Eurajoen bakteeripitoisuudet koholla (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Tämän viikon (viikko 32) Eurajoen vesistön velvoitetarkkailussa ilmeni, että Eurajoessa kaikilla näyteasemilla Kauttuankoskelta Pappilankoskelle asti olivat koli- ja enterokokkibakteerimäärät normaalia selvästi korkeampia.

Välillä Kauttua-Kuurnamäki enterokokkibakteerimäärät ylittivät kasteluveden raja-arvon (yli 200 pmy/100 ml). Korkein kolibakteerimäärä (1000 pmy/100 ml), mitattiin Kuurnamäen sillan kohdalla. Bakteerien alkuperää on ryhdytty selvittämään ja uusi näytteenottokierros on jo huomenna 12.8.2021. Etelä-Satakunnan ympäristötoimisto on laittanut Kiukaisten Mäkelän uimarannalle kehotuksen välttää uimista ja huomenaamulla otetaan sieltäkin vesinäytteet.

E. coli -bakteeri kuuluu lämpökestoisten koliformisten bakteerien ryhmään. E. coli -bakteeri ilmentää tuoretta ulostesaastutusta ja on peräisin lähes yksinomaan ihmisten tai tasalämpöisten eläinten ulosteesta. Suolistoperäisiä enterokokkeja esiintyy runsaasti jätevesissä sekä jätevesien tai ulosteiden saastuttamissa vesissä. Runsaat enterokokkilöydökset yhdessä E. coli -bakteerilöydösten kanssa viittaavat yleensä tuoreeseen, todennäköisesti jäteveden aiheuttamaan saastumiseen. Mikäli enterokokkipitoisuudet ovat E. coli -bakteerin pitoisuuksia suuremmat, voi kyseessä olla eläinperäinen tai jo aikaisemmin tapahtunut saastuminen.

Lisätietoja:

ELY-keskus:
Vesistöasiantuntija ylitarkastaja Asko Sydänoja
asko.sydanoja@ely-keskus.fi p. 0295022949

Jätevedenpuhdistamoiden ympäristöluvan valvonta (JVP-Eura Oy jätevedenpuhdistamo, Säkylän kunta jätevedenpuhdistamo, Apetit Ruoka Oy teollisuusjätevedenpuhdistamo) ylitarkastaja Timo Stranius
timo.stranius@ely-keskus.fi p. 0295023046

Etelä-Satakunnan ympäristötoimisto:
ympäristötarkastaja Sari Koivusaari
sari.koivusaari@sakyla.fi p. 0503809103

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.