Lakea Oy

Euroopan suurimpiin lukeutuva puurakennuskohde Puukuokka nousee Jyväskylään – viimeinen rakennusvaihe käynnistynyt

Asumisen ja rakentamisen suunnannäyttäjä Lakea Oy:n Puukuokka-kohteen viimeinen rakennusvaihe on käynnistynyt. Suositulle asuinalueelle Jyväskylän Kuokkalaan valmistuvassa kolmen rakennuksen puukerrostalokohteessa on yhteensä 186 asuntoa. Kohteen kolmas ja viimeinen osa, Puukuokka 3, valmistuu heinäkuun lopussa 2018.
Lakean Puukuokka 3 valmistuu Jyväskylän Kuokkalaan heinäkuussa 2018. Kuva: Arkkitehtitoimisto OOPEEAA

Puukuokan asunnot ovat olleet erittäin kysyttyjä – jo 90 prosenttia asunnoista on varattu. Kaikki kohteen asunnot ovat Lakean Omaksi-koteja, jotka asukas voi lunastaa myöhemmin omaksi.

- Asunnot ovat menneet varsin nopeasti kaupaksi. Ihmiset ovat erittäin kiinnostuneita nimenomaan puurakentamisesta. Haetaan luonnon läheisyyttä ja parempaa oloa. Puurakennus tunnutaan koettavan tunnelmaltaan ja ilmapiiriltään erityiseksi, toteaa Puukuokan asuntojen myynnistä vastaava Britta Tuppurainen Lakealta.

Puuelementtirakentamisen taidonnäyte

Puukuokka on puurakentamisen edelläkävijä Lakealle mainio näyttö peruspuurakentamisesta. Kohde on toiminut perustana Lakean kehittämälle Sydänpuu-konseptille, joka yhdistää betoni- ja puurakentamisen ainutlaatuisella tavalla.

- Kohteen rakentamisen myötä olemme kehittäneet puutilaelementtirakentamista vaihe vaiheelta selkeämmäksi prosessiksi yhteistyökumppaneidemme kanssa. Puukuokan myötä rakentui myös viime kesänä lanseeraamamme Sydänpuu-konsepti, jolle olemme hakeneet patenttia, kertoo Lakean toimitusjohtaja Timo Mantila.

Puukuokka 3:n tilaelementtitoimitukset aloitetaan joulukuussa Pyhännän Rakennustuote Oy:n toimesta.

- Toistuvuus kolmessa rakennuksessa on vienyt tuotekehitystä eteenpäin prosessin joka vaiheessa elementtien valmistuksesta niiden asennukseen työmaalla. Rakenneratkaisuja on pystytty kehittämään siten, että kantavat rakenteet ovat keventyneet, teräsosat ovat parantuneet, ruuvaustekniikka kehittynyt ja asennustekniikka on nopeutunut, kertoo Pyhännän Rakennustuote Oy:n toimitusjohtaja Markku Koivuniemi.

Tilaelementtirakentaminen kehittyy kohde kohteelta

Koivuniemi korostaa, että jokainen uusi kohde kehittää tilaelementtirakentamista eteenpäin. Myös Mantila painottaa tuotekehityksen merkitystä. Puurakenteet ovat yksinkertaistuneet ja asennettavuus parantunut.

- Puukuokassa on kiinnitetty erityistä huomiota myös kuivaketjun hallintaan, mikä on erittäin tärkeää kaikessa rakentamisessa. Tilaelementtirakentamisessa kuivaketjun hallinta on sikäli helpompaa, että kuivissa tehdasolosuhteissa valmistetut asuntoelementit tuodaan työmaalle ja asennetaan kuivan kelin aikana sekä suojataan kattorakentein. Olennaista on määritellä ennakkoon riittävän pitkä asennusaika, jotta asennuspäiviksi tulee sateettomia päiviä, sanoo Mantila.

Mantila esittää tulevaisuuden kehityshankkeeksi julkisivujen modulointia. Silloin myös julkisivuelementit valmistettaisiin tehdasolosuhteissa ja vain asennus tapahtuisi työmaalla. Myös Puukuokan kakkos- ja kolmosvaiheen rakennesuunnittelusta vastannut suunnittelupäällikkö Toni Kekki A-Insinööreiltä korostaa kosteudenhallinnan merkitystä rakentamisessa.

