FA:n kysely: Finanssiyrityksiltä odotetaan edelleen ilmastotoimia

Hieman alle puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että suomalaisten suurten sijoittajien tulisi vetää sijoituksensa pois fossiilisesta energiantuotannosta. Tammikuussa samaa mieltä väitteestä olevien osuus oli pari prosenttiyksikköä suurempi. Nyt tehdyssä kyselyssä tyhjien tai neutraalien vastausten määrä puolestaan kasvoi.

Nuoret, naiset ja vanhempi väki olivat muita useammin fossiilisijoituksia vastaan. 18–29-vuotiaista 54 prosenttia oli täysin tai osittain sitä mieltä, että suurten sijoittajien tulisi vetää fossiilisijoituksensa pois. 50–59-vuotiaista tätä mieltä oli vain 41 prosenttia. Kaikkiaan eri mieltä olevien määrä kuitenkin pieneni 6 prosenttiyksikköä. En samaa enkä eri mieltä ja En osaa sanoa -vastausten määrä kasvoi.

”On äärimmäisen tärkeää, että varsinkin suuret sijoittajat katsovat lyhyttä aikaväliä pidemmälle: sijoituksille fossiiliseen energiantuotantoon ei voi odottaa kovin pitkäjänteistä tuottoa”, pohtii Finanssiala ry:n vastuullisuusasiantuntija Elina Kamppi.

Hiilitahrattomat eläkkeet

Suurista globaaleista sijoittajista eläkeyhtiöt kulkevat ilmastonmuutoksen torjunnan eturintamassa. Kyselyssä tiedusteltiin, pitäisikö työeläkeyhtiöiden vetää sijoituksensa pois fossiilisesta energiantuotannosta. Vastaajista osittain tai täysin samaa mieltä oli tasan puolet.

WWF vertaili vuonna 2017 suurten eurooppalaisten sijoittajien sijoituksia uudistuvaan energiaan ja toisaalta kivihiileen sekä energian- että kaivostuotannossa. Selvityksessä suomalaisyhtiöt Elo, Ilmarinen ja Varma muodostivat Kevan ja Valtion Eläkerahaston kanssa viiden kärjen.

”Näyttää siis siltä, että eläkeyhtiöt ovat jopa kansalaismielipidettä edellä fossiilisijoitustensa kanssa”, Kamppi toteaa.

Lähes puolet vastaajista peukutti myös sen puolesta, että pankkien tulee lainapäätöksissään arvioida kohteen vaikutukset ilmastoon. Ilmastonmuutos mullistaa yhteiskuntaa ja vaikuttaa yritysten toimintaan ennennäkemättömällä tavalla.

”Finanssiyrityksille, jotka rahoittavat näitä yrityksiä, ilmastonmuutos on keskeinen riskienhallinnallinen kysymys”, Kamppi summaa.

Kansalaiskyselyn toteutti FA:n toimeksiannosta Norstat Oy. Kyselyyn vastasi kesäkuun alussa yli tuhat 18–84-vuotiasta suomalaista. Vastaajat kiintiöitiin vastaamaan Suomen väestöä sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Tutustu kyselyn tuloksiin.

Sijoittajien kiinnostus jatkui - uusia rahastomerkintöjä 427 miljoonalla eurolla10.8.2020 14:18:57 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin heinäkuussa nettomääräisesti yhteensä 427 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 119 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

FA:n kysely: Nuoret sijoittavat ilmastoystävällisesti ja odottavat pitkän aikavälin tuottoa4.8.2020 06:33:35 EESTTiedote

Suomalaiset osake- rahasto- ja vakuutussijoittajat välittävät tuoton lisäksi sijoitustensa ilmastovaikutuksista, ilmenee Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kyselystä. Yli puolet vastaajista olisi valmis tyytymään maltillisempaan tuottoon lyhyellä aikavälillä, jos vähäpäästöisistä sijoituksista voisi odottaa parempia tuottoja vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Tällä kannalla olivat etenkin nuoret vastaajat.

FA:n kysely: Yli puolet suomalaisista vaatii ilmastoystävällistä koronaelvytystä ja ilmastotoimiin sidottuja yritystukia21.7.2020 07:03:12 EESTTiedote

Yli puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen huomiointi on ensisijaisen tärkeää koronakriisin jälkeisessä talouden elvytyksessä. Vielä suurempi osa vastaajista sanoo, että koronakriisin haittoja lieventävien yritystukien yksi kriteeri tulisi olla ilmastonmuutoksen hillintä.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.