Färre elavbrott med brytare

Vasa Elnät installerar under hösten ett tiotal brytare i elnätet i Vikby, Petsmo och Kuni i Korsholm, på Bergö och i Svarvar i Malax samt i Laihela. Brytarna begränsar effekterna av eventuella elavbrott genom att koppla bort den delen av elnätet som inte fungerar, och på så sätt minskar också det avbrottsdrabbade området. År 2021 tas lösningen också i bruk i Replot och Björköby.

Bild: Vasa Elnät

I praktiken betyder lösningen färre avbrott. De nu planerade förbättringarna påverkar cirka 4 000 kunder inom Vasa Elnäts distributionsområde.

Brytarna är en av de lösningar som ett smart elnät möjliggör och som förbättrar leveranssäkerheten.

- Nätbrytarna ökar intelligensen i elnätet och minskar snabbt och effektivt antalet elavbrott, kompar Vasa Elnäts verkställande direktör Juha Rintamäki.

Kostnaden uppgår till cirka 200 000 euro och utgör en del av distributionsområdets totala investeringar för i år om cirka 13 miljoner. När arbetet har färdigställts är antalet brytare i elnätet närmare 50 stycken.

Bild: Vasa Elnät

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 120 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Svagare energiår gnager på resultatet – Undersökning visar på förtroende hos konsumenterna22.10.2020 11:55:00 EESTTiedote

År 2020 har varit utmanande för energibolaget. En mild vinter ledde till nedgång i energiförbrukningen, vilket tillsammans med en regnig och blåsig inledning på året pressade ner elens marknadspris. Också coronavåren och -sommaren hade en negativ inverkan på energiförbrukningen. En färsk undersökning visar dock på att konsumenternas förtroende för bolaget är på god nivå.

Sjökabel hjälper bevara skärgårdslandskap i Sundom8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Under sommaren har det varit liv och rörelse i Sundom skärgård, Vasa. Sammanlagt har cirka en och en halv kilometer sjökabel lagts på havsbotten med hjälp av grävmaskin från en flotte. Det krävande projektet är en fortsättning på förbättringen av elnätet i Solf, som startade i fjol. Målsättningen är att förbättra leveranssäkerheten i elnätet för kring 1 300 av Vasa Elnäts kunder. Tack vare att den nödvändiga linjen byggs som sjökabel förblir skärgårdslandskapet oförändrat.

Nedgång i energibolagets omsättning på grund av lägre förbrukning, regn och vind28.8.2020 07:55:00 EESTTiedote

Första halvan av år 2020 var utmanande för energibolaget. En mild vinter ledde till nedgång i energiförbrukningen, vilket tillsammans med en regnig och blåsig inledning på året pressade ner elens marknadspris. Också coronavåren hade en negativ inverkan på energiförbrukningen. Koncernen Vasa Elektriskas omsättning sjönk tydligt under de första två kvartalen i jämförelse med året innan.