Färre elavbrott med brytare

Vasa Elnät installerar under hösten ett tiotal brytare i elnätet i Vikby, Petsmo och Kuni i Korsholm, på Bergö och i Svarvar i Malax samt i Laihela. Brytarna begränsar effekterna av eventuella elavbrott genom att koppla bort den delen av elnätet som inte fungerar, och på så sätt minskar också det avbrottsdrabbade området. År 2021 tas lösningen också i bruk i Replot och Björköby.
Bild: Vasa Elnät

I praktiken betyder lösningen färre avbrott. De nu planerade förbättringarna påverkar cirka 4 000 kunder inom Vasa Elnäts distributionsområde.

Brytarna är en av de lösningar som ett smart elnät möjliggör och som förbättrar leveranssäkerheten.

- Nätbrytarna ökar intelligensen i elnätet och minskar snabbt och effektivt antalet elavbrott, kompar Vasa Elnäts verkställande direktör Juha Rintamäki.

Kostnaden uppgår till cirka 200 000 euro och utgör en del av distributionsområdets totala investeringar för i år om cirka 13 miljoner. När arbetet har färdigställts är antalet brytare i elnätet närmare 50 stycken.

Bild: Vasa Elnät