvavissa määrin”, Lymysalo selventää.

Invesdor Group on toteuttanut viime vuodet laajentumisstrategiaa Euroopan tärkeimmillä markkinoilla. Suomalainen Invesdor, saksalainen Kapilendo ja itävaltainen Finnest fuusioituvat kesällä 2022, ja marraskuussa Invesdor Group tiedotti fuusioaikeestaan alankomaalaisen Oneplanetcrowdin kanssa.

”Olemme matkalla kohti yleiseurooppalaista joukkorahoitusta. Toimintamallimme mahdollistaa entistä laajempia sijoitusmahdollisuuksia, parempaa maantieteellistä hajautusta ja monipuolisempia sijoitustuotteita. Pidämme tätä ratkaisevana lisäarvona sekä yrityksille että sijoittajille", sanoo Invesdor Groupin toimitusjohtaja Christopher Grätz.

Invesdor

Invesdor Group on yhdessä Oneplanetcrowdin kanssa yksi suurimmista eurooppalaisista sijoitus- ja rahoitusalustoista yli 436 miljoonan euron välitetyllä rahoitusvolyymilla. Se toimii tällä hetkellä Suomessa, Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Berliinissä. Digitaalinen Invesdor-sijoitusalusta tarjoaa räätälöityjä rahoitusratkaisuja pörssin ulkopuolisille yrityksille. Sijoittajat voivat sijoittaa yrityksiin ja uusiutuvan energian hankkeisiin eri puolilla Eurooppaa ja valita laajasta valikoimasta oman ja vieraan pääoman ehtoisia sijoitusmahdollisuuksia. Invesdor Group syntyi, kun maidensa johtavat rahoitusalustat Invesdor, Finnest ja Kapilendo fuusioituivat kesällä 2022.