Fenomenalt resultat för luciainsamlingen

Finlands Lucia Luciainsamlingen 2018 slår nytt rekord med 193 000 euro. De insamlade medlen används till förebyggande arbete för barnfamiljer som har det svårt.

Foto: Askar Ibragimov/Folkhälsan.

Luciainsamlingen avslutades 31.1.2019 och resultatet är ett nytt rekord: 193 000 euro (2017: 164 000 euro och 2016: 148 000 euro). Tack vare det fina resultatet kan vi stöda fler utsatta familjer.

– Vi är mycket glada och tacksamma, säger Pia Rosengård-Andersson, avdelningschef för familjer och relationer på Folkhälsans förbund. Vi kommer att fortsätta ordna FamiljeKraftläger.

– Det fina resultatet gör att vi nu kan göra ännu mer än tidigare år. Kanske blir det fler läger eller möjligen satsar vi på återträffar för familjer som varit på våra läger. Eller både och. Det är också möjligt att vi sätter lite mer fokus på våldsförebyggande arbete.

Tidiga insatser viktiga

Luciainsamlingen har haft samma ändamål sedan år 2014. Det finns många olika orsaker till att barnfamiljer har det tungt. Till exempel fattigdom, sjukdom eller brist på nära stödjande relationer gör att många familjer löper risk för att bli utmattade och inte orka med sitt föräldraskap trots att viljan och förmågan till gott föräldraskap finns.

Tidiga insatser är bra dels för familjerna men också för samhället, då man möjligen kan förebygga att större insatser behövs.

– Vi är hjärtligt tacksamma för de storartade bidrag som privata personer, organisationer och företag givit Folkhälsans Luciainsamling, säger Georg Henrik Wrede, vd för Samfundet Folkhälsan.

– Alla bidrag, stora och små, är ytterst viktiga till förmån för vårt arbete för utsatta familjer. Luciainsamlingen är ett effektivt och säkert sätt att stöda utsatta här hemma i Finland. Än en gång – tack!

Gemensamma krafter

Finlands Lucia är både en kulturtradition och en insamling. Luciamaskineriet består av många olika delar och framför allt av många personer: både anställda på Folkhälsan, Yle och Hufvudstadsbladet och av många frivilliga som på olika sätt bidrar till traditionen och insamlingen.

– Vi är väldigt glada över det starka engagemang lucia skapar, säger Folkhälsans förbunds direktör Viveca Hagmark.

– Ett stort antal frivilliga som ger av sin tid och sitt kunnande för att ordna besök på sjukhus, daghem, äldreboenden, fester och konserter. Vi ser hur oerhört meningsfulla och betydelsefulla dessa möten är.

Hundra besök, 100 000 tittare och många möten

Finlands Lucia 2018, Elin Qvist, och luciatärnorna gjorde 100 besök och mötte personer i olika livssituationer. För många är luciabesöket något att se fram emot och minnas länge. Yles sändning från kröningen av Finlands Lucia i Helsingfors domkyrka sågs av mer än 100 000 personer. Flera tusen följde med kröningen i kyrkan och via skärm på torget utanför.

För Lucia Elin Qvist är luciatiden något hon bär med sig resten av livet.

– Tiden som Lucia har varit magisk och jag har så många underbara minnen för livet! säger Elin Qvist. – Vi har haft så många fina stunder på våra olika besök med alla vi träffat. Ett kärt minne var när jag som Lucia besökte min mormor i Jakobstad, tillställningen var så stämningsfull och känslosam.

– Att vi gjort rekord med insamlingen känns så fantastiskt – alla ni som har bidragit till luciainsamlingen har gjort en så god gärning. Ett jättestort och hjärtligt tack till er!

Läs mer på

För mer information: