Europeisk spårinnovation intresserar i Ingå

Dela

Med tanke på klimatförändringen och statens utvecklingspolitik, är tåget fortfarande ett alternativ att räkna med för Ingås del. Att färdas med tåg blir allt populärare och tågtrafiken är en viktig del av Ingås utveckling sett till bl.a. datacenterplanerna i Joddböle och övrig verksamhet i djuphamnen.

- Kustbanans nuvarande kapacitet klarar inte av fler stopp. Det här måste staten åtgärda och det bästa sättet vore att bygga fler mötesplatser på Kustbanan. Som kommun kan vi bara påminna och försöka påverka statens beslut så att vi kan återfå vår tågtrafik, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Wickström.

Bl.a. om detta diskuterade kommunens representanter Wickström och kommundirektör Robert Nyman med representanter från Trafik- och kommunikationsministeriet. I mötet deltog även riksdagsledamot Anders Adlercreutz och minister Thomas Blomqvists specialmedarbetare Carolina Nordling.

Tågtrafiken till Ingå upphörde i mars 2016. Då var den enda trafiken den så kallade Y-tågstrafiken som var en lokaltågsförbindelse mellan Helsingfors och Karis. Förbindelsen finansierades av staten och lades även ner av staten på hösten 2015.

Framtidens möjligheter

Trafikledsverket gör just nu en utredning om ett så kallat Duorail-spår i Finland. Sju områden är med i utredningen, men Ingå eller Västnyland är utanför. Tillsvidare.

Vid mötet föreslog Ingås representanter för ministeriet att man utreder möjligheterna att inkludera Ingå i Duorail-utredningen. Duorail är ett mellanting mellan järnväg och spårväg. Duorail använder spårvägsnätet i tätort och järnvägsnätet för längre sträckor. Dessa tågtyper finns redan på annat håll i Europa och nu vill man utreda möjligheterna för motsvarande logistik i Finland.

- Vi ser att det vore intressant att undersöka om till exempel Ingå och övriga Västnyland kunde vara med i utredningen. Då kunde vi utvärdera om detta skulle möjliggöra nya lösningar och bansträckningar i spårtrafiken, säger Wickström.

Ingå föreslog även att Trafikledsverket borde inleda en förutredning om utvecklingen och förbättringen av Kustbanan enligt Kustbanearbetsgruppens linjedragningar. Kustbanegruppen har föreslagit att Kustbanan utvecklas genom att bygga ställen där tågen kan mötas.

Invånarantalet i Ingå har ökat i början av året

Pandemin har påverkat även Ingåbornas vardag. Förståeligt nog har man sett en nedgång i passagerarmängderna i kollektivtrafiken men turisternas andel i kollektivtrafiken ökar. Ingås kollektivtrafik sker i dag endast på gummihjul, det vill säga med buss. Största delen av Ingåborna pendlar till huvudstadsregionen, men även till Lojo och Raseborg.

- Kollektivtrafiken är för Ingå och Västnyland ett viktigt utvecklingsobjekt. Därför vill vi aktivt undersöka olika alternativ att uppnå våra mål, säger Wickström.

Nyckelord

Kontakter

Henrik Wickström, kommunstyrelsens ordförande, henrik.wickstrom@inga.fi, 044 555 3885

Bilder

Om

Rantarata-hanke



https://rantarata.info/

Följ Rantarata-hanke

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Rantarata-hanke

Raaseporissa tähdätään vähäpäästöiseen tulevaisuuteen ja suunnitellaan kestävämpää liikkumista14.5.2021 12:45:53 EEST | Uutinen

Liikenne nojaa vielä vahvasti fossiilisiin polttoaineisiin ja koko Suomen kasvihuonepäästöistä liikenteen osuus on noin viidennes. Raaseporin kaupunki on vuodesta 2013 asti ollut HINKU-kunta, eli osa ilmastonmuutoksen edelläkävijöiden verkostoa, jotka ovat sitoutuneet kunnianhimoisiin päästövähennyksiin ja tavoitteisiin. Raasepori haluaa mahdollistaa ja motivoida liikkumaan alueella muillakin tavoin kuin henkilöautolla parantamalla mm. matkaketjujen sujuvuutta sekä lisäämällä kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuutta, sujuvuutta ja turvallisuutta.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum