FA:n kysely: Finanssiyrityksiltä odotetaan edelleen ilmastotoimia

Hieman alle puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että suomalaisten suurten sijoittajien tulisi vetää sijoituksensa pois fossiilisesta energiantuotannosta. Tammikuussa samaa mieltä väitteestä olevien osuus oli pari prosenttiyksikköä suurempi. Nyt tehdyssä kyselyssä tyhjien tai neutraalien vastausten määrä puolestaan kasvoi.

Nuoret, naiset ja vanhempi väki olivat muita useammin fossiilisijoituksia vastaan. 18–29-vuotiaista 54 prosenttia oli täysin tai osittain sitä mieltä, että suurten sijoittajien tulisi vetää fossiilisijoituksensa pois. 50–59-vuotiaista tätä mieltä oli vain 41 prosenttia. Kaikkiaan eri mieltä olevien määrä kuitenkin pieneni 6 prosenttiyksikköä. En samaa enkä eri mieltä ja En osaa sanoa -vastausten määrä kasvoi.

”On äärimmäisen tärkeää, että varsinkin suuret sijoittajat katsovat lyhyttä aikaväliä pidemmälle: sijoituksille fossiiliseen energiantuotantoon ei voi odottaa kovin pitkäjänteistä tuottoa”, pohtii Finanssiala ry:n vastuullisuusasiantuntija Elina Kamppi.

Hiilitahrattomat eläkkeet

Suurista globaaleista sijoittajista eläkeyhtiöt kulkevat ilmastonmuutoksen torjunnan eturintamassa. Kyselyssä tiedusteltiin, pitäisikö työeläkeyhtiöiden vetää sijoituksensa pois fossiilisesta energiantuotannosta. Vastaajista osittain tai täysin samaa mieltä oli tasan puolet.

WWF vertaili vuonna 2017 suurten eurooppalaisten sijoittajien sijoituksia uudistuvaan energiaan ja toisaalta kivihiileen sekä energian- että kaivostuotannossa. Selvityksessä suomalaisyhtiöt Elo, Ilmarinen ja Varma muodostivat Kevan ja Valtion Eläkerahaston kanssa viiden kärjen.

”Näyttää siis siltä, että eläkeyhtiöt ovat jopa kansalaismielipidettä edellä fossiilisijoitustensa kanssa”, Kamppi toteaa.

Lähes puolet vastaajista peukutti myös sen puolesta, että pankkien tulee lainapäätöksissään arvioida kohteen vaikutukset ilmastoon. Ilmastonmuutos mullistaa yhteiskuntaa ja vaikuttaa yritysten toimintaan ennennäkemättömällä tavalla.

”Finanssiyrityksille, jotka rahoittavat näitä yrityksiä, ilmastonmuutos on keskeinen riskienhallinnallinen kysymys”, Kamppi summaa.

Kansalaiskyselyn toteutti FA:n toimeksiannosta Norstat Oy. Kyselyyn vastasi kesäkuun alussa yli tuhat 18–84-vuotiasta suomalaista. Vastaajat kiintiöitiin vastaamaan Suomen väestöä sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Tutustu kyselyn tuloksiin.

Pankkibarometri: Pankinjohtajat odottavat yritysluottojen kysynnän kasvavan18.6.2021 08:13:18 EEST | Tiedote

Finanssiala ry:n (FA) tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysynnässä on näkyvissä suhdanteen muutos. Yritysten luotonkysyntä oli pitkään alavireistä, mutta kevään 2021 aikana luottoja on myönnetty enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Yritysten luotonkysynnän odotuksissa on näkyvissä selkeätä kasvua nyt myös investointeja varten. Kotitalouksien luotonkysyntä jatkuu edelleen vilkkaana ja odotukset lähikuukausien lainanottohalukkuudesta ovat myös hyvät. Barometrikysely II/2021 tehtiin pankinjohtajille touko-kesäkuun vaihteessa.

Sijoittajien kiinnostus jatkui toukokuussa – rahastoihin 1,2 miljardia uutta pääomaa8.6.2021 15:57:01 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin toukokuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,2 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli toukokuun lopussa 146 miljardia euroa, kun se oli huhtikuun lopussa 144 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Osinkojen uusi lähdevero ei istu verojärjestelmään – asiantuntijaryhmältä kotimaista omistajuutta tukeva linjaus8.6.2021 14:09:11 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmän loppupäätelmä, että osinkojen uusi lähdevero soveltuisi nykyiseen osinkoverojärjestelmään huonosti ja tekisi siitä entistä monimutkaisemman, on tasapainoinen ja kotimaista omistajuutta tukeva linjaus. Työryhmän mukaan osinkojen viiden prosentin lähdeveroa ei olisi perusteltua ottaa osaksi Suomen verojärjestelmää. Työryhmä julkisti mietintönsä tiistaina 8.6.2021.