EU:n elvytysvarat ovat ponnistuslankku Suomen biokaasuloikalle – lennon pituudelle odotetaan myötätuulta EU-sääntelyn kehityksestä

MTK:n mukaan biokaasuhankkeiden päästövähennysmahdollisuus tulee käyttää, kun EU:n elvytysvaroja käytetään. Jos valmistellut biokaasun tuotantohankkeet toteutuisivat, niiden tuottama suora päästövähennys vastaisi noin 1 % Suomen tieliikenteen päästöistä. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunnan mukaan Suomen edunvalvonnan onnistuminen tänä ja ensi vuonna on erittäin tärkeää biokaasun kasvattamisen kannalta, kun ilmasto- ja energiapolitiikkaa uudistetaan Brysselissä.

MTK:n tietojen mukaan Suomessa biokaasun tuotantohankkeita on valmistelussa niin paljon, että se vastaa ainakin 50 000 000 miljoonan diesellitran tuomaa energiamäärää vuodessa. Jos hankkeet toteutuisivat, näiden tuottama suora päästövähennys siirryttäessä fossiilisesta polttoaineesta uusiutuvaan ja lähes päästöttömään biokaasuun olisi 116 500 hiilidioksidiekvivalenttitonnia vuodessa, tämä vastaa noin 1 % Suomen tieliikenteen päästöistä. Suurelta osin päästövähennykset toteutuisivat kohteissa, joissa päästövähennysten aikaansaaminen muilla toimilla on hyvin vaikeaa ja kallista.

Keskeisin ja suurin potentiaali biokaasun tuotannon kasvattamiseen löytyy maatalousperäisistä syötteistä eli esimerkiksi lannasta ja nurmesta. Niiden käyttämiselle ei uudessa ilmasto- ja energiapoliittisessa sääntelyssä tule asettaa uusia rajoitteita. Päästöjen vähentämistarvetta biokaasun kautta löytyy myös niiltä alueilta, joilla maatalous perustuu laajasti turvepeltoihin. Olemassa olevien turvepeltojen hyödyntämiskelpoisuutta ruuantuotannon lisäksi myös biokaasun tuotantoon ei saa vaarantaa sääntelyn uudistamisessa.

Raaka-aineiden riittävyys ei aseta rajoitteita biokaasun erittäin laajamittaiselle kasvattamiselle Suomessa toteaa MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta. Teknis-taloudelliset seikat ovat keskeisimmät laajentamista rajoittavat asiat. Sääntelyn johdonmukaisuus on keskeinen tekijä, joka vaikuttaa suoraan sekä tekniseen potentiaaliin, että toiminnan taloudellisuuteen.

Biokaasuohjelman toteuttaminen on edennyt tähän asti hyvin, mutta sääntelytyön johdonmukainen selkeyttäminen pitää jatkua, että lupaavasta alusta päästään laajaan toteuttamisen vaiheeseen.

Leena Erälinna, Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunnan puheenjohtaja, 0400 541 496

Anssi Kainulainen, energia-asiantuntija, MTK, 050 596 1541

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.