FA:n Kauppi: Finanssiala taistelee etulinjassa ilmastokriisiä vastaan

Vakuutusala riskin jakajana ja koko finanssiala suurena sijoittajana ovat keskeisessä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Finanssialalla on jo kauan tehty töitä ilmastonmuutoksen torjunnassa ja siihen sopeutumisessa.

Kestävä kehitys rahoituksessa on vahvasti tuloillaan myös EU:n komission agendalle. Komission asettaman kestävän rahoituksen asiantuntijatyöryhmän suositukset sisältävät ehdotuksia muun muassa EU:n lainsäädännön uudistamiseksi sekä kestävän kehityksen edistämiseksi.

”Suomalainen finanssijärjestelmä on täysillä mukana tukemassa muutoksia”, lupaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Suomalainen finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimukseen. Viime vuonna FA:n hallitus päätti tukea tavoitetta rajoittaa maapallon keskilämpötilan nousu kahteen asteeseen.

”Vakuutusala on nähnyt ilmastomuutoksen isona riskinä jo 1980-luvulta asti”, Kauppi muistuttaa. ”Viime vuosina koko finanssiala on lähtenyt voimakkaasti mukaan ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun.”

Esimerkiksi suomalaiset eläkeyhtiöt huomioivat ilmastoasiat erinomaisesti sijoituksissaan, selviää WWF:n viime vuonna tekemästä vertailusta.

FA on tehnyt yhteistyökumppaneidensa kanssa kolme kestävän kehityksen toimenpidesitoumusta. Taloushallinnon prosessit, ajoneuvorekisteri ja liikennevakuutus sekä terveydenhuollon asiakirjat on digitalisoitu.

Ilmastonmuutostaisteluun mittarit

FA:n seuraava kestävän kehityksen toimenpide on luoda yhdessä jäsentensä kanssa indikaattoreita mittaamaan yritysten ilmastomuutosta ehkäisevää toimintaa. Jokainen jäsenyritys päättää luonnollisesti omista toimenpiteistään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

”Tarkoitus on tehdä ilmastonmuutoksen vastaisista toimista yhteismitallisia ja avata julkisuuteen entistä enemmän yritysten vastuullisuustoimintaa erityisesti ilmastonmuutoksen näkökulmasta”, Kauppi sanoo.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.