Fasetti Oy

Fasetti kunnosti yli 500 Paavo Tynellin ja Lisa Johansson-Papen suunnittelemaa valaisinta, jotka kuuluvat Helsingin kauppakorkeakoulun päärakennuksena tunnetun rakennuksen alkuperäiseen sisustukseen. Upeista valaisimista merkittävä osa on tilaan suunniteltuja uniikkivalaisimia.

Hugo Harmian ja Woldemar Baeckmanin piirtämä rakennus suunniteltiin kokonaistaideteokseksi, jossa arkkitehtuuri, sisustus ja taide kohtaavat. Hiljattain valmistuneen peruskorjauksen yhteydessä rakennukseen palautettiin rakennusaikakauden mukainen tunnelma rakenteita ja sisustusta myöten. Paavo Tynellin ja Lisa Johansson-Papen suunnittelemat valaisimet ovat erottamaton osa rakennuksen alkuperäistä ilmettä ja sisustusta. Suuri osa Tynellin valaisimista on tilaan suunniteltuja uniikkikappaleita. Niiden säilyttäminen ja kunnostaminen ovat olennaisessa osassa tilan luonteen esiin tuomisessa.

Fasetin kunnostamina valaisimet valaisevat tiloja nyt kauniisti ja tehokkaasti. Nykytekniikka on istutettu vanhoihin valaisimiin huomaamattomasti. Uudella tekniikalla päivitettynä alkuperäiset valaisimet vastaavat nykyisiä valaisuvaatimuksia ja tuovat samalla merkittävää energiansäästöä. Samalla kunnostetut valaisimet näyttävät siltä, kuin ne olisivat saaneet vanheta arvokkaasti, ilman että kukaan olisi kajonnut niihin. Tosiasiassa valaisimet olivat ennen kunnostamistaan huonossa kunnossa ja esimerkiksi juhlasalin lämpiön uniikkien messinkikruunujen koristeita oli korvattu metallisilla takinnapeilla.

Fasetti Oy on erikoistunut Tynellin, Johansson-Papen ja Alvar Aallon valaisimien sekä muiden skandinaavisten klassikkovalaisimien kunnostamiseen. Yrityksellä on yli 20 vuoden kokemus suojeltujen rakennusten valaistuksen konsultointityöstä ja arvovalaisimien kunnostuksesta. Kuten vanhoissa arvorakennuksissa yleensä, myös ”Kauppiksen” taidehistoriallisesti arvokkaiden valaisimien kunnostaminen oli ainutlaatuinen projekti.

–Valaisimien valtava kokonaismäärä ja tilaan suunnitellut lukuisat uniikkivalaisimet tekivät projektista jo lähtökohtaisesti poikkeuksellisen. Rakennus on lisäksi suuri ja valaisimet ovat hajallaan eri tiloissa, joiden valaisuvaatimukset poikkeavat toisistaan. Monien valaisimien alkuperäisiä osia oli myös kadonnut ja esimerkiksi lasikuvuista suuri osa oli mennyt vuosien saatossa rikki. Valmistimme uusia osia toisinaan yksittäiskappaleina. Lasikuvut syntyivät yhteistyössä lasinpuhaltajan kanssa. Oikean sävyn löytyminen opaalikupuihin oli sekin vaativaa ja vei aikaa, koska halusimme löytää sävyn, joka olisi mahdollisimman lähellä alkuperäistä, Fasetin toimitusjohtaja Janne Ylönen kertoo.

Lisäksi Fasetti valmisti joistakin valaisinmalleista replicoita. Muun muassa Osipow-saliksi nimetyn Oxford-tyyppisen nousevan luentosalin loisteputkivalaisimet valmistettiin tilasta löytyneen mallivalaisimen mukaan Fasetin valaisinpajalla.

Perussaneerauksen yhteydessä Helsingin Kauppakorkeakoulun päärakennus sai uuden nimen Aalto Töölö. Sen nykyinen käyttäjä on Aalto University Executive Education Oy. Kunnostetut tilat heijastelevat valaisimineen rakennusaikakauden tunnelmaa. – Vanhojen valaisimien kunnostamisessa kuten entisöinnissä ylipäätään pitäisi pyrkiä sellaiseen lopputulokseen, ettei valaisinta ensisilmäyksellä edes huomaa kunnostetuksi. Mielestäni se on hieno lähtökohta tälle työlle. Vanhan valaisimen ei kuulu näyttää upouudelta, mikä pitää huomioida jokaisessa työvaiheessa, Ylönen kiteyttää.

Yhteyshenkilöt

LISÄTIEDOT: Janne Ylönen, toimitusjohtaja, Fasetti Oy, janne@fasetti.fi tai 010-4231001
PRESSIKUVAT: Satu Ylönen, Fasetti Oy, satu@fasetti.fi

Fasetti Oy
Vanha Messiläntie 8
15860 Hollola

Fasetti Oy on vuonna 1999 perustettu perheyritys, joka on erikoistunut skandinaaviseen designiin ja sen kunnostukseen sekä entisöintiin julkisissa ja yksityisissä kohteissa.