Eurajoen bakteerit ovat peräisin ojista (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Varsinais-Suomen ELY-keskus on tiedottanut aiemmin, että bakteeripitoisuudet ovat olleet korkeita Eurajoessa.

Maanantaina 16.8.2021 toteutetun näytteenoton perusteella Eurajoen bakteeripitoisuuksia nostaa Eurajokeen laskevista ojista  (Ahmasoja ja Ruonoja) tulevat korkeat bakteeripitoisuudet. Erityisesti Ahmasojassa mitatut bakteeripitoisuudet olivat suuria ja tämä näkyi myös laskukohdan alapuolella Eurajoessa, jossa enterokokit ylittivät (16.8.2021 näytteissä) kasteluveden raja-arvon (yli 200 pmy/100 ml) Satakunnankadun ja Köyliönjoen suun välillä.

Bakteerien alkuperää selvitetään edelleen yhdessä Etelä-Satakunnan ympäristötoimiston kanssa. Näytteenotto on keskitetty Eurajokeen laskeviin Ahmasojaan ja Ruonojaan. Ympäristötoimisto on ottanut 13 vesinäytettä Ahmasojasta ja Ruonojasta sekä niiden sivuhaaroista tämän viikon torstaina 19.8.2021.

E. coli -bakteeri kuuluu lämpökestoisten koliformisten bakteerien ryhmään. E. coli -bakteeri ilmentää tuoretta ulostesaastutusta ja on peräisin lähes yksinomaan ihmisten tai tasalämpöisten eläinten ulosteesta. Suolistoperäisiä enterokokkeja esiintyy runsaasti jätevesissä sekä jätevesien tai ulosteiden saastuttamissa vesissä. Runsaat enterokokkilöydökset yhdessä E. coli -bakteerilöydösten kanssa viittaavat yleensä tuoreeseen, todennäköisesti jäteveden aiheuttamaan saastumiseen. Mikäli enterokokkipitoisuudet ovat E. coli -bakteerin pitoisuuksia suuremmat, voi kyseessä olla eläinperäinen tai jo aikaisemmin tapahtunut saastuminen.

Lisätietoja:

ELY-keskus:
Vesistöasiantuntija ylitarkastaja Asko Sydänoja
asko.sydanoja@ely-keskus.fi p. 0295022949

Etelä-Satakunnan ympäristötoimisto:
Ympäristöpäällikkö Jukka Reko
jukka.reko@sakyla.fi p. 044 3302 492

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.