Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.

Tämän lisäksi EMMI on kehittänyt niin sanotusta hybridimääräytymismenetelmästä muille kuin asiantuntijoille suunnatun kuvauksen lisätäkseen uuden menetelmän läpinäkyvyyttä ja ymmärrettävyyttä.

EMMI pyrkii avoimeen ja osallistavaan siirtymään ja on siksi konsultoinut sidosryhmiä laaja-alaisesti. Vastauksia toiseen konsultaatioon tuli 37 toimijalta, joihin lukeutui mm. pankkeja, etujärjestöjä, infrastruktuurin tarjoajia sekä konsulttiyrityksiä. Kysymykset kattoivat yhdeksän osa-aluetta.

• Ensimmäinen kysymys kartoitti markkinoiden mielipidettä siitä, mitkä aggregoiduista anonymisoiduista indikaattoreista EMMIn tulisi julkaista hybridimenetelmän käyttöönoton jälkeen. Pyrkimyksenä on lisätä euriborien määräytymisprosessin läpinäkyvyyttä.
  • Toinen kysymyskokonaisuus koski kriteereitä, jotka paneelipankkien tekemien rahamarkkinakauppojen tulee täyttää tullakseen huomioiduksi syöttötietoina hybridimenetelmän ensimmäisillä portailla.
  • Kolme viimeistä kysymystä liittyivät eräisiin hybridimenetelmän toisen portaan kalibrointiparametreihin.

EMMI on kiitollinen kaikesta saamastaan palautteesta ja arvostaa sitä, että EMMIn ehdotukset ovat saaneet laaja-alaisesti tukea. Määräytymismenetelmä uudelleenarvioidaan säännöllisesti vuosittain. Yhteenveto sidosryhmien palautteesta on luettavissa tästä.

EMMI aikoo hakea valtuutusta Belgian finanssivalvojalta FSMA:lta vuoden 2019 toisen neljänneksen aikana. Sen jälkeen se aloittaa paneelipankkien siirtämisen nykyisestä euriborien määräytymismenetelmästä uuden hybridimenetelmän piiriin, tavoitteena saattaa prosessi päätökseen vuoden 2019 loppuun mennessä.

Tämä teksti on epävirallinen käännös EMMIn tiedotteesta.

Kysymyksiä ja vastauksia euribor-uudistuksesta.

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.