Fackförbundet Jyty blev besviket på förhandlingarna med Arkea och förbereder sig på stridsåtgärder

Förhandlingarna mellan Arkea Ab, som till 98 procent ägs av Åbo stad, och organisationerna som representerar arbetstagarna har avbrutits. Fackförbundet Jyty och JHL har tillsammans förhandlat med Arkea Ab sedan 14 oktober, men ståndpunkterna är så långt ifrån varandra att det verkar omöjligt att uppnå ett avtal.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är extremt besviken på Arkeas krav på att försvaga centrala arbetsvillkor för redan från tidigare lågt avlönade branscher.

– Vi kan inte godkänna att bl a städares, kockars eller lokalvårdares arbetsvillkor dumpas från det nuvarande Avaintes-kollektivavtalet genom att försvaga eller byta avtalet. Jyty förbereder sig på att försvara sina medlemmar med stridsåtgärder tillsammans med andra förbund, betonar Pihlajamäki.

Fastighets- och kostservicebolaget Arkea Ab meddelade tidigare på hösten att de byter kollektivavtalen till billigare avtal för över 1 000 anställda. Hittills har man i Arkea följt Avainta rf:s kollektivavtal, som allmänt följs i branschen, och som följer motsvarande avtal i kommunbranschen.

Efter hård påtryckning från arbetstagarorganisationerna lät Arkea sig övertalas till förhandlingar om arbetsvillkoren, men nu har förhandlingarna hamnat i en återvändsgränd.

Tilläggsinformation:

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är 84 % kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Jyty: Miksi lääkäri tekee sihteerin työtä?17.12.2019 10:55:30 EETTiedote

Järkevällä työnjaolla ja kunkin ammattiryhmän erikoisosaamista arvostamalla ja hyödyntämällä voitaisiin saavuttaa merkittävää tuottavuutta terveyspalveluihin. Merkittävä osa lääkärin ja sairaanhoidon ammattilaisten työajasta kuluu nykyisellään esimerkiksi potilastietojen kirjaamiseen ja ylläpitoon, joka on pois varsinaisesta hoitotyöstä, jota lääkäreiden pitäisi ensisijaisesti tehdä ja johon heidät on koulutettu.

Arkea Oy pysyy Avainta ry:n työehtosopimuksessa – Jyty hyväksyi paikallisen määräaikaisen sopimuksen5.12.2019 13:46:04 EETTiedote

Turun kaupungin omistama Arkea Oy, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry ovat tehneet paikallisen sopimuksen Avainta ry:n työehtosopimuksesta, joka on voimassa määräaikaisesti vuonna 2020 alkavan AVAINTES-sopimuskauden loppuun. Arkea jatkaa Avainta ry:n jäsenenä, eikä siirry Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n ja Kiinteistötyönantajat ry:n työehtosopimuksiin.