Euroopan sateenkaariperhejärjestöt Helsinkiin - lapsen oikeudet teemana avoimessa seminaarissa

Perjantaina 8.3.2019 klo 13-16 järjestetään Helsingissä maksuton, lapsen oikeuksia hlbti-vaikuttamistyössä käsittelevä seminaari, joka on osa eurooppalaisten sateenkaariperhejärjestöjen kattojärjestön Nelfan vuosikokousohjelmaa. Nelfan vuosikokous tuo Helsinkiin sateenkaariperhejärjestöjen edustajia ympäri Euroopan neuvoston aluetta.

Seminaari lapsen oikeuksista hlbti-vaikuttamistyössä

Seminaari on suunnattu erityisesti hlbti-vaikuttamistyön asiantuntijoille ja aktivisteille, mutta kaikki kiinnostuneet ovat sydämellisesti tervetulleita. Seminaari tarjoaa tietoa lapsen oikeuksien sopimuksesta, sopimuksen raportointiprosessista ja valituksista lapsen oikeuksien komitealle. Se esittelee myös käytännöllisiä neuvoja, miten integroida lapsen oikeuksien näkökulman osaksi järjestönsä kaikkea työtä ja miten identifioitua lapsen oikeuksia ajavana järjestönä. Osallistujat pääsevät kuulemaan eurooppalaisia esimerkkejä lapsen oikeuksien näkökulman menestyksekkäästä käytöstä eri maissa, nimenomaan sateenkaariperheiden kontekstissa. Seminaari tarjoaa myös foorumin keskustelulle.

Seminaarin puhujat ja panelistit tulevat eri puolilta Eurooppaa. Mukana on aktivisteja, lastensuojelun asiantuntijoita ja asianajajia. Seminaarin kieli on englanti.

Seminaarin ohjelma täällä >>

Aika: perjantaina 8.3.2019 klo 13-16
Paikka: Eurooppasali, Malminkatu 16, Helsinki, Finland
Maksuton seminaari vaatii ilmoittautumisen >>

Tapahtuma Facebookissa >>

Seminaarin järjestelyistä vastaa Nelfan paikallinen jäsen Sateenkaariperheet ry
Yhteyshenkilö: toiminnanjohtaja Juha Jämsä, +358 44 997 1956, juha.jamsa(at)sateenkaariperheet.fi

Nelfan vuosikokous 8.-10.3.2019 Helsingissä

Network of European LGBTIQ+ Families Associations - NELFA on vuonna 2012 perustettu eurooppalaisten sateenkaariperhejärjestöjen kattojärjestö. Sateenkaariperheet ry oli yksi Nelfan perustajäsenistä ja on toiminut Nelfan hallituksessa sen perustamisesta lähtien. Nykyisin Nelfassa on jäseniä 28:sta Euroopan Neuvoston jäsenmaasta.

Vuonna 2019 Nelfa järjestää vuosikokouksensa ensimmäistä kertaa Helsingissä. Kokous tuo Helsinkiin sateenkaariperhejärjestöjen edustajia eri puolilta Eurooppaa. Vuosikokouksen lisäksi viikonlopun ohjelmaan kuuluu seminaareja, paikallisten perheiden tapaamisia ja näyttelyitä. Nelfan työstä lisätietoja oheisista linkeistä.

About NELFA:

NELFA is the European platform of LGBTIQ* families associations, bringing together LGBTIQ* parents and parents-to-be from all over Europe. NELFA currently represents 34 organisations in 28 European countries with more than 20,000 members. NELFA is a member of ILGA-Europe, Transgender Europe and COFACE Families Europe. Website: http://www.nelfa.org. Leaflet: http://bit.ly/2rJW0us. Newsletter:http://bit.ly/2jgZNJc.

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EESTTiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.

Osa vanhemmista ei pääse lainkaan näkemään lastaan synnytyssairaalassa korona-aikana14.4.2020 12:52:54 EESTTiedote

Viime päivät on käyty laajaa julkista keskustelua synnytyssairaaloiden uudesta epidemiaan liittyvästä rajoituksesta, jonka mukaisesti lapsivuodeosastolle pääsevät toistaiseksi vain synnyttäjät. Synnytykseen saa kuitenkin jokainen synnyttäjä ottaa mukaan yhden tukihenkilön. Joissain perheissä lapsella on kuitenkin jo syntymästään lähtien useampia kuin kaksi vanhempaa. Näin on esimerkiksi perheessä, jossa nais- ja miespari ovat yhdessä päättäneet jakaa lapsen vanhemmuuttaan ns. kumppanuusvanhempina. Perhemuoto on yleinen sateenkaariperheiden joukossa ja tuttu myös synnytyssairaaloille. Normaalitilanteessa kaikki vanhemmat ovat voineet osallistua synnytykseen ja/tai nähdä vastasyntynyttä lapsivuodeosastolla, perheiden omien toiveiden mukaan. "Nyt asetetut epidemiarajoitukset osuvat useamman vanhemman perheisiin kohtuuttomasti. Osa perheen vanhemmista ei pääse tapaamaan lastaan lainkaan vastasyntyneenä, koska eivät pääse lapsivuodeosastolle eivätkä synnytyssaliin", kertoo Sateenkaariperhee

Nelosella alkaa tänään Lapsi tuntemattoman kanssa - Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija16.3.2020 06:43:00 EETTiedote

Nelosella alkaa tänään uusi tv-sarja, joka käsittelee kumppanuusvanhemmuutta. Tällä tarkoitetaan perheitä, joissa jaetaan lapsen vanhemmuutta suunnitelmallisesti kahdessa kodissa lapsen syntymästä alkaen. Näissä perheissä lapsella voi olla kaksi tai useampi vanhempaa. Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija Suomessa yli 20 vuoden kokemuksella. Olemme neuvoneet, valmentaneet, tukeneet ja tuoneet yhteen kumppanuusvanhempia ja siitä haaveilevia. Tavoitteenamme on edistää lapsen hyvinvointia tukemalla suunnitelmallista vanhemmuuden jakamista.

Sateenkaari-ihmisten toivottu lapsiluku on kaukana toteutumisesta - yhteiskunnan tuettava myös sateenkaariperheiden lapsiperheellistymistä15.10.2019 13:43:03 EESTTiedote

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista vain vähemmistöllä on lapsia, vaikka tutkimusten mukaan suurin osa sateenkaari-ihmisistä toivoo lapsiperheellistymistä jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisen suuri epäsuhta toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä on miespareilla, itsellisillä miehillä ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla. Yhteiskunta voisi halutessaan tukea sateenkaari-ihmisten lapsiperheellistymistä useilla tavoilla. Ajankohtaisia kysymyksiä olisivat translain hedelmättömyysvaatimuksesta luopuminen, lapsettomuushoitojen yhdenvertainen saatavuus, tasa-arvoiset perhevapaat, useamman vanhemman perheet huomioiva vanhemmuuslaki ja sijaissynnytyksen säätely. Myös adoptiota ja perhehoitoa tulee kehittää edelleen.