FiBANin uusi toimitusjohtaja: "Enkelisijoittaminen on isänmaallinen teko”

Finnish Business Angels Network FiBAN ry:n uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Tiina Laisi-Puheloinen, joka on tottunut olemaan ensimmäisten joukossa ja ajelee kesät “konjakkipullon hinnalla” ostamallaan kuplavolkkarilla.
Tiina Laisi-Puheloinen aloittaa Euroopan suurimman bisnesenkelijärjestö FiBAN ry:n toimitusjohtajana 1.5.2023.

Toukokuussa Tiina Laisi-Puheloinen astuu Euroopan suurimman enkelisijoittajajärjestön FiBANin toimitusjohtajan saappaisiin. FiBANissa hän näki mahdollisuuden kehittää startup-kenttää ja tuoda enkelisijoittajien roolia entistä näkyvämmiksi yhteiskunnassa. “Enkelit ovat startupien kasvussa keskeisessä osassa ennen jatkorahoitusta, ja se on edellytys monen startupin selviämiselle,” hän toteaa.

Näkemyksellisyyttä ja ammattitaitoa enkelikentän kehittämiseen

Tiina Laisi-Puheloinen kuvailee itseään positiiviseksi ja energiseksi, mikä istuu startup-kenttään hyvin. “Olen elänyt ja hengittänyt startup-maailmaa ja nähnyt, miten rahoitusta hankitaan. Kun FiBANin toimitusjohtajan paikka tuli vastaan, ajattelin, että minulla voisi olla jotakin annettavaa siinä tehtävässä. Enkelisijoittaminen kotimaahan on isänmaallinen teko,” hän lisää.

Laisi-Puheloisen ymmärrys startup-kentästä, vahva ammattitaito ja näkemyksellisyys vaikuttivat myös FiBANin hallituksen.

“Rekrytoinnissa haettiin kandidaattia, joka toisi uusia näkökulmia FiBANin kehittämiseen. Olimme siitä onnellisessa tilanteessa, