EU:n kymmenes pakotepaketti Venäjälle pyrkii estämään pakotteiden kiertämistä – myös uusia vientikieltoja mukaan

Euroopan unionin kymmenes pakotepaketti Venäjälle laajentaa vienti- ja tuontikieltoja entisestään, mutta pyrkii puuttumaan myös pakotteiden kiertämiseen. Tulli on havainnut valvonnassaan pakotteiden mahdollisia kiertämisyrityksiä.

Kymmenes pakotepaketti puuttuu pakotteiden kiertämiseen. Paketissa kielletään ns. kaksikäyttötuotteiden sekä ampuma-aseiden ja -tarvikkeiden vienti EU:sta Venäjän läpi kolmansiin maihin. Kaksikäyttötuotteilla tarkoitetaan tuotteita, joita voi käyttää sekä siviili- että sotilastarkoituksiin.

Kiellon tarkoituksena on estää tuotteiden jääminen kauttakulun aikana Venäjälle.

Uusi pakotepaketti tiukentaa myös entisestään vientikieltoja niiden tuotteiden osalta, jotka voisivat vahvistaa Venäjän sotilaallista, teollista tai teknologista kyvykkyyttä. Uudet vientikiellot koskevat mm. uusia terästuotteita, sähköisiä ohjauslaitteita sekä entistä kattavammin kameroita, antenneja ja optisia laitteita. Myös moottorikelkat lisättiin vientikiellon piiriin ja niiden vieminen Venäjälle on arvosta riippumatta kiellettyä.

Tuontikieltojen osalta pakotteiden piiriin tuli lisää öljytuotteita ja -jalosteita, kuten synteettinen kumi ja bitumi. Vienti- ja tuontikieltojen tiukennukset lisäävät pakotteiden vaikuttavuutta ja valvottavuutta.

Tullin havaintojen perusteella pakotteita pyritään mahdollisesti kiertämään EU:n ulkopuolisten maiden kautta

Tulli on panostanut erityisesti siihen, että EU:n Venäjälle määräämät pakotteet toimisivat mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti eikä niitä pystyttäisi kiertämään.

– Olemme nostaneet havaitsemiamme ilmiöitä esiin, jotta niihin voidaan puuttua myös säädöstasolla. Valvontamme perusteella olemme huomanneet, että pakotteita pyritään mahdollisesti kiertämään esimerkiksi EU:n ulkopuolisten maiden kautta. Seuraamme myös viennin kasvua Venäjän eteläisiin naapurimaihin, kuten Kazakstaniin, Kirgisiaan ja Armeniaan, ja näiden maiden vientimäärät ovat kasvaneet merkittävästi, jopa satoja prosentteja. Oletettavaa onkin, etteivät kaikki tuotteet päädy määränpäähänsä, toteaa valvontaosaston johtaja Sami Rakshit.

– Havaintojemme perusteella osa pakotteiden alaisista tuotteista saattaa jäädä kauttakulun aikana Venäjälle. Osassa tapauksista on taas viitteitä siitä, että joihinkin EU:n ulkopuolisiin maihin viedyt tuotteet jatkavat ilmoitetun määränpäänsä jälkeen matkaansa Venäjälle. Olemme vastanneet mahdollisiin pakotteiden kiertämisiin erilaisilla valvontatoimenpiteillä ja paljastaneet muun muassa tupladokumenttitapauksia, jossa tuotteella on ollut vientiasiakirjat sekä EU:n ulkopuoliseen maahan että Venäjälle, kertoo Rakshit.

Uudet pakotteet on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä 25.2.2023 ja ne tulevat voimaan pääosin 26.2.2023.

Ulkoministeriön tiedote (25.2.2023): EU laajentaa pakotteitaan vastauksena Venäjän jatkuvaan hyökkäyssotaan

Euroopan unioni on määrännyt Venäjälle Ukrainaan hyökkäämisen vuoksi laajoja tuonti- ja vientipakotteita. Tulli valvoo toimeenpanevana viranomaisena pakotteita osana normaalia tullivalvontaa.

valvontaosaston johtaja Sami Rakshit
yhteydenotot Tullin mediapäivystyksen kautta, p. 0295 527 150, viestinta@tulli.fi

Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, tarjoaa asiakaslähtöisiä palveluita sekä suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia. Tulli kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin verot ja maksut sekä torjuu ja tutkii rajat ylittävää rikollisuutta. Lisäksi Tulli laatii viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta sekä tutkii elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden turvallisuutta. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 000 henkilöä. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tulliliittoa, jossa noudatetaan yhteistä kauppapolitiikkaa.

Suomessa on jatkossakin laillisesti venäläisissä rekisterikilvissä olevia autoja18.3.2024 19:14:24 EET | Tiedote

Kansallinen kuuden kuukauden siirtymäaika Venäjän rekisterissä olevien autojen maasta poistumiselle päättyi perjantaina. Viikonlopun aikana valvontaviranomaiset havaitsivat kolme venäläisissä rekisterikilvissä olevaa autoa. Tulli muistuttaa, että Suomessa on jatkossakin laillisesti liikenteessä Venäjälle rekisteröityjä autoja. Auton kuljettajan pitää todistaa valvontaviranomaisille oikeus auton käyttöön pyydettäessä.