Ohjelmisto- ja e-business ryOhjelmisto- ja e-business ry

Euroopan mahdollisuus uusiin teknologiaosaajiin! Haastekampanja eurooppalaisille kaupunkiseuduille

Teknologia-alan huippuosaajat ovat perinteisesti voineet hyödyntää Yhdysvalloissa H-1B-viisumia. Presidentti Donald Trumpin aikana näiden viisumien haltijoiden maahanpääsy on kuitenkin estetty tai sitä on merkittävästi vaikeutettu. Näin kymmenet tuhannet viisumia hakeneet teknologiaosaajat ovat epätietoisia tulevaisuudestaan. Tämä luo Euroopalle mahdollisuuden vahvistaa omaa kilpailukykyä houkuttelemalla osaajat Eurooppaan.

Vapaus tehdä työtä ja elää. Kuva: Jussi Hellsten

Lehdistötiedote 13.11.2020

”Nyt eurooppalaisten kannattaa ojentaa käsi vaikeaan tilanteeseen joutuneille ihmisille”, kehottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Helsinki Business Hubin toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski haastaa Euroopan kaupunkiseudut yhteisiin toimiin: ”Haluamme haastaa eurooppalaiset kaupunkiseudut kanssamme houkuttelemaan näitä huippuosaajia kaupunkiseuduillemme luomaan kilpailukykyä ja työpaikkoja Suomelle ja koko Euroopalle.”

”Yhdysvaltain teknologiayritysten näkökulmasta tilanne on valitettava. H-1B-järjestely on siivittänyt osaltaan menestykseen maailman johtavat yritykset kuten Googlen, Applen, Microsoftin, IBM:n ja lukemattomat muut. Ympäri maailmaa on nyt valtava määrä tyhjän päälle jääneitä huippuosaajia. Tilanne tulee jatkumaan vähintään kuukausia, eikä valittu presidentti Joe Biden ole vielä kertonut, aikooko hän muuttaa tilannetta tältä osin”, kuvailee asetelmaa Rasmus Roiha.

Helsinki Business Hubin toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski tietää, mitä osaajat toisivat mukanaan: pääkaupunkiseudun, koko maan ja koko Euroopan kaipaamaa huippuosaamista ja kasvua.

”Käynnistimme oman teknologia-alan osaajien houkuttelukampanjan ’90 Day Finn’ marraskuun alussa ja jo alle viikossa olemme saaneet noin 3 000 hakemusta ”, kertoo Niinikoski. Tulijoita ja kiinnostuneita on enemmän kuin me pystymme vastaanottamaan. Tämän vuoksi on tärkeää, että voisimme yhdessä eurooppalaisten kaupunkiseutujen kanssa tarjota teknologia-alan osaajille mahdollisuuden työskennellä Euroopassa ja sen hyväksi. Haastammekin eurooppalaiset kaupunkiseudut mukaan omilla kampanjoillaan, jatkaa Niinikoski.

”Kutsutaan siis Trumpin torjumat teknologiaosaajat Eurooppaan! Tässä on ainutlaatuinen mahdollisuus luoda huima loikka koko EU:n kilpailukyvylle. Suomessa ja käytännössä kaikkialla EU:ssa on valtava pula digikehityksen huippuosaajista. Tämä on jarru yritysten tuottavuuden kehitykselle, sitä kautta laajemmin EU-maiden kilpailukyvylle ja meidän kaikkien hyvinvoinnille”, herättelee Roiha.

Yhdysvallat myöntää vuosittain 85 000 H-1B-viisumia, mikä on vain pieni osa hakemuksista. Valikointi on erittäin tiukkaa, joten käytännössä H-1B-viisumin saavat vain globaalistikin parhaat osaajat. Tämä potentiaali kaikkialta maailmasta olisi nyt EU:n käytettävissä. Osaajat olisi mahdollista saada Eurooppaan koronan edellyttämien varotoimien kera, jos vain tahtoa löytyy.