- Työn aikainen suojaus on keskeisessä roolissa. Sitä varten tarvitaan kosteudenhallintasuunnitelma jo ennen urakkalaskentaa ja proaktiivisuus työmaan kanssa varmistaa hyvän lopputuloksen. Puukuokassa on tässä onnistuttu hyvin. Suuri kiitos onnistumisesta kuuluu työmaan lisäksi myös tehtaalle, jossa elementit suojataan. Kyse on yksinkertaisista asioista, jotka pitää vaan miettiä etukäteen valmiiksi, toteaa Kekki.

Ympäristöasiat kiinnostavat asunnon tarvitsijoita yhä enemmän. Puukuokka 3:ssa on käytetty CLT:tä eli ristiinliimattua puuta 3000 kuutiota. Puu materiaalina sitoo hiilidioksidia ja puutalossa hiili varastoituu koko elinkaarensa ajan, mikä vaikuttaa olennaisesti rakennuksen hiilijalanjälkeen.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Timo Mantila, Lakea Oy, puh. 050 581 8097
Myyntineuvottelija Britta Tuppurainen, Lakea Oy, puh. 040 840 4770
Toimitusjohtaja Markku Koivuniemi, Pyhännän Rakennustuote Oy, puh. 040 631 4086
Suunnittelupäällikkö Toni Kekki, A-Insinöörit Oy, puh. 040 674 0001

Jakelu:

STT Info
www.lakea.fi

Kuvat

Lataa
Puukuokka-asunnot ovat Lakean Omaksi-koteja, jotka asukas voi lunastaa myöhemmin omaksi. Kuva: Arkkitehtitoimisto OOPEEAA
Lataa

Lakea Oy
Koulukatu 22, PL 32
60101 SEINÄJOKI

Lakea on 15 pohjalaisen kunnan omistama yhtiö ja valtakunnallisesti toimiva asumisen ammattilainen. Lakea rakennuttaa asuntoja, tarjoaa rakennuttamispalveluita muille toimijoille ja harjoittaa vuokraustoimintaa omistamissaan kiinteistöissä. Lisäksi Lakea tarjoaa laadukkaita isännöintipalveluita. Lakea on myös puukerrostalorakentamisen edelläkävijä. Lakealla on toimipisteet Seinäjoella, Vaasassa, Kokkolassa, Jyväskylässä ja Vantaalla. Yhtiö on toiminut vuodesta 1975.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Lakea Oy

Mediakutsu: Lakean uusi konsepti mullistaa rakennusalan - julkistustilaisuus 14.6. Finlandia-talolla2.6.2017 10:30:00 EEST | Kutsu

Arvoisa toimitus, LAKEA OY:LLÄ ON ILO KUTSUA TEIDÄT UUDEN RAKENNUSKONSEPTIN JULKISTUSTILAISUUTEEN keskiviikkona 14.6. klo 12-14 Finlandia-talolle (Veranda 4) osoitteeseen Mannerheimintie 13 E, 00100 Helsinki Tilaisuudessa Lakea Oy esittelee uuden, ainutlaatuisen puukerrostalorakentamisen konseptinsa, joka yhdistää betoni- ja puurakentamisen ennennäkemättömällä tavalla. Lakean yhteistyökumppaneidensa kanssa kehittämä rakentamiskonsepti parantaa rakentamisturvallisuutta ja rakentamisen laatua sekä mahdollistaa moduulirakentamisen sarjatuotannon myös puurakentamisessa. Lakea on hakenut patenttia kehittämälleen innovaatiolle. Ensimmäisen uudella menetelmällä rakennettavan kuusikerroksisen talon rakennustyöt alkavat syksyllä. Ohjelma: - Tilaisuuden avaus, Lakean toimitusjohtaja Timo Mantila - Puurakentamisen nykytila Suomessa, asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen - Sydänpuu-konseptin esittely, Lakean tekninen johtaja Veikko Jokimäki, arkkitehti ja ympäristötaiteilija Ma