EU:n kaavailema Basel III -uudistuksen tiukka toimeenpano saattaa heikentää talousnäkymiä entisestään

Pankkien pääomavaatimuksia muokkaavan lopullisen Basel III -uudistuksen toimeenpano EU:ssa kaipaa viilauksia. Copenhagen Economics -tutkimuslaitos on julkaissut Euroopan pankkiyhdistyksen EBF:n teettämän selvityksen, jonka mukaan EU:ssa kaavailtu toimeenpanotapa merkitsisi pääomavaatimusten tuntuvaa kasvua verrattuna siihen, mitä uudistuksilla alun perin on tavoiteltu. Tämä heikentäisi EU:n asemaa globaaleilla pääoma- ja pankkimarkkinoilla.

Baselin uudistuksen kannatettavana tarkoituksena on tehdä pankeista vakaampia ja turvallisempia. Keskuspankeista muodostuva Baselin komitea on rakentanut kehikon, jonka toimijat, kuten EU ja Yhdysvallat, sovittavat omaan lainsäädäntöönsä.

Basel III:n ytimessä on vaatimus pankeille varata pääomaa siten, että se riittää kattamaan pankin ottaman riskin toteutumisen. Copenhagen Economicsin selvityksessä esitetään keinoja, joilla uuden sääntelyn negatiivisia vaikutuksia voitaisiin lieventää ilman, että alkuperäisestä sopimuksesta tarvitsisi poiketa.

Selvityksessä muun muassa esitetään, että EU:ssa kaavailtua uusien säännösten toimeenpanotapaa muutetaan. Yksi lopullisten Basel III säännösten uudistuksista on laskentakaava, jolla määritetään niin sanottu pääomalattia eli kuinka paljon pääomaa tulee vähintään olla suhteessa riskeihin.

”Baselin säännöksissä kaavan yksi osio, riskipainotetut omaisuuserät, lasketaan tavalla, joka johtaa monen pankin kohdalla niiden kasvuun. Toinen osio, pääomapuskuri, on eurooppalaisessa sääntelyssä korkeampi kuin muualla, joten pääomalattia nousee EU:ssa muita korkeammalle”, selittää Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Olli Salmi.

Lopputuloksena pääomavaatimukset olisivat Euroopassa tiukemmat kuin muualla maailmassa.

Baselin komiteassa ovat edustettuina keskuspankit, ja sääntelyvälineet ovat neuvottelijoiden kompromissin tulosta. Selvityksen valossa muut kauppa-alueet, kuten Yhdysvallat, ovat onnistuneet vetämään kotiinpäin ja saaneet aikaan lopputuloksen, joka takaisi niille eurooppalaisia toimijoita paremmat kilpailuolosuhteet Euroopan markkinoilla.

”Alkuperäisten julkilausuttujen tavoitteiden mukaan esimerkiksi pääomavaatimusten ei pitäisi olennaisesti kasvaa.  Copenhagen Economicsin siteeraamista viranomaisten laskelmista selviää, että uudistus nostaisi vaatimuksia Euroopassa jopa 24 prosenttia, kun Yhdysvalloissa ja muualla vaatimukset kasvaisivat vain pari prosenttia tai jopa laskisivat”, Salmi sanoo.

Baselin neuvotteluissa ei myöskään huomioitu esimerkiksi asuntorahoitukseen liittyviä Euroopan markkinoiden erityispiirteitä. EU-päättäjien on hyvä huomata, että erityispiirteiden huomioiminen ei vaaranna sopimuksessa pysymistä.

Copenhagen Economicsin selvityksestä ilmenee myös, että monet uudistuksen kohdista menevät Basel III:n tarkoituksesta ohi. Uudistuksessa on sivuutettu useita hyviä nykykäytäntöjä.

”EU:n pankkiviranomaiset käyttävät jo nyt menetelmiä, joilla Baselin uudistuksen tavoite saadaan toteutettua. Esimerkiksi tälläkin hetkellä Euroopan keskuspankin käyttämä pankkien sisäisiä pääomalaskentamalleja tarkasteleva TRIM-hanke toteuttaa tavoitteet paremmin kuin mitä Baselin uudistuksessa esitetään”, Salmi huomauttaa.

Selvityksen mukaan uudistus voi pahimmillaan heikentää entisestään Euroopan talousnäkymiä ilman varteenotettavia hyötyjä. EU:n kanta säännösten toimeenpanoon on kenties toistaiseksi ollut poliittinen pakko ja johtunut juuri tätä uudistusta varten tehtyjen tutkimustulosten puutteesta. Nyt tuloksia kuitenkin on.

”Nyt kun poliitikot ja virkamiehet viimein pääsevät työskentelemään tämän uudistuksen parissa, on toivoa, että he kuuntelevat tutkimustuloksin perusteltuja viestejä. Esitetyt uudistukset on mahdollista toteuttaa niin, että niistä on oikeasti hyötyä pankkien vakaudelle ja samalla mahdollisimman vähän vahinkoa taloudelle”, Salmi kiteyttää.

Tutustu selvitykseen.

FA:n kysely: Yli puolet suomalaisista vaatii ilmastoystävällistä koronaelvytystä ja ilmastotoimiin sidottuja yritystukia21.7.2020 07:03:12 EESTTiedote

Yli puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen huomiointi on ensisijaisen tärkeää koronakriisin jälkeisessä talouden elvytyksessä. Vielä suurempi osa vastaajista sanoo, että koronakriisin haittoja lieventävien yritystukien yksi kriteeri tulisi olla ilmastonmuutoksen hillintä.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.