”Oma kampanjamme on kolmen kuukauden mittainen tutustumisjakso elämään ja työntekoon Helsingissä”, kertoo Niinikoski. Tarjoamme valituille apua Helsinkiin sijoittautumisessa sekä oleskeluluvan hakemisessa, jos kampanjaan osallistunut osaaja päättää jäädä työskentelemään ja asumaan Helsinkiin, hän jatkaa. Lisätietoja ”90 Day Finn” -kampanjasta saa verkkosivulta www.90dayfinn.com.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Marja-Liisa Niinikoski, Helsinki Business Hub, toimitusjohtaja, 040 538 4541, marja-liisa.niinikoski@hbh.fi

Vapaus tehdä työtä ja elää. Kuva: Jussi Hellsten

Opetusministeri Andersson: ”IT-alalle saatava tasa-arvo tuleville sukupolville” – #mimmitkoodaa-ohjelmalla EU-tason merkitys20.11.2020 14:00:12 EETTiedote

Opetusministeri Li Andersson toi perjantaina vahvasti tulevaisuuteen vievät tasa-arvoterveiset ainutkertaisen suureen #mimmitkoodaa-virtuaalitapahtumaan. Andersson näkee tasa-arvon merkittävänä osana koko Euroopan rakentamista. ”Tukemalla tyttöjen ja naisten digitaalisten taitojen ja osaamisen kehittymistä, takaamme yhdenvertaiset mahdollisuudet rakentaa menestyvää ja tasavertaista Eurooppaa”, visioi Andersson. Virtuaalinen suurtapahtuma keräsi perjantaina mukaan lähes 2000 ilmoittautunutta.

MEDIAKUTSU tänään 20.11.: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista20.11.2020 07:00:00 EETKutsu

#mimmitkoodaa-ohjelma yhdistää perjantaina kerralla ennätysmäärän naisia. Jo alkuviikosta mukaan oli ilmoittautunut yli 1800 koodaamisesta ja uusista uramahdollisuuksista kiinnostunutta ”mimmiä”. ”Tämä on aivan pökerryttävän huima suosio”, kiittää #mimmitkoodaa vetäjä Milja Köpsi. Ohjelman kansallinen merkitys on jo nyt suuri. Perjantain pääpuhuja, opetusministeri Li Andersson pitää #mimmitkoodaa-ohjelmaa yhtenä Suomen kansainvälisenä valttikorttina ja maakuvan positiivisena luojana.

MEDIAKUTSU 20.11.2020: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista19.11.2020 08:00:00 EETKutsu

Milja Köpsi, a #mimmitkoodaa super woman, victorious in the Nordic Women In Tech competition – “Great recognition and boost for the entire community”16.11.2020 15:45:23 EETPress release

The #mimmitkoodaa program, which has already attracted more than 6,000 women, has received significant international recognition. Milja Köpsi, the super woman and face of the program, won the “Diversity Leader of the Year” series in the Nordic Women In Tech competition. Köpsi was the only Finn to bring home a victory in her series, but seven other acclaimed and influential Finnish women were also nominated. “Great work has been done in Finland. It warms my heart that the whole #mimmitkoodaa community now received this recognition,” Köpsi rejoices.

Voitto Nordic Women In Tech -kisassa #mimmitkoodaa-voimanainen Milja Köpsille – ”Suuri tunnustus ja buustaus koko yhteisölle”13.11.2020 16:22:13 EETTiedote

Jo yli 6000 naista mukaan tempaissut #mimmitkoodaa-ohjelma on saanut merkittävän kansainvälisen tunnustuksen. Ohjelman voimanaiseksi ja kasvoiksi noussut Milja Köpsi voitti Nordic Women In Tech -kilpailussa sarjan ”Diversity Leader of the Year”. Köpsi toi ainoana suomalaisena voiton kotiin sarjastaan, mutta ehdolla oli seitsemän muutakin ansioitunutta suomalaista teknologian vaikuttajanaista. ”Suomessa on tehty hienoa työtä. Omaa sydäntä lämmittää, että nyt palkittiin koko #mimmitkoodaa-yhteisö”, iloitsee Köpsi.

Europe’s opportunity to bring in new technology experts! Challenge campaign for European metropolitan areas13.11.2020 08:00:00 EETPress release

Traditionally, top technology experts have been able to gain entry to the United States with an H-1B visa. However, entry for holders of such visas has been blocked or significantly impeded during President Donald Trump’s term in office. This has created uncertainty among tens of thousands of technology experts who have applied for visas, providing Europe with the opportunity to boost its competitiveness by attracting them to Europe.