Euroopan sateenkaariperhejärjestöt Helsinkiin - lapsen oikeudet teemana avoimessa seminaarissa

Perjantaina 8.3.2019 klo 13-16 järjestetään Helsingissä maksuton, lapsen oikeuksia hlbti-vaikuttamistyössä käsittelevä seminaari, joka on osa eurooppalaisten sateenkaariperhejärjestöjen kattojärjestön Nelfan vuosikokousohjelmaa. Nelfan vuosikokous tuo Helsinkiin sateenkaariperhejärjestöjen edustajia ympäri Euroopan neuvoston aluetta.

Seminaari lapsen oikeuksista hlbti-vaikuttamistyössä

Seminaari on suunnattu erityisesti hlbti-vaikuttamistyön asiantuntijoille ja aktivisteille, mutta kaikki kiinnostuneet ovat sydämellisesti tervetulleita. Seminaari tarjoaa tietoa lapsen oikeuksien sopimuksesta, sopimuksen raportointiprosessista ja valituksista lapsen oikeuksien komitealle. Se esittelee myös käytännöllisiä neuvoja, miten integroida lapsen oikeuksien näkökulman osaksi järjestönsä kaikkea työtä ja miten identifioitua lapsen oikeuksia ajavana järjestönä. Osallistujat pääsevät kuulemaan eurooppalaisia esimerkkejä lapsen oikeuksien näkökulman menestyksekkäästä käytöstä eri maissa, nimenomaan sateenkaariperheiden kontekstissa. Seminaari tarjoaa myös foorumin keskustelulle.

Seminaarin puhujat ja panelistit tulevat eri puolilta Eurooppaa. Mukana on aktivisteja, lastensuojelun asiantuntijoita ja asianajajia. Seminaarin kieli on englanti.

Seminaarin ohjelma täällä >>

Aika: perjantaina 8.3.2019 klo 13-16
Paikka: Eurooppasali, Malminkatu 16, Helsinki, Finland
Maksuton seminaari vaatii ilmoittautumisen >>

Tapahtuma Facebookissa >>

Seminaarin järjestelyistä vastaa Nelfan paikallinen jäsen Sateenkaariperheet ry
Yhteyshenkilö: toiminnanjohtaja Juha Jämsä, +358 44 997 1956, juha.jamsa(at)sateenkaariperheet.fi

Nelfan vuosikokous 8.-10.3.2019 Helsingissä

Network of European LGBTIQ+ Families Associations - NELFA on vuonna 2012 perustettu eurooppalaisten sateenkaariperhejärjestöjen kattojärjestö. Sateenkaariperheet ry oli yksi Nelfan perustajäsenistä ja on toiminut Nelfan hallituksessa sen perustamisesta lähtien. Nykyisin Nelfassa on jäseniä 28:sta Euroopan Neuvoston jäsenmaasta.

Vuonna 2019 Nelfa järjestää vuosikokouksensa ensimmäistä kertaa Helsingissä. Kokous tuo Helsinkiin sateenkaariperhejärjestöjen edustajia eri puolilta Eurooppaa. Vuosikokouksen lisäksi viikonlopun ohjelmaan kuuluu seminaareja, paikallisten perheiden tapaamisia ja näyttelyitä. Nelfan työstä lisätietoja oheisista linkeistä.

About NELFA:

NELFA is the European platform of LGBTIQ* families associations, bringing together LGBTIQ* parents and parents-to-be from all over Europe. NELFA currently represents 34 organisations in 28 European countries with more than 20,000 members. NELFA is a member of ILGA-Europe, Transgender Europe and COFACE Families Europe. Website: http://www.nelfa.org. Leaflet: http://bit.ly/2rJW0us. Newsletter:http://bit.ly/2jgZNJc.

Lapsistrategian lähtökohdaksi lasten ja perheiden moninaisuus ja haavoittuviin ryhmiin kuuluvien lasten suojelu12.3.2019 06:00:00 EETTiedote

Tänään julkaistaan Lapsen aika – Kohti kansallista lapsistrategiaa 2040 -raportti. Raportin on tarkoitus antaa suuntaviivoja seuraavan hallituskauden lapsistrategiatyöhön. Taustapaperissa mainitaan, että lapsiystävällinen Suomi on tasa-arvoinen ja yhdenvertainen. Tämä linjaus ei kuitenkaan yksin riitä turvaamaan kaikkien lasten ja perheiden näkyvyyttä strategiassa.

Järjestöt: Sijaissynnytysten kotimainen sääntely on ainoa eettisesti kestävä ratkaisu19.11.2018 07:00:00 EETKutsu

Sijaissynnytykseen tähtäävät järjestelyt on nykyisellään kielletty hedelmöityshoitolaissa, minkä vuoksi useat suomalaiset ovat turvautuneet ulkomailla tapahtuviin järjestelyihin. Sijaissynnytykselle täytyy luoda eettisesti kestävät ja turvalliset rakenteet kotimaassa uudistamalla lainsäädäntöä ja luomalla hyvät käytänteet, vaativat Lapsettomien yhdistys Simpukka, Monimuotoiset perheet -verkosto, Sateenkaariperheet ry ja Kohtuuttomat ry