Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrille uusi erityisavustaja Brysseliin ja kotimaan avustajan sijainen Turusta

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin Brysselin toimisto täydentyi uudella erityisavustajalla toukokuussa. Oxfordista tutkimusavustajan tehtävistä rooliin siirtynyt VTM Leevi Saari vastaa kabinetissa erityisesti digi- ja innovaatiopolitiikasta. Kotimaan avustajan äitiysloman sijaisena aloittaa kesäkuussa Rosamari Rissanen Turusta

Leevi Saari ja Rosamari Rissanen

Keravalta kotoisin oleva VTM Leevi Saari vastaa jatkossa kabinetissa digi- ja innovaatiasioista ITRE-valiokunnassa ja tekoälyvaliokunnasta.

“Tekoäly ja data ovat Euroopan tulevaisuuden keskeisiä rakennuspalikoita. Nyt EU:ssa tehtävillä päätöksillä tulee olemaan pitkät jäljet siihen, millaiseksi tämä tulevaisuus lopulta muodostuu. On upeaa päästä työskentelemään juuri Miapetran kanssa tämän tulevaisuuden rakentamiseksi” Saari kertoo. Aihealueesta vastannut erityisavustaja Topi Juga aloitti toukokuussa valtioneuvoston kanslian EU-asiantuntijana.

”Jokaista entistä tiimin jäsentä tulee ikävä, mutta on myös hienoa saada mukaan uusia tekijöitä!” toteaa Kumpula-Natri. ”Yleisesti suomalaista tarvitaan enemmän EU-virkoihin hakemaan. Olen iloinen, että avustajapaikkoihin oli runsaasti kiinnostusta.”

Saari siirtyi Brysseliin Oxfordin yliopiston tutkimusavustajan tehtävistä ja aiemmin hän on työskennellyt mm. Helsingin ja Tampereen yliopistoilla ja Tunisian suurlähetystössä. Gradunsa Saari teki digitaalisten alustojen EU-sääntelystä. ”Miapetran pitkäjänteinen työ reilun ja kestävän digitaalisen talouden parissa on johtanut merkittäviin päätöksenteon paikkoihin, joissa tehtävillä päätöksillä on todellista merkitystä Euroopan digitaalisen talouden muotoutumiselle. Näissä pöydissä Miapetra on vahva yksilön oikeuksien, reilujen pelisääntöjen sekä sosiaalisesti kestävän talouden puolustaja, ja odotan innolla pääseväni antamaan panokseni tähän työhön.”

Kotimaan avustajan Hanna Harrisonin jäädessä kesäkuun alussa äitiysvapaalle toimistossa aloittaa kotimaan asioista ja viestinnästä vastaavana avustajana Rosamari Rissanen. Turussa asuva Rissanen on koulutukseltaan medianomi sekä tradenomi ja on suorittanut korkeakouluharjoittelunsa Euroopan parlamentissa. Suomessa hän on työskennellyt viimeisimpänä viestinnän suunnittelijana mainostoimistossa. Tällä hetkellä Rissanen toimii Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittohallituksessa, Tradenomien valtuustossa ja Turun seudun tradenomien puheenjohtajana. “On erityisen hienoa päästä hyödyntämään digitaalisen viestinnän osaamista myös politiikan saralla” Rissanen kertoo.

Hanna Harrison
kotimaan avustaja