FFC:s Jarkko Eloranta i sitt första maj-tal: Finland måste hålla fast vid avtalssamhället när vi lösgör oss från coronakrisen

FFC:s ordförande Jarkko Eloranta betonar att arbetet med att återuppbygga ekonomin efter coronakrisen måste vara ett gemensamt projekt där fundamentet är solidaritet och rättvisa. Man kan inte be löntagarna skynda till hjälp bara när det handlar om att rädda konkurrenskraften eller när det behövs flexibilitet som gynnar företagen.

– Avtalssamhället ska verka för alla parter, och den här förmågan ställs nu verkligen på prov när vi lösgör oss från coronakrisen. Nu skuldsätts den offentliga ekonomin när staten räddar företag och tar hand om människornas hälsa och utkomst.

När coronakrisen slog till visade den fungerande förhandlings- och avtalsverksamheten mellan parterna på arbetsmarknaden att den behövs och har kraft. De finländska arbetsmarknadsparterna enades utan fördröjning om ett avtal som hjälpte företagen att snabbare anpassa sin verksamhet, och samtidigt förbättrade arbetslöshetsskyddet för arbetstagarna.

– Genom att agera snabbt räddar vi jobb och de permitterade arbetstagarna har förhoppningsvis ett jobb att återgå till när krisen lättar, konstaterar Jarkko Eloranta.

Enligt Eloranta har undantagstillståndet som beror på coronakrisen synliggjort de dolda strukturerna i arbetslivet. Det är det lågavlönade yrkesfolket i servicebranscherna inom såväl den offentliga som privata sektorn som håller i gång samhället.

– De har fått uppskattning, men får de i något skede också annat än verbal erkänsla. Hur skulle det vara med full arbetstid och en lön som det går att leva på. Det borde inte vara orimligt eller för mycket begärt, påpekar Jarkko Eloranta.

Ordförande Jarkko Eloranta höll sitt första maj-tal på FFC:s virtuella första maj-fest som sändes via Facebook. Sändningen kan ses i efterhand via FFC:s webbplats eller evenemangets sida på Facebook (på finska).

Hela Jarkko Elorantas första maj-tal via länken nedan (på finska)

Om

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 17 fackförbund och ungefär 900 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.

Enkät bland förtroendemän: Största delen av arbetsplatserna inom FFC:s branscher berörs nu av permitteringar6.5.2020 14:57:22 EESTTiedote

Antalet förhandlingar om permitteringar på grund av coronapandemin har ökat kraftigt, visar en enkät bland förtroendemän som FFC har gjort. Mer än två tredjedelar av förtroendemännen (69 %) berättar att man på deras arbetsplats har förhandlat eller som bäst förhandlar om permitteringar. För en månad sedan var andelen drygt hälften (52 %).