Euroopan järjestelmäriskikomitea suosittelee Suomelle uusia keinoja kotitalouksien velkaantumisen hillitsemiseen

Euroopan järjestelmäriskikomitea on julkistanut Suomelle antamansa suosituksen toimenpiteiksi asuntoluotonantoon liittyvien keskipitkän aikavälin riskien vähentämiseksi. Komitean Suomessa havaitsemia haavoittuvuuksia ovat erityisesti kotitalouksien suuri ja kasvanut velkaantuneisuus, taloyhtiölainojen nopea kasvu sekä asuntolainojen ehtojen höltyminen. Komitea antoi asuntomarkkinoiden haavoittuvuuksia koskevan suosituksen tai varoituksen myös kymmenelle muulle maalle Euroopan talousalueella.

Painavin Suomelle annetuista suosituksista on, että lainsäädäntöön sisällytetään enimmäisraja sille, kuinka paljon luotonottajalla voi olla velkaa suhteessa tuloihinsa tai vaihtoehtoisesti sille, kuinka suuret luotonottajan velanhoitokustannukset voivat olla suhteessa tuloihin. Komitea suosittaa myös enimmäispituutta asuntolainojen takaisinmaksuajalle. Lisäksi komitea kehottaa viranomaisia antamaan lainanantajille suosituksen noudattaa näitä rajoituksia jo ennen kuin ne tulevat voimaan lakisääteisinä.

Euroopan järjestelmäriskikomitean tehtävänä on tunnistaa sellaisia rahoitusjärjestelmän vakautta uhkaavia riskejä ja haavoittuvuuksia, jotka pahimmillaan voisivat johtaa finanssikriiseihin tai muihin vakaviin häiriöihin EU-maiden talouksissa. Komitea antoi marraskuussa 2016 Suomelle varoituksen haavoittuvuuksista asuntomarkkinoilla. Nyt julkistamallaan suosituksella komitea täydentää aiempaa varoitustaan ja täsmentää toimia, joilla haavoittuvuuksia voidaan sen näkemyksen mukaan paikata.

Suomen Pankki on pitkään kiinnittänyt huomiota samoihin kotitalouksien velkaantuneisuuteen liittyviin vaaroihin ja ehdottanut keinoja niiden vähentämiseksi. ”Euroopan järjestelmäriskikomitean suositus tukee arviotamme, että kotitalouksien velkaantumiseen liittyviä riskejä on tarpeen ehkäistä uusilla asunto- ja taloyhtiölainanantoon kohdistuvilla makrovakausvälineillä”, toteaa Suomen Pankin johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen.

Euroopan järjestelmäriskikomitean Suomelle antaman suosituksen sisältöä kuvataan Jukka Vauhkosen blogissa. Järjestelmäriskikomitean eri maille antamien suositusten ja varoitusten taustalla olevia riskejä käydään läpi Hanna Putkurin blogissa.

• Euroopan järjestelmäriskikomitea ESRB:n suositus
• Hanna Putkurin blogikirjoitus: Asuntomarkkinat Euroopassa – missä riski, sinne varoitus tai suositus
• Jukka Vauhkosen blogikirjoitus: Rahoitusvakauden vahtikoira murisee suomalaisten kotitalouksien velkaantumisesta

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja antavat johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen, puh. 09 183 2007 ja osastopäällikkö Katja Taipalus, puh. 09 183 2345.

Housing loan drawdowns lower and holiday cottage loan drawdowns higher than normal in May30.6.2020 13:00:00 EESTPress release

Drawdowns of new housing loans amounted to EUR 1.5 bn in May 2020, a decline of 22% on May 2019. Housing loan drawdowns in May have last been below this amount in 2015. The annualised agreed rate was 0.75%, unchanged on April 2020. Despite the low level of housing loan drawdowns in April and May 2020, annual growth in the housing loan stock (2.8%) has not moderated. This is partly due to the extensive use of interest-only periods for housing loans. After a record surge in April, however, the volume of renegotiated housing loan agreements [1] fell back to almost normal levels in May. In May 2020, the average repayment period of new housing loans surpassed 21 years for the first time and was 21 years 4 months. Over 70% of new housing loans in May were with a maturity of over 20 years. Loans with longer maturities (over 29 years) accounted for 9% of new housing loans, compared with 5% a year earlier in May. May 2020 proved exceptionally busy for drawdowns of loans for holiday residences (

Mindre efterfrågan på bostadslån och större efterfrågan på stuglån i maj än normalt30.6.2020 13:00:00 EESTTiedote

I maj 2020 utbetalades nya bostadslån för 1,5 miljarder euro, vilket är 22 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Utbetalningarna av bostadslån har senast varit mindre i maj år 2015. I maj 2020 var den överenskomna årliga räntan på nya bostadslån (0,75 %) densamma som i april 2020. Trots den svaga efterfrågan i april och maj 2020 har årsökningen i det utestående beloppet av bostadslån (2,8 %) inte mattats av. Det omfattande intresset för att utnyttja möjligheten till amorteringsfrihet har bidragit till att upprätthålla tillväxttakten. Antalet omförhandlade [1] avtal om bostadslån återställdes emellertid efter en rekordlivlig aprilmånad till nära normal nivå i maj. I maj 2020 översteg den genomsnittliga återbetalningstiden för nya bostadslån första gången 21 år och var 21 år 4 månader. I maj hade över 70 % av de nya bostadslånen en återbetalningstid som var längre än 20 år. Av de nya bostadslånen var andelen lån med en längre återbetalningstid (över 29 år) 9 %, när deras ande