FA:n johtoryhmä lahjoittaa päivän palkkansa ilmastotalkoisiin ja haastaa kollegansa

Finanssiala ry:n (FA) johtoryhmä osallistuu ilmastotoimintaviikkoon lahjoittamalla päivän palkkansa järjestöille tai hankkeille, jotka pyrkivät konkreettisilla toimilla hillitsemään ilmastonmuutosta. He haastavat myös kollegansa eri järjestöistä tekemään saman.

FA:n johtoryhmän jäsenet Piia-Noora Kauppi, Esko Kivisaari, Taina Ahvenjärvi, Veli-Matti Mattila, Lea Mäntyniemi, Mari Pekonen-Ranta ja Tuomo Yli-Huttula lahjoittavat päivän bruttopalkkansa ilmastotalkoisiin. Lahjoitukset menevät muun muassa WWF:lle ja John Nurmisen säätiölle.

”Ilmastonmuutokseen reagointi on yksi tämän hetken tärkeimmistä kansalaisaktivismin muodoista. Me emme lakkoile, mutta haluamme kantaa kortemme kekoon, toteaa FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari, joka ensin haastoi kollegansa ”päivän palkka ilmastolle” -kampanjaan.

Kivisaaren mukaan suomalaiset yritykset ovat varsin sitoutuneita ratkaisemaan ongelmia. ”Suurena sijoittajana, luotonantajana ja vakuuttajana finanssialan yritykset ovat sitoutuneet useisiin konkreettisiin toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Suomen hallitus on myös ohjelmassaan sitoutunut merkittäviin toimiin ilmaston hyväksi.”

”Haastamme kollegoitamme muissa edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestöissä maksamaan päivän palkkansa valitsemalleen järjestölle tai hankkeelle, jonka kukin katsoo parhaiten toteuttavan siirtymistä kestävään maailmaan”, Esko Kivisaari kertoo.

EU:n kaavailema Basel III -uudistuksen tiukka toimeenpano saattaa heikentää talousnäkymiä entisestään22.11.2019 08:00:00 EETTiedote

Pankkien pääomavaatimuksia muokkaavan lopullisen Basel III -uudistuksen toimeenpano EU:ssa kaipaa viilauksia. Copenhagen Economics -tutkimuslaitos on julkaissut Euroopan pankkiyhdistyksen EBF:n teettämän selvityksen, jonka mukaan EU:ssa kaavailtu toimeenpanotapa merkitsisi pääomavaatimusten tuntuvaa kasvua verrattuna siihen, mitä uudistuksilla alun perin on tavoiteltu. Tämä heikentäisi EU:n asemaa globaaleilla pääoma- ja pankkimarkkinoilla.

FA:n kehitysjohtajaksi Katja Repo – vastuualueina finanssityö, osaaminen ja digitalisaatio21.11.2019 13:07:31 EETTiedote

Katja Repo aloittaa Finanssiala ry:n (FA) kehitysjohtajana 20.1.2020. Hänen vastuualueisiinsa kuuluvat finanssityön ennakointi, osaamisen edunvalvonta sekä digitalisaatioon liittyvä yleiskoordinointi. Maa- ja metsätaloustieteiden maisteri, EMBA Katja Repo on toiminut finanssialan täydennyskoulutusta järjestävän Finvan liiketoimintajohtajana Aalto EE:ssä. Lisäksi hän työskenteli Aalto EE:n digitalisaation johtajana tehtävänään palveluntarjonnan digitalisoiminen ja uusien palveluiden luominen Aalto-yliopiston ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.