EU:n eläinpalkkiouudistukseen saatava vuoden aikalisä

Euroopan komissio vaatii Suomessa käytössä olevaan eläinpalkkiojärjestelmään muutoksia, järjestelmään kohdistetun tarkastuksen seurauksena. Käytännön toimeenpano uhkaa toteutua niin nopeasti, että viljelijöillä ei ole aikaa sopeutua tukien muutoksiin. Näin ollen MTK:n lihavaliokunta vaatii, että vuodelle 2022 suunnitellun eläinpalkkiouudistuksen toimeenpanossa otetaan vuoden aikalisä.

MTK on tuonut selvästi esiin jo aiemmin aikalisän tarpeen. Lisäksi uudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa, jotta muutokset olisivat viljelijöiden kannalta järkeviä. Komission tarkastuksen myötä MTK:n esittämät näkökannat ovat unohtuneet.

Lähtökohtaisesti nykyiseen rekisteriin perustuvaan palkkiojärjestelmään viljelijät ovat olleet tyytyväisiä. Komission vaatimilla muutoksilla on kohtalokkaita vaikutuksia eläinpalkkioihin muun muassa tammi-helmikuulle ajoittuvan hakuajan vuoksi, jolloin palkkioita ei kerry. Eri vuodenaikoina syntyneet eläimet ovat erilaisessa asemassa palkkioiden kerryttämisen näkökulmasta. Muitakin yksityiskohtia on yhä viljelijänäkökulmasta avoinna. Muutos on paitsi erittäin ongelmallinen viljelijöille lähtökohtaisesti aiheuttaen merkittäviä taloudellisia sekä markkinavaikutuksia, tulee se myös aikataulullisesti liian nopeasti. MTK:n lihavaliokunta vaatiikin tarkempaa analyysiä muutosten vaikutuksista.

MTK:n Maitovaliokunta tukee täysin Lihavaliokunnan kantaa tukijärjestelmän pitämisestä ennallaan vuonna 2022. Muutoksilla olisi vaikutusta etenkin tilojen väliseen eläinkauppaan. Näin kireällä aikataululla tehtävät muutokset ovat kohtuuttomia. Pelkona myös on, että tieto tukihausta ei ehdi välittyä laajasti viljelijöille, mikä johtaisi merkittäviin tukimenetyksiin.

MTK Lihavaliokunnan puheenjohtaja Mauno Ylinen, 040 5212 642

MTK maatalouslinjan asiantuntija, Saara Patama,  044 0539 285

Pohjoismaiden tuottajajärjestöt kokouksessaan Seinäjoella: Vihreä siirtymä vaatii onnistuakseen taloudellista vakautta19.8.2022 11:30:00 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden viljelijät ovat valmiit ruuantuotannon vihreään siirtymään. Tuotantoa on kehitettävä kestävämpään ja ilmastotehokkaampaan suuntaan. Pohjoismaisella maataloudella on suuri innovaatiovoima ja ratkaisut ilmastokestävään tuotantoon. Suuret kansainväliset muutokset ja taloudellinen epävarmuus vaikuttavat kuitenkin näihin tavoitteisiin nyt kielteisesti, toteaa Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen yhteistyöelimen NBC:n puheenjohtajisto kannanotossaan.

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.