Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.

Tämän lisäksi EMMI on kehittänyt niin sanotusta hybridimääräytymismenetelmästä muille kuin asiantuntijoille suunnatun kuvauksen lisätäkseen uuden menetelmän läpinäkyvyyttä ja ymmärrettävyyttä.

EMMI pyrkii avoimeen ja osallistavaan siirtymään ja on siksi konsultoinut sidosryhmiä laaja-alaisesti. Vastauksia toiseen konsultaatioon tuli 37 toimijalta, joihin lukeutui mm. pankkeja, etujärjestöjä, infrastruktuurin tarjoajia sekä konsulttiyrityksiä. Kysymykset kattoivat yhdeksän osa-aluetta.

• Ensimmäinen kysymys kartoitti markkinoiden mielipidettä siitä, mitkä aggregoiduista anonymisoiduista indikaattoreista EMMIn tulisi julkaista hybridimenetelmän käyttöönoton jälkeen. Pyrkimyksenä on lisätä euriborien määräytymisprosessin läpinäkyvyyttä.
  • Toinen kysymyskokonaisuus koski kriteereitä, jotka paneelipankkien tekemien rahamarkkinakauppojen tulee täyttää tullakseen huomioiduksi syöttötietoina hybridimenetelmän ensimmäisillä portailla.
  • Kolme viimeistä kysymystä liittyivät eräisiin hybridimenetelmän toisen portaan kalibrointiparametreihin.

EMMI on kiitollinen kaikesta saamastaan palautteesta ja arvostaa sitä, että EMMIn ehdotukset ovat saaneet laaja-alaisesti tukea. Määräytymismenetelmä uudelleenarvioidaan säännöllisesti vuosittain. Yhteenveto sidosryhmien palautteesta on luettavissa tästä.

EMMI aikoo hakea valtuutusta Belgian finanssivalvojalta FSMA:lta vuoden 2019 toisen neljänneksen aikana. Sen jälkeen se aloittaa paneelipankkien siirtämisen nykyisestä euriborien määräytymismenetelmästä uuden hybridimenetelmän piiriin, tavoitteena saattaa prosessi päätökseen vuoden 2019 loppuun mennessä.

Tämä teksti on epävirallinen käännös EMMIn tiedotteesta.

Kysymyksiä ja vastauksia euribor-uudistuksesta.

PSD2 mullistaa verkkomaksamisen syyskuun puolivälissä – paljon on kuitenkin vielä epäselvää21.8.2019 06:30:00 EESTTiedote

Toinen maksupalveludirektiivi (PSD2) tulee voimaan 14. syyskuuta. Se muun muassa lisää turvallisuutta sekä avaa maksuliike- ja tilitietopalveluja kilpailulle ja mahdollistaa sen, että myös muut toimijat kuin tilinpitäjäpankki voivat tarjota tilinomistajalle tämän maksutileihin liittyviä palveluita. Toinen tärkeä uudistus on vahvan sähköisen tunnistamisen vaatimus, joka ulottuu koskemaan kaikkea maksamista, myös perinteistä kortilla maksamista.

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.