Europarlamentaarikko Kumpula-Natri: Oikeistopopulistit uhka Suomelle ja Euroopalle

Europarlamentaarikko, SDP:n eurovaaliehdokas Miapetra Kumpula-Natrin mukaan on selvää, että oikeistopopulistit ovat uhka koko Euroopalle. Asia kävi ilmeiseksi viimeistään Itävallasta viikonloppuna levinneistä uutisista.

– Kansallismieliset oikeistopopulistit, kokonaisuus johon myös perussuomalaiset ovat vauhdilla sitoutumassa, haluavat hajottaa Euroopan yhtenäisyyttä ja tämä avaa oven toiselle samaa tavoitetta ajavalle taholle, ulkovalloille, Miapetra Kumpula-Natri toteaa.

Itävallassa oikeiston Sebastian Kurz nousi joulukuussa 2017 valtaan siistittyään oikeistopopulistisen viestin salonkikelpoiseksi ja lyötyään kättä päälle hallitusyhteistyön muodossa nationalistisen Itävallan vapauspuolueen (FPÖ) kanssa. Hallitus joutuu eroamaan, kun varaliittokansleri FPÖ:n Heinz-Christian Strachen jäi kiinni ”venäläisten oligarkkinen” kanssa tekemistä lehmänkaupoista.

– Mistään leikistä ei ole kyse. Varakansleri on lehtitietojen mukaan tarjonnut vaalirahoituksen vastineeksi venäläisille erilaisia etuja kuten julkisia rakennushankkeita ja suunnitteli Unkarin mallin mukaan sananvapauden rajoittamista: tavoitteena oli päästää suuri itävaltalainen sanomalehti venäläisten käsiin ja puolueen kontrolliin, Kumpula-Natri painottaa.

Kumpula-Natri huomauttaa, miten Itävallan tapaus osoittaa entistä selvempänä, että populistien, Venäjän ja venäläisen rahan yhteydet ovat tiiviit.

– Joskaan yhteys ei ole ainoa laatuaan. Tiedämme, että niin Venäjän rahalla kuin Dondald Trumpin taustalla pyörineellä amerikkalaisella oikeistopopulistien keulakuvalla Steven Bannonilla on yhteyksiä niin Unkarin, Ranskan kuin Italiankin oikeistopopulistisiin liikkeisiin. Näillä koitetaan heikentää EU:ta sisältäpäin ja samalla käyttää säälittä hyväkseen populisteille Euroopassa virtaavia ääniä.

Kumpula-Natri haastaa äänestäjiä pohtimaan, miksi EU:n voimaa tai toimivuutta halutaan nakertaa.

– Vastaus on yksinkertainen: EU on yli 20 prosenttia maailman taloudesta, se on antanut meille Euroopassa vakautta, mutta myös yhtenäisyydellään hajanaisia maita enemmän jalansijaa maailman politiikassa ja voimaa vaikuttaa myös markkinoihin. EU määrää suuryrityksiäkin noudattamaan yksityisyyden suojaa, EU vahvistaa omaa energiatuotantoa ja älyverkkojaan ja vähentää energiariippuvuuttaan ulkopuolisista maista, Kumpula-Natri linjaa

– Markkinat tottelevat EU:n asettamia sääntöjä, koska ne eivät halua jäädä ulkopuolelle sen potentiaalista. Vahva EU tarkoittaa pelisääntöjä, joita myös muiden maanosien tulee noudattaa.

– Samalla kuitenkin myös Suomessa löytyy tahoja, jotka haluavat murentaa tätä voimaa. Esimerkiksi perussuomalaiset haluavat kuulua istumapaikkoja myöten samaan kokonaisuuteen, kuin Euroopan muut kansallismieliset oikeistopopulistit. Pitkin kevättä on käyty Italian sisäministeriä, niin ikään populistijohtaja Matteo Salvinia tapaamassa. Siis samaisia populisteja, jotka haluavat jarruttaa ja horjuttaa EU:n voimaa.

Kumpula-Natri painottaa, että jos EU alkaa horjumaan, syntyy tilaa entistä enemmän muille supervalloille ja Euroopan – Suomen mukaan lukien – asema heikkenee.

– Tämän vuoksi ulkovaltojen kannattaa tukea Euroopan populisteja.

Eurovaalien vaalipäivän alla äänestäjien on Kumpula-Natrin mukaan hyvä nähdä, kenen etua puolue haluaa edistää, ja kenen etua palvelevat Euroopan hajoittamispyrkimykset sisältäpäin.

– Minä lupaan edistää jatkossakin vahvaa Euroopan unionia ja entistä vahvempaa Suomea sen osana. EU on se päättävä pöytä, jolla suomalaisetkin voivat oikeasti vaikuttaa maailmalla. Sosialidemokraattien mielestä vahva EU on vahvan ja itsenäisen Suomen ehdoton etu. Nyt on aika äänestää Eurooppa takaisin meille optimisteille ja toivon näköalaa sosiaalisen Euroopan sekä reilun politiikan avulla rakentaville.

Kutsu medialle: Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin ”State of European Union” -seminaari torstaina 26.09.2019 klo 17 Helsingissä23.9.2019 11:13:55 EESTKutsu

EU:ssa eletään mielenkiintoisia aikoja, kun uusi parlamentti on valittu ja komissaarikandidaattien kuulemiset lähestyvät europarlamentissa. Vahvistuuko vai mureneeko Euroopan Unioni? Olette lämpimästi tervetulleita europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri järjestämään perinteiseen ”State of European Union” -seminaariin torstaina 26.09.2019 klo 17 alkaen Helsingissä Allas Sea Poolilla.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: "Tämä on tärkeää kuulla, ennen kuin päätän, mitä nappia EU-komission kohtalosta painan"17.9.2019 14:45:00 EESTTiedote

Europarlamentti hyväksyy tai hylkää lokakuussa Ursula von der Leyenin komission ja sen ohjelman. Ennen lopullista äänestystä europarlamentti ja mepit tenttaavat tiukasti komissaarikandidaatteja. Europarlamentaarikko, Suomen S&D delegaation puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri peräänkuuluttaa nimitettyjä komissaariehdokkaita esittelemään konkreettiset askeleet Ursula von der Leyenin kesällä esittelemistä lupauksista.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Euroopalle demarisuuntaa komission kautta3.9.2019 15:01:11 EESTBlogi

Viime viikolla umpeutui EU:n jäsenvaltioiden määräaika esittää komissaarikandidaattinsa. S&D-ryhmän Suomen delegaation puheenjohtaja, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri iloitsee kirjoituksessaan, miten EU-komissaariehdokkaista peräti kymmenellä on suurella todennäköisyydellä poliittinen koti sosialidemokratiassa. Kumpula-Natrin analyysi on seuraava: EU:ssa päästään aimo harppaus kohti tasapainoisempaa politiikkaa.