Europeisk spårinnovation intresserar i Ingå
- Kustbanans nuvarande kapacitet klarar inte av fler stopp. Det här måste staten åtgärda och det bästa sättet vore att bygga fler mötesplatser på Kustbanan. Som kommun kan vi bara påminna och försöka påverka statens beslut så att vi kan återfå vår tågtrafik, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Wickström.
Bl.a. om detta diskuterade kommunens representanter Wickström och kommundirektör Robert Nyman med representanter från Trafik- och kommunikationsministeriet. I mötet deltog även riksdagsledamot Anders Adlercreutz och minister Thomas Blomqvists specialmedarbetare Carolina Nordling.
Tågtrafiken till Ingå upphörde i mars 2016. Då var den enda trafiken den så kallade Y-tågstrafiken som var en lokaltågsförbindelse mellan Helsingfors och Karis. Förbindelsen finansierades av staten och lades även ner av staten på hösten 2015.
Framtidens möjligheter
Trafikledsverket gör just nu en utredning om ett så kallat Duorail-spår i Finland. Sju områden är med i utredningen, men Ingå eller Västnyland är utanför. Tillsvidare.
Vid mötet föreslog Ingås representanter för ministeriet att man utreder möjligheterna att inkludera Ingå i Duorail-utredningen. Duorail är ett mellanting mellan järnväg och spårväg. Duorail använder spårvägsnätet i tätort och järnvägsnätet för längre sträckor. Dessa tågtyper finns redan på annat håll i Europa och nu vill man utreda möjligheterna för motsvarande logistik i Finland.
- Vi ser att det vore intressant att undersöka om till exempel Ingå och övriga Västnyland kunde vara med i utredningen. Då kunde vi utvärdera om detta skulle möjliggöra nya lösningar och bansträckningar i spårtrafiken, säger Wickström.
Ingå föreslog även att Trafikledsverket borde inleda en förutredning om utvecklingen och förbättringen av Kustbanan enligt Kustbanearbetsgruppens linjedragningar. Kustbanegruppen har föreslagit att Kustbanan utvecklas genom att bygga ställen där tågen kan mötas.
Invånarantalet i Ingå har ökat i början av året
Pandemin har påverkat även Ingåbornas vardag. Förståeligt nog har man sett en nedgång i passagerarmängderna i kollektivtrafiken men turisternas andel i kollektivtrafiken ökar. Ingås kollektivtrafik sker i dag endast på gummihjul, det vill säga med buss. Största delen av Ingåborna pendlar till huvudstadsregionen, men även till Lojo och Raseborg.
- Kollektivtrafiken är för Ingå och Västnyland ett viktigt utvecklingsobjekt. Därför vill vi aktivt undersöka olika alternativ att uppnå våra mål, säger Wickström.
Nyckelord
Kontakter
Henrik Wickström, kommunstyrelsens ordförande, henrik.wickstrom@inga.fi, 044 555 3885
Bilder
Om
Följ Rantarata-hanke
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Rantarata-hanke
Kyrkslätt satsar på spårtrafik - den nya stationen i Jorvas blir färdig19.8.2021 08:32:07 EEST | Tiedote
Ombyggnaden av Jorvas station vid kustbanan blir snart färdig. Den nya stationen tas i bruk 16.9.2021.
Kirkkonummi panostaa raideliikenteeseen – Jorvaksen uusi asema valmistumassa18.8.2021 15:23:53 EEST | Tiedote
Rantaradan Jorvaksen aseman uudistyö on valmistumassa. Uusi asema otetaan käyttöön 16.9.2021.
Inkoossa panostetaan liikuntaan ja ulkoiluun9.8.2021 13:05:47 EEST | Tiedote
Inkoon kirkonkylää ja keskustaa kehitetään tällä hetkellä voimakkaasti. Tämä näkyy pienemmissä ja suuremmissa infrahankkeissa, jotka nyt ja tulevaisuudessa parantavat Inkoon viihtyvyyttä sekä Inkoolaisten että vierailijoiden näkökulmasta. Inkoon uusin ylpeyden aihe on keskustaan rakennettu Muumi-aiheinen leikkipuisto.
Motion och rekreation i ropet i Ingå6.8.2021 12:03:32 EEST | Tiedote
Ingå kyrkby eller centrum är inne i en stark utvecklingsfas som syns i både stora och små infraprojekt som nu och på sikt har ökar trivseln för både Ingåbor och besökare i olika åldrar. Ingås senaste stolthet är den Mumininspirerade lekparken mitt i centrum.
Siuntion monitoimihallin remontti parantaa liikuntamahdollisuuksia aseman seudulla2.8.2021 07:30:00 EEST | Uutinen
Siuntion kunnan monitoimihalli otetaan uudestaan käyttöön elokuun toisella viikolla. Halliin tulee myöhemmin uusi liikuntasali pienille ryhmille, mikä parantaa osaltaan liikuntatilojen saatavuutta. Monitoimihallin ympärillä, kivenheiton päässä juna-asemasta, onkin varsinainen liikuntakeskittymä.