Fackförbundet JHL: Vårdarbristen hotar Finland – byråkratin kring den arbetskraftsorienterade invandringen måste lättas

Fackförbundet JHL anser att arbetskraftsorienterad invandring behövs för att underlätta den vårdarbrist som hotar Finland. Därför kräver JHL att byråkratin kring arbetskraftsorienterad invandring förenklas och samtidigt ska ett särskilt arbetslivspass tas i användning för att underlätta integreringen och minska riskerna för missbruk av arbetskraft.

Befolkningens åldrande sätter tryck på samhällets ekonomiska bärkraft och behovet av arbetskraft särskilt inom vårdtjänsterna.

– Finland står inför svåra frågor: vem betalar pensionerna, utför arbetet, sköter sjuka och äldre? Vårdarbomben briserar i händerna på oss om vi inte fort hittar en lösning, betonar JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

Fackförbundet JHL har räknat ut ett demografiskt omsorgsförhållande och det ger anledning till stor oro. I början av 2000-talet fanns det under 20 omsorgstagare per hundra arbetsföra, under 2030–2040-talet kommer det att finnas 25 omsorgstagare per hundra arbetsföra. Situationen fördystras av att en allt större andel av omsorgstagarna är äldre istället för barn. Det betyder att inom social- och hälsovårdssektorn kan det behövas upp till 80 000 nya arbetstagare.

JHL anser att arbetskraftsorienterad invandring på kort sikt vore en viktig lösning på problemet.

– Därför borde hindren för arbetskraftsorienterad invandring undanröjas, kräver Niemi-Laine.

Också i den rapport som arbetsministeriet publicerat den 27 mars, Suomen suunta - tuottavuuden ja työpanoksen kasvu turvaavat tulevaisuuden hyvinvoinnin, förutsätts att processerna för arbetskraftsorienterad invandring ska sättas i skick.

Rapporten har utarbetats under ledning av Sixten Korkman och i den föreslås att tjänsterna för invandring och integrering utvecklas och att behoven hos proffsen och deras familjer beaktas. JHL understöder uppfattningen om att man ska skapa en kundvänlig servicehelhet. JHL anser att byråkratin kring invandring ska underlättas. Vid handläggningen av dokument och handlingar ska man övergå till en modell med ett enda serviceställe och till en icke-lineär handläggning, så att kunden inte behöver springa från ställe till ställe i en viss ordning.

Dessutom förslår JHL att ett särskilt arbetslivspass tas i användning för att underlätta arbetskraftsorienterad invandring. Tanken bakom passet är att alla som kommer in på den finländska arbetsmarknaden ska erbjudas en utbildningsmodul som innefattar information om samhället och arbetsmarknaden. Modulen ska avläggas med godkänt vitsord då man inträder på arbetsmarknaden. Ökade arbetslivsfärdigheter underlättar integreringen av invandrare och minskar risken för missbruk av arbetskraften. Med de här metoderna kan den arbetskraftsorienterade invandringen märkbart öka samtidigt som arbetstagarnas rättigheter och arbetsmarknadens funktion tryggas.

Läs mer om arbetslivspasset i den pinfärska Positio-publikationen Suomi ikääntyy – Työperäinen maahanmuutto avuksi hoivapommiin (på finska).

specialsakkunnig Samuli Sinisalo 040 7050 398, samuli.sinisalo@jhl.fi
specialsakkunnig Anna Korpikoski, 050 304 3858, anna.korpikoski@jhl.fi

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 165 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL