FA:n johtoryhmä lahjoittaa päivän palkkansa ilmastotalkoisiin ja haastaa kollegansa

Finanssiala ry:n (FA) johtoryhmä osallistuu ilmastotoimintaviikkoon lahjoittamalla päivän palkkansa järjestöille tai hankkeille, jotka pyrkivät konkreettisilla toimilla hillitsemään ilmastonmuutosta. He haastavat myös kollegansa eri järjestöistä tekemään saman.

FA:n johtoryhmän jäsenet Piia-Noora Kauppi, Esko Kivisaari, Taina Ahvenjärvi, Veli-Matti Mattila, Lea Mäntyniemi, Mari Pekonen-Ranta ja Tuomo Yli-Huttula lahjoittavat päivän bruttopalkkansa ilmastotalkoisiin. Lahjoitukset menevät muun muassa WWF:lle ja John Nurmisen säätiölle.

”Ilmastonmuutokseen reagointi on yksi tämän hetken tärkeimmistä kansalaisaktivismin muodoista. Me emme lakkoile, mutta haluamme kantaa kortemme kekoon, toteaa FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari, joka ensin haastoi kollegansa ”päivän palkka ilmastolle” -kampanjaan.

Kivisaaren mukaan suomalaiset yritykset ovat varsin sitoutuneita ratkaisemaan ongelmia. ”Suurena sijoittajana, luotonantajana ja vakuuttajana finanssialan yritykset ovat sitoutuneet useisiin konkreettisiin toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Suomen hallitus on myös ohjelmassaan sitoutunut merkittäviin toimiin ilmaston hyväksi.”

”Haastamme kollegoitamme muissa edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestöissä maksamaan päivän palkkansa valitsemalleen järjestölle tai hankkeelle, jonka kukin katsoo parhaiten toteuttavan siirtymistä kestävään maailmaan”, Esko Kivisaari kertoo.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.

270 000 kotitaloutta ja yritystä on hakenut lainanhoitoon joustoa16.6.2020 13:31:35 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit ovat auttaneet asiakkaitaan monin eri tavoin koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin yli. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä on lainanhoitoon myönnetyt joustot. Kolmen kuukauden aikana kotitalouksilta ja yrityksiltä on tullut hakemuksia lainanlyhennysvapaista ja muista joustoista yhteensä 270 000 kappaletta. Kuukausi sitten hakemuksia oli yhteensä 210 000. Suurin osa hakemuksista on ollut henkilöasiakkaiden asuntolainojen lyhennysvapaita.