Eurooppalaiset maaseudun matkailun ammattilaiset Suomeen 6.–8.10.2021

TIEDOTE / KUTSU MEDIALLE: Matkailu on avautumassa koronan jälkeen – miten maaseudun matkailu kehittyy lähivuosina ja miten tulevaisuuden haasteisiin ja kasvavaan kysyntään vastataan maaseudun matkailukohteissa ja matkailuyrityksissä Euroopassa? Näitä kysymyksiä pohditaan 6.–8.10.2021 Päijät-Hämeen Asikkalassa, kun kansallisten maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajia, sidosryhmiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista saapuu Suomeen.

-          On upeaa, että kongressi on saatu ensimmäistä kertaa Suomeen ja keskelle upeinta suomalaista järviluontoa Lahden seudulle, iloitsee toimitusjohtaja Raija Forsman Lahti Region/Visit Lahdesta. Maaseutu – luonto- ja järvimatkailu – ovat Lahden seudun valtteja. Hienoa, että ulkomaalaiset vieraamme aina Kyprokselta Pohjoismaihin osallistuvat tapahtumaan ja voimme esitellä heille alueemme matkailullisia vahvuuksia.

Suurin osa kongressiin osallistujista on yhteiseurooppalaisen maaseutumatkailuorganisaation RuralTourin jäseniä. RuralTour toimii kongressin järjestäjänä yhteistyössä suomalaisten päävastuutahojen, Lomalaidun ry:n ja Lahti Region/Visit Lahden, kanssa.

-          Maaseudun matkailukohteiden ja matkailuyritysten nykytilassa ja tulevaisuudessa eri Euroopan maissa on paljon yhteisiä nimittäjiä ja tekijöitä. On kuitenkin erityisen antoisaa löytää, todeta ja ottaa opiksi eri maiden nousevista maaseudun matkailun toimintaympäristön ja matkailupalvelujen erityisvahvuuksista ja vetovoimatekijöistä, sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja ja RuralTourin presidentti Kimmo Aalto.

Kongressiin teemana on Fit for the future – Valmiina tulevaisuuteen. Kansainväliset puhujat tuovat puheenvuoroissaan esille monipuolisen kattauksen maaseudun matkailun merkityksestä, vahvuuksista sekä tulevaisuuden haasteista ja kehittämistarpeista.

-          COVID-pandemia on kääntänyt matkailun ylösalaisin. Kuluttajat haluavat pienempiä palveluyksiköitä, tilaa, yksilönvapautta ja paikallista tarjontaa. Kaikki tämä on aina ollut maaseutumatkailun ytimessä, eikä olekaan yllättävää, että kiinnostus maaseudun palvelutarjontaa kohtaan kasvoi voimakkaasti vuoden 2020 aikana, toteaa Aalto.

Kongressin oheisohjelmaan sisältyy muun muassa kyläkävely Vääksyn keskustan kohteissa ja iltajuhla Lehmonkärki Resortissa Päijänteen rannalla. Itse kongressin pitopaikka on Hotelli Tallukka Asikkalan Vääksyssä. Kongressiin osallistuu yli 50 matkailualan ammattilaista eri maista. Tapahtuma järjestetään terveysturvallisesti, ja tilaisuudessa suosittelemme kasvomaskin käyttöä.

7th European Congress on Rural Tourism – Eurooppalainen 7. maaseutumatkailun kongressi
6.10. klo 14 – 8.10. klo 13.30, Vääksy/Asikkala, Lahden seutu.

Kongressin kotisivut: https://2021.europeanrtcongress.org/

Kongressin ohjelma: https://2021.europeanrtcongress.org/programme-structure/

Toimittajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan tilaisuutta!

Ilmoittautumiset Kaija Stormbomille, kaija.stormbom@mtk.fi, 0408489559. Paluupostissa lähetämme tarkemmat koordinaatit.

