Fackförbundet Jytys bussförare i huvudstadsregionen deltar i PAU:s stödstrejk 25 november

Fackförbundet Jyty stöder Postens stridsåtgärder med en stödstrejk i huvudstadsregionens busstrafik 25 november.

Jytys stödstrejk berör bussförare som hör till Helsingin Bussiliikenne Oy:s kollektivavtal. De Jyty-medlemmar som hör till stödstrejken arbetar vid Helsingin Bussiliikenne Oy, som hör till Koiviston Auto-koncernen.

Stödstrejken berör också serviceverkstädernas arbetstagare, som arbetar i tillämpningsbranschen för lönetillägget för serviceverkstädernas arbetstagare i huvudstadsregionens kommunala avtalstrafik.

Stödstrejken börjar 25 november klockan 03.00 och slutar tisdagen 26 november klockan 03.00, om PAU rf:s arbetsnedläggelser fortsätter.

Med stödstrejken skyndar Jyty på förhandlingarna mellan arbetstagarförbundet PAU och arbetsgivarförbundet PALTA. Framför allt staten som Postens majoritetsägare måste bära sitt ansvar för kollektivavtalsshoppandet.

Jyty motsätter sig kollektivavtalsshoppande, som fortsättningsvis är i ökande, och vars enda avsikt är att försvaga arbetsvillkor och anställning.

– Det ser ut som om arbetsgivarna med sitt avtalsshoppande strävar till att inte behöva förhandla om arbetsvillkoren med arbetstagarna precis som om det bara skulle vara fråga om ett informationsärende, påpekar Jytys ordförande Maija Pihlajamäki.

Jyty har självupplevda erfarenheter av avtalsshoppande bl a i Arkea Oy, som till 98 procent ägs av Åbo stad, och som ensidigt och utan att höra arbetstagarna meddelade att de byter kollektivavtalet till ett billigare avtal.

Fackförbundet Jyty efterlyser en samhällelig diskussion om huruvida den finska staten verkligen måste delta i arbetskraftens lönebetalning i privata företag i låglönebranscher.

– Avsikten är att lite bredare visa att man gör arbetet billigare, vilket leder till att man i praktiken inte längre klarar sig på lönen, betonar Jytys ordförande.

– En dumpning av lönerna leder till att behovet av stödeuron som söks från samhället hela tiden ökar.

Tilläggsinformation till media:

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki,
tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Tilläggsinformation till Jyty-medlemmarna:

Jarmo Raappana, regionombudsman
Södra Finlands område / Helsingfors filial
tel. 0500 584 496, jarmo.raappana@jytyliitto.fi

Hannu Tuura, Jytys ombudsman och kontaktperson vid Helsingin Bussiliikenne Oy
tel. 045 895 9300, hannu.tuura@hotmail.com

* Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är 84 % kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Följ Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry

Senaste pressmeddelandena från Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry

Arkea Oy pysyy Avainta ry:n työehtosopimuksessa – Jyty hyväksyi paikallisen määräaikaisen sopimuksen5.12.2019 13:46:04 EETTiedote

Turun kaupungin omistama Arkea Oy, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry ovat tehneet paikallisen sopimuksen Avainta ry:n työehtosopimuksesta, joka on voimassa määräaikaisesti vuonna 2020 alkavan AVAINTES-sopimuskauden loppuun. Arkea jatkaa Avainta ry:n jäsenenä, eikä siirry Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n ja Kiinteistötyönantajat ry:n työehtosopimuksiin.

Jytys ordf. Maija Pihlajamäki i Joensuu: Man har inte lärt sig något av erfarenheterna från kommunernas samarbetspanik27.11.2019 13:50:39 EETTiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki har panikåtgärderna av bl a kommuner, samkommuner samt aktiebolagen och affärsverken som de äger lett till en explosionsartad ökning av samarbetsförhandlingar på olika håll i Finland under den gångna hösten och orsakat ett veritabelt kaos på kommunfältet. Enligt enkäten för Jytys förtroendemän, vilken genomfördes i oktober, pågår totalt 42 samarbetsförhandlingar på olika håll i Finland, av vilka 25 samarbetsförfaranden behandlar uppsägningar.

Jytyn pj. Maija Pihlajamäki Joensuussa: Kuntien yt-paniikissa kokemuksista ei ole opittu mitään27.11.2019 13:08:17 EETTiedote

Julkis- ja yksityiselojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan mm. kuntien, kuntayhtymien ja niiden omistamien osakeyhtiöiden ja liikelaitosten paniikkitoimet räjähdysmäisesti kasvaneina yhteistoimintaneuvotteluina eri puolilla Suomea kuluneen syksyn aikana ovat aiheuttaneet kuntakentällä melkoisen kaaoksen. Jytyn luottamusmiehille lokakuussa teettämän kyselyn mukaan yt-menettelyjä on käynnissä eri puolilla Suomea kaikkiaan 42, joissa 25 paikassa yt-menettely käsittelee irtisanomisia.

Ammattiliitto Jytyn jäsenet kolmipäiväiseen lakkoon Arkeassa keskiviikkona 27. marraskuuta – Turun kaupungin työntekijöille vuoronvaihto- ja ylityökielto toistaiseksi26.11.2019 12:29:03 EETTiedote

Jytyn lakko Turun kaupungin omistamassa Arkea Oy:ssä alkaa keskiviikkona 27. marraskuuta kello 00.00 aamulla ja päättyy perjantaina 29. marraskuuta kello 24.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Turun kaupungilla työskentelevillä Jytyn jäsenillä alkaa vuoronvaihto- ja ylityökielto keskiviikkona 27. marraskuuta kello 00.00 ja kielto on voimassa toistaiseksi. Arkean lakkoa rajataan niin, ettei se vaaranna kenenkään henkeä, turvallisuutta tai omaisuutta.