Euroopan sateenkaariperhejärjestöt Helsinkiin - lapsen oikeudet teemana avoimessa seminaarissa

Perjantaina 8.3.2019 klo 13-16 järjestetään Helsingissä maksuton, lapsen oikeuksia hlbti-vaikuttamistyössä käsittelevä seminaari, joka on osa eurooppalaisten sateenkaariperhejärjestöjen kattojärjestön Nelfan vuosikokousohjelmaa. Nelfan vuosikokous tuo Helsinkiin sateenkaariperhejärjestöjen edustajia ympäri Euroopan neuvoston aluetta.

Seminaari lapsen oikeuksista hlbti-vaikuttamistyössä

Seminaari on suunnattu erityisesti hlbti-vaikuttamistyön asiantuntijoille ja aktivisteille, mutta kaikki kiinnostuneet ovat sydämellisesti tervetulleita. Seminaari tarjoaa tietoa lapsen oikeuksien sopimuksesta, sopimuksen raportointiprosessista ja valituksista lapsen oikeuksien komitealle. Se esittelee myös käytännöllisiä neuvoja, miten integroida lapsen oikeuksien näkökulman osaksi järjestönsä kaikkea työtä ja miten identifioitua lapsen oikeuksia ajavana järjestönä. Osallistujat pääsevät kuulemaan eurooppalaisia esimerkkejä lapsen oikeuksien näkökulman menestyksekkäästä käytöstä eri maissa, nimenomaan sateenkaariperheiden kontekstissa. Seminaari tarjoaa myös foorumin keskustelulle.

Seminaarin puhujat ja panelistit tulevat eri puolilta Eurooppaa. Mukana on aktivisteja, lastensuojelun asiantuntijoita ja asianajajia. Seminaarin kieli on englanti.

Seminaarin ohjelma täällä >>

Aika: perjantaina 8.3.2019 klo 13-16
Paikka: Eurooppasali, Malminkatu 16, Helsinki, Finland
Maksuton seminaari vaatii ilmoittautumisen >>

Tapahtuma Facebookissa >>

Seminaarin järjestelyistä vastaa Nelfan paikallinen jäsen Sateenkaariperheet ry
Yhteyshenkilö: toiminnanjohtaja Juha Jämsä, +358 44 997 1956, juha.jamsa(at)sateenkaariperheet.fi

Nelfan vuosikokous 8.-10.3.2019 Helsingissä

Network of European LGBTIQ+ Families Associations - NELFA on vuonna 2012 perustettu eurooppalaisten sateenkaariperhejärjestöjen kattojärjestö. Sateenkaariperheet ry oli yksi Nelfan perustajäsenistä ja on toiminut Nelfan hallituksessa sen perustamisesta lähtien. Nykyisin Nelfassa on jäseniä 28:sta Euroopan Neuvoston jäsenmaasta.

Vuonna 2019 Nelfa järjestää vuosikokouksensa ensimmäistä kertaa Helsingissä. Kokous tuo Helsinkiin sateenkaariperhejärjestöjen edustajia eri puolilta Eurooppaa. Vuosikokouksen lisäksi viikonlopun ohjelmaan kuuluu seminaareja, paikallisten perheiden tapaamisia ja näyttelyitä. Nelfan työstä lisätietoja oheisista linkeistä.

About NELFA:

NELFA is the European platform of LGBTIQ* families associations, bringing together LGBTIQ* parents and parents-to-be from all over Europe. NELFA currently represents 34 organisations in 28 European countries with more than 20,000 members. NELFA is a member of ILGA-Europe, Transgender Europe and COFACE Families Europe. Website: http://www.nelfa.org. Leaflet: http://bit.ly/2rJW0us. Newsletter:http://bit.ly/2jgZNJc.

Sateenkaari-ihmisten toivottu lapsiluku on kaukana toteutumisesta - yhteiskunnan tuettava myös sateenkaariperheiden lapsiperheellistymistä15.10.2019 13:43:03 EESTTiedote

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista vain vähemmistöllä on lapsia, vaikka tutkimusten mukaan suurin osa sateenkaari-ihmisistä toivoo lapsiperheellistymistä jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisen suuri epäsuhta toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä on miespareilla, itsellisillä miehillä ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla. Yhteiskunta voisi halutessaan tukea sateenkaari-ihmisten lapsiperheellistymistä useilla tavoilla. Ajankohtaisia kysymyksiä olisivat translain hedelmättömyysvaatimuksesta luopuminen, lapsettomuushoitojen yhdenvertainen saatavuus, tasa-arvoiset perhevapaat, useamman vanhemman perheet huomioiva vanhemmuuslaki ja sijaissynnytyksen säätely. Myös adoptiota ja perhehoitoa tulee kehittää edelleen.

Vanhemmuuslain huomioitava lapsen oikeus KAIKKIIN vanhempiinsa - nämä kaksi asiaa pitää mahdollistaa11.9.2019 15:42:54 EESTTiedote

Antti Rinteen hallitus aikoo yhdistää isyyslain ja äitiyslain vanhemmuuslaiksi. Vanhemmuuslain on mahdollistettava lapsen aseman turvaaminen myös silloin, kun lapsella on useampia kuin kaksi vanhempaa ja/tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvia vanhempia. Tämä edellyttää kahden asian mahdollistamista. Juridinen vanhemmuus on voitava vahvistaa useammalle kuin kahdelle. Vanhemmuus on kirjattava väestötietojärjestelmään vanhemmuutena. Vanhemmuuslaki on kirjattu hallitusohjelmaan Sateenkaariperheet ry:n ja muiden sateenkaarijärjestöjen aloitteesta.