RuralTour on yhteiseurooppalainen maaseutumatkailun liitto, joka edustaa maaseutumatkailun ammattialaa Euroopassa. Liiton jäseniä ovat 30 kansallista ja alueellista matkailualan organisaatiota 26:sta Euroopan maasta.

Lomalaidun ry on valtakunnallinen maaseutumatkailua kehittävä yhdistys. Yhdistyksen ydin on kehittää ja edistää maaseutumatkailua elinkeinona, parantaa maaseutumatkailualan yritysten ja yrittäjien toiminnan edellytyksiä ja toimia alan asiantuntijana.

Lahden seutu – Lahti Region Oy:n (Visit Lahti) tehtävänä on maakunnan matkailullisen vetovoiman ja alueen matkailijamäärien kasvattamien. Yhtiö tekee matkailumarkkinointia, myy ja välittää matkailupalveluita ja kehittää matkailua.

Kimmo Aalto, toiminnanjohtaja, Lomalaidun ry

kimmo.aalto@lomalaidun.fi, puhelin 040 179 1617

Raija Forsman, toimitusjohtaja, Lahden seutu – Lahti Region

raija.forsman@lahtiregion.fi, puhelin 040 516 2803

Kaija Stormbom, viestinnän suunnittelija, MTK

kaija.stormbom@mtk.fi, puhelin 020 413 2385

Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun8.10.2021 09:38:54 EEST | Uutinen

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa valtavasti potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun. Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.

Ruokaviennin pullonkaulana osaamisen ja yhteistoiminnan puute – suomalaiset yritykset eriarvoisessa asemassa kilpailijamaihin nähden7.10.2021 08:24:11 EEST | Tiedote

Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat maailmalla laadun ja tuoteturvallisuuden ansiosta. Silti ruokavienti junnaa. Ruokavienti kasvuun (RuoKasvu) –hanke katsoo, että asiakassuhteisiin ja markkinointiin panostaminen sekä myyntiin liittyvien palveluiden tuottaminen ovat välttämättömiä, jotta ruokavienti saadaan kasvuun. RuoKasvu-hanke ehdottaa markkinaehtoisen palvelutuotannon kehittämistä valtio-omisteisessa organisaatiossa tai markkinaehtoisen palveluekosysteemin luomista.

MTK vaatii kaupoilta lyhempiä sopimuksia ja joustoa maatilojen talouskriisissä – akuuttiin talouskriisiin joutuneita tiloja autettava nopeasti6.10.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin. Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian, hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaatii, että kriisin helpottamiseksi tilojen maksuvalmius varmistetaan ja ruokamarkkinoiden sopimuskäytänteitä muutetaan elintarvikemarkkinalain muutoksella.

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin – Suomen ruokamarkkinat eivät jousta6.10.2021 06:46:01 EEST | Tiedote

Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maataloustuotteiden tuottajahinnat eivät nouse päivittäistavarakaupan jäykkien ja joustamattomien sopimuskäytäntöjen vuoksi, vaikka tilojen kustannusten nousu niin edellyttäisi. Monilla tiloilla on vaikea selvitä velkojen maksusta, tulevaisuuden näkymät ovat synkenneet ja tilanpito uhkaa loppua.

Susien röyhkeys maatilojen ympäristössä kasvanut – kannanhoidollinen metsästys tulee sallia4.10.2021 09:14:57 EEST | Tiedote

Tänä vuonna susien röyhkeys maatilaympäristössä on ollut edellisvuotta pahempaa. Yläneellä MTK:n lammasverkoston puheenjohtaja, lammasfarmari Tapio Rintalan tilalla Yläneellä sudet tunkeutuivat lampolaan sisälle ja tappoivat useita kantavina olleita uuhia. Lampaat vietiin tänä vuonna sisältä lampolasta. Hyökkäys oli Rintalan tilalla jo toinen tänä kesänä. Vastaavia esimerkkejä löytyy muitakin.