Fackförbundet Jyty blev besviket på förhandlingarna med Arkea och förbereder sig på stridsåtgärder

Förhandlingarna mellan Arkea Ab, som till 98 procent ägs av Åbo stad, och organisationerna som representerar arbetstagarna har avbrutits. Fackförbundet Jyty och JHL har tillsammans förhandlat med Arkea Ab sedan 14 oktober, men ståndpunkterna är så långt ifrån varandra att det verkar omöjligt att uppnå ett avtal.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är extremt besviken på Arkeas krav på att försvaga centrala arbetsvillkor för redan från tidigare lågt avlönade branscher.

– Vi kan inte godkänna att bl a städares, kockars eller lokalvårdares arbetsvillkor dumpas från det nuvarande Avaintes-kollektivavtalet genom att försvaga eller byta avtalet. Jyty förbereder sig på att försvara sina medlemmar med stridsåtgärder tillsammans med andra förbund, betonar Pihlajamäki.

Fastighets- och kostservicebolaget Arkea Ab meddelade tidigare på hösten att de byter kollektivavtalen till billigare avtal för över 1 000 anställda. Hittills har man i Arkea följt Avainta rf:s kollektivavtal, som allmänt följs i branschen, och som följer motsvarande avtal i kommunbranschen.

Efter hård påtryckning från arbetstagarorganisationerna lät Arkea sig övertalas till förhandlingar om arbetsvillkoren, men nu har förhandlingarna hamnat i en återvändsgränd.

Tilläggsinformation:

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är 84 % kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Yksityisen terveyspalvelualan palkkoja korotetaan 3,3 % ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:48:18 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityisellä terveyspalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina niin, että henkilökohtaisia ja taulukkopalkkoja korotetaan yhteensä 3,3 %. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.

Yksityisen sosiaalipalvelualan palkkoja korotetaan yleisen linjan mukaisesti ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:26:02 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityiselle sosiaalipalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina ja palkkataulukoiden alarajoihin tehtävinä korotuksina. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.