EU:n sikadirektiivi kieltää sikojen häntien rutiininomaisen katkaisun – vain Suomi ja Ruotsi noudattavat – mitä komissio aikoo tehdä?

EU:n sikadirektiivin puutteellinen toimeenpano Euroopassa aiheuttaa kilpailuhaittaa suomalaiselle sianlihantuotannolle. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kirjelmöi kesällä suoraan terveys- ja kuluttaja-asioista vastaavalle komissaarille, Stella Kyriakidekselle, EU:n sikadirektiivin puutteellisesta toimeenpanosta Euroopassa. MTK kysyi kirjeessään, mihin toimenpiteisiin komissio aikoo ryhtyä, jotta EU:n sikadirektiivin toimeenpano kaikissa jäsenmaissa voitaisiin viimeinkin viedä loppuun. Ja komissaari Kyriakides vastasi.

Sikadirektiivi on annettu jo vuonna 2008 (120/2008/EC) ja siinä kielletään yksiselitteisesti sikojen häntien rutiininomainen katkaisu. Tästä huolimatta edelleen valtaosassa EU:n jäsenmaista sikojen hännät katkaistaan lähes poikkeuksetta. Poikkeuksia ovat vain Suomi ja Ruotsi. MTK on huolestunut epäkohdasta ja suomalaiselle sianlihantuotannolle aiheutuvasta selvästä kilpailuhaitasta ja kehottaakin komissaaria ryhtymään vaadittaviin toimenpiteisiin asian korjaamiseksi.

Komissaari Kyriakides vastasi MTK:n kirjelmään odotetusti. Kirjeessä korostettiin, että komission keväällä julkaisemassa Pellolta pöytään -strategiaan (Farm to Fork) kirjatuilla toimenpiteillä pyritään puuttumaan MTK:n nostamiin epäkohtiin.

MTK:n sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikaisen mukaan keinot ovat olleet komissiossa tiedossa, mutta löytyykö heiltä vipuvartta niihin puuttua, on toinen kysymys.

• Suomalaisen sika-alan vahvuus on vastuullisuus ja eläinten hyvinvoinnin jatkuva kehittäminen. Antibioottien vähäinen käyttö verrattuna muihin Euroopan maihin on hyvä mittari siitä, että asiat on tehty oikein, sanoo Antikainen.
  • Suomessa sikojen häntiä ei katkota, vaan ongelmiin osataan puuttua jo ennen kuin ne ilmaantuvat. Komissionkin pitää se tunnustaa ja korjata viimeinkin suomalaisille sianlihantuottajille jo vuosia aiheutunut kilpailuhaitta.

Lisätiedot:
asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala, MTK, 040 779 2945, leena.suojala@mtk.fi
liha-asiantuntija Mari Lukkariniemi, MTK, 040 171 9070, mari.lukkariniemi@mtk.fi
MTK:n sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen, 050 529 4366

What do you want to do ?
New mailCopy

MTK:n Juha Marttila maailman ruokapäivänä: Viljelijät ovat ruokasankareita16.10.2020 08:40:27 EESTTiedote

Koronakriisi ja ilmastonmuutoksen aiheuttama sään ääri-ilmiöiden yleistyminen ovat nostaneet ruokaturvan merkitystä niin maailmalla kuin Suomessa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja korostaa, että juuri nyt on koko maailmassa huolehdittava viljelijöiden toimeentulosta ja kyvystä sopeutua ilmastonmuutoksen ja koronakriisin aiheuttamaan myllerrykseen. MTK on maailman viljelijäjärjestön jäsen ja kanavoi apua vähiten kehittyneiden maiden viljelijöille suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Food and Forest Development Finlandin (FFD) kautta.

Väljyys, virkistävä luonto ja turvallisuus lisäävät maaseutumatkailun vetovoimaa koronakriisin keskellä ja myös tulevina vuosina – buumi mökki- ja luontomatkailussa9.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

MTK:n ja Lomalaitumen maaseutumatkailuyrityksille tekemän kyselyn mukaan maaseutumatkailun näkymät tulevina vuosina nähdään positiivisina. Suomea pidetään monipuolisena matkailumaana. Väljyys, luonto ja turvallisuus houkuttelevat maaseudulle. Maaseudun matkakohteiden vetovoima on korona-aikana lisääntynyt. Tämä näkyy jo esimerkiksi mökki- ja luontomatkailun buumina. Lähes kaksi kolmasosaa maaseutumatkailuyrityksistä näkee koronapandemian pitkäaikaisvaikutukset maaseutumatkailuun positiivisina.

Markkinat ja poliittiset päätökset mahdollistavat puhtaan ja ilmastoystävällisen ruuan7.10.2020 09:01:11 EESTTiedote

Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät vahvaa tieteellistä tutkimusta, laajaa yhteistyötä ja kustannustehokkaita toimenpiteitä kaikilta yhteiskunnan sektoreilta seuraavien vuosikymmenten aikana. Kotimaisen, puhtaan ruuantuotannon ohella ilmastotyö ja -osaaminen ovat viljelijöidemme menestystekijöitä, mutta työn taloudelliset edellytykset on oltava myös kunnossa.

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.