FFC, Akava och STTK: Löntagarnas förslag för att förbättra sysselsättningen bland äldre arbetslösa fick inget gensvar från arbetsgivarna

Förhandlingarna om åtgärder för att höja sysselsättningsgraden bland över 55-åringar har avbrutits och arbetsmarknadsorganisationerna kommer inte att lägga fram ett gemensamt förslag för regeringen.

Regeringen gav organisationerna i uppdrag att komma med förslag på åtgärder för att höja sysselsättningsgraden bland över 55-åringar, samt förbättra över 55-åringarnas ställning på arbetsmarknaden och främja deras möjligheter att orka i arbetet. Regeringen förutsatte att förslaget till åtgärderna skulle vara balanserat och stärka den offentliga ekonomin.

Löntagarcentralorganisationerna kom med konstruktiva förslag som på alla punkter skulle ha uppfyllt uppdraget som regeringen har gett.

– Den viktigaste helheten gäller tilläggsdagarna för äldre arbetslösa och förbättringar av omställningsskyddet. I löntagarnas förslag skulle möjligheterna för arbetslösa att snabbare få jobb förbättras genom att utöka utbildningen, förlänga sysselsättningsledigheten och snabbare inleda jobbsökningen redan under uppsägningstiden. Längden på utbildningen som ordnas inom ramen för omställningsskyddet skulle förlängas till två eller tre månader beroende på anställningsförhållandets längd, föreslår organisationerna.

Löntagarnas förslag skulle trygga utkomsten för äldre arbetslösa också i fortsättningen, även om åldersgränsen för tilläggsdagar inom arbetslöshetsskyddet höjs till 65 år – det vill säga för dem som är födda 1965 eller senare.

– Löntagarnas förslag skulle också trygga utkomsten och utbildningsmöjligheterna för arbetstagare som sägs upp vid mindre företag och som står utanför omställningsskyddet.

För att göra det lättare att orka i arbetet föreslår löntagarna möjligheter att förkorta arbetstiden för personer över 55 år samt åtgärder för att minska den psykiska belastningen.

I arbetsgruppen fick löntagarnas förslag inget gensvar.

– Vi var beredda att ta ansvar för sysselsättningsutvecklingen och vi är besvikna över slutresultatet, konstaterar organisationerna.

Mer information:

FFC:s ordförande Jarkko Eloranta, intervjuer kan bokas via Marjo Pihlajaniemi, tfn 0400 969 633
Akavas ordförande Sture Fjäder, tfn 0400 609 717
STTK:s ordförande Antti Palola, tfn 040 509 6030

Om

FFC har varit beredd att gå regeringen till mötes på betydande sätt, men det har inte dugt åt regeringen5.3.2024 12:56:19 EET | Tiedote

FFC har under de senaste veckorna fört bakgrundsdiskussioner med regeringen Orpo-Purra. Avsikten har varit att hitta en förhandlingsförbindelse för att försöka mjuka upp de försämringar och nedskärningar som arbetstagarna drabbas hårt av. Inte ens det att FFC har varit beredd att gå regeringen till mötes på betydande sätt har dugt åt regeringen.