Euroopan komission Green Deal on mahdollisuus Suomelle – EU:n tulisi tunnustaa metsien taloudellisen käytön merkitys

Euroopan komission Green Deal on onnistuessaan mahdollisuus Suomen maa- ja metsätaloudelle. Maa- ja metsätaloussektoreilla on valmius ja vahva halu tuottaa kestäviä ilmastoratkaisuja. Väestön lisääntyessä ruuan tarve maailmassa kasvaa joka vuosi. Suomessa maataloustuotantoa on kehitetty pitkäjänteisesti huomioimaan Green Dealin keskeisiä tavoitteita. Maa- ja metsätalous tuottaa ruuan, kuidun ja energian lisäksi runsaasti ilmasto-, biodiversiteetti- ja ympäristöhyötyjä ja ekosysteemipalveluja, muistuttaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Suomen hallituksella on nyt oiva mahdollisuus viedä Suomessa esimerkillisesti hoidettuja asioita eteenpäin eurooppalaisina Green Deal kärkihankkeina. Eläinten terveys ja hyvinvointi sekä antibioottien käytön vähentäminen voivat olla kärkenä.

Suomen metsätalous voi toimia esimerkkinä, miten puuta voidaan tuottaa ilmasto- ja ympäristökestävällä tavalla.

- On kuitenkin pettymys, että komission Green Deal ei tunnista metsien taloudellisen käytön merkitystä. Suomalainen kestävä metsätalous on sekä monitavoitteista, monimuotoista että taloudellisesti kannattavaa ja pystyy siksi parhaiten vastaamaan myös ilmastohaasteisiin, sanoo Marttila.

- Nyt on mahdollista panostaa EU-lainsäädännön noudattamiseen ja tasapuoliseen toimeenpanoon kaikissa jäsenmaissa.

Green Deal tuo myös haasteita maaseudun elinkeinoille

Marttila muistuttaa, että kestävässä kehityksessä on kolme pilaria. Ei voida edetä vain ympäristökärjellä. Taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys on myös huomioitava. EU:n ilmastopolitiikka on katsottava laaja-alaisesti.

- On korostettava paikallisia, eri luonnonoloissa toimivia ratkaisuja, kuten komission puheenjohtaja von derLeyen muistutti parlamentin puheessaan. Ilmastotavoitteiden tiukentuminen muuttaa laajasti koko olemassa olevaa EU-lainsäädäntöä. Muutoksia tehtäessä ei saa unohtaa hyvää lainsäädännön valmistelua ja muutosten vaikutusten arviointia, Marttila sanoo.

Marttila toivoo, että komissio ottaa sektorit ja sidosryhmät mukaan Green Dealin sisällön rakentamiseen.

Jäsenmailla on suuri rooli luontopääomien turvaamisessa. Suomessa nykyisiä strategioita ja ohjelmia käytetään tehokkaasti. Jäsenvaltioita tulee kohdella oikeudenmukaisesti ja huomioida jo tehty työ, kun asetetaan uusia tavoitteita kestävyydelle.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Brysselin toimiston johtaja Hanna Leiponen-Syyrakki, MTK, +32 476 502 704
Johtaja Juha Ruippo, MTK, 040 553 3232

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.