Ohjelmisto- ja e-business ryOhjelmisto- ja e-business ry

Euroopan mahdollisuus uusiin teknologiaosaajiin! Haastekampanja eurooppalaisille kaupunkiseuduille

Teknologia-alan huippuosaajat ovat perinteisesti voineet hyödyntää Yhdysvalloissa H-1B-viisumia. Presidentti Donald Trumpin aikana näiden viisumien haltijoiden maahanpääsy on kuitenkin estetty tai sitä on merkittävästi vaikeutettu. Näin kymmenet tuhannet viisumia hakeneet teknologiaosaajat ovat epätietoisia tulevaisuudestaan. Tämä luo Euroopalle mahdollisuuden vahvistaa omaa kilpailukykyä houkuttelemalla osaajat Eurooppaan.

Vapaus tehdä työtä ja elää. Kuva: Jussi Hellsten

Lehdistötiedote 13.11.2020

”Nyt eurooppalaisten kannattaa ojentaa käsi vaikeaan tilanteeseen joutuneille ihmisille”, kehottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Helsinki Business Hubin toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski haastaa Euroopan kaupunkiseudut yhteisiin toimiin: ”Haluamme haastaa eurooppalaiset kaupunkiseudut kanssamme houkuttelemaan näitä huippuosaajia kaupunkiseuduillemme luomaan kilpailukykyä ja työpaikkoja Suomelle ja koko Euroopalle.”

”Yhdysvaltain teknologiayritysten näkökulmasta tilanne on valitettava. H-1B-järjestely on siivittänyt osaltaan menestykseen maailman johtavat yritykset kuten Googlen, Applen, Microsoftin, IBM:n ja lukemattomat muut. Ympäri maailmaa on nyt valtava määrä tyhjän päälle jääneitä huippuosaajia. Tilanne tulee jatkumaan vähintään kuukausia, eikä valittu presidentti Joe Biden ole vielä kertonut, aikooko hän muuttaa tilannetta tältä osin”, kuvailee asetelmaa Rasmus Roiha.

Helsinki Business Hubin toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski tietää, mitä osaajat toisivat mukanaan: pääkaupunkiseudun, koko maan ja koko Euroopan kaipaamaa huippuosaamista ja kasvua.

”Käynnistimme oman teknologia-alan osaajien houkuttelukampanjan ’90 Day Finn’ marraskuun alussa ja jo alle viikossa olemme saaneet noin 3 000 hakemusta ”, kertoo Niinikoski. Tulijoita ja kiinnostuneita on enemmän kuin me pystymme vastaanottamaan. Tämän vuoksi on tärkeää, että voisimme yhdessä eurooppalaisten kaupunkiseutujen kanssa tarjota teknologia-alan osaajille mahdollisuuden työskennellä Euroopassa ja sen hyväksi. Haastammekin eurooppalaiset kaupunkiseudut mukaan omilla kampanjoillaan, jatkaa Niinikoski.

”Kutsutaan siis Trumpin torjumat teknologiaosaajat Eurooppaan! Tässä on ainutlaatuinen mahdollisuus luoda huima loikka koko EU:n kilpailukyvylle. Suomessa ja käytännössä kaikkialla EU:ssa on valtava pula digikehityksen huippuosaajista. Tämä on jarru yritysten tuottavuuden kehitykselle, sitä kautta laajemmin EU-maiden kilpailukyvylle ja meidän kaikkien hyvinvoinnille”, herättelee Roiha.

Yhdysvallat myöntää vuosittain 85 000 H-1B-viisumia, mikä on vain pieni osa hakemuksista. Valikointi on erittäin tiukkaa, joten käytännössä H-1B-viisumin saavat vain globaalistikin parhaat osaajat. Tämä potentiaali kaikkialta maailmasta olisi nyt EU:n käytettävissä. Osaajat olisi mahdollista saada Eurooppaan koronan edellyttämien varotoimien kera, jos vain tahtoa löytyy.

”Oma kampanjamme on kolmen kuukauden mittainen tutustumisjakso elämään ja työntekoon Helsingissä”, kertoo Niinikoski. Tarjoamme valituille apua Helsinkiin sijoittautumisessa sekä oleskeluluvan hakemisessa, jos kampanjaan osallistunut osaaja päättää jäädä työskentelemään ja asumaan Helsinkiin, hän jatkaa. Lisätietoja ”90 Day Finn” -kampanjasta saa verkkosivulta www.90dayfinn.com.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Marja-Liisa Niinikoski, Helsinki Business Hub, toimitusjohtaja, 040 538 4541, marja-liisa.niinikoski@hbh.fi

Vapaus tehdä työtä ja elää. Kuva: Jussi Hellsten

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.

Muistutuskutsu medialle 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa22.4.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Suomen ohjelmistoalan merkittävin muutosvoima #mimmitkoodaa-ohjelma saa kevään päätapahtumalleen ainutkertaisen vauhdittajan. Presidentti Tarja Halonen pitää ”This Is Not a Webinar” -virtuaalitilaisuuden pääpuheen sekä jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon. ”Meitä on jo 7000 naista, mikä on uskomaton loikka nollasta vain kolmessa vuodessa. Presidentti Halosen tuki on meille suuri kunnia ja koemme sen tunnustuksena saavuttamastamme edistyksestä”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

MEDIAKUTSU 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa16.4.2021 12:00:11 EEST | Kutsu

Presidentti Halonen pitää pääpuheen ja jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon – ”Todella suuri kunnia #mimmitkoodaa-ohjelmalle”23.3.2021 00:01:00 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma tarjoaa naisille esikuvia, jotka innostavat rikkomaan rajoja ja ottamaan paikkansa maailmassa. ”Olemme valtavan onnellisia, että saamme vuoden suurimpaan tilaisuuteemme pääpuhujan, joka on Suomessa rikkonut korkeimmat mahdolliset lasikatot. Presidentti Halonen on esikuva, jos kuka”, iloitsee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi. Presidentti Halonen jakaa myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon, jolla innostetaan yhä uusia naisia mukaan.

”Erittäin vaikuttavia tuloksia”, arvioi Teknologiateollisuuden Miettinen – Selvitys: #mimmitkoodaa-ohjelma tuomassa softa-alalle tuhansia naisia4.3.2021 20:47:42 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma on kasvanut kolmen toimintavuotensa aikana nollasta jo 7000 naisen muutosvoimaksi. Ohjelman vaikuttavuutta luotaava selvitys kertoo merkittävistä saavutuksista. ”#mimmitkoodaa on innostanut jo lähes 40% osallistujista tulevaan alanvaihtoon. Tämä on huikea lukema, tulossa alalle on siis tuhansia naisia”, tuulettaa Milja Köpsi, ohjelman vetäjä. ”Erittäin vaikuttavia tuloksia. Jokainen tekijä teknologia-alalla on tärkeä”, summaa Marjo Miettinen, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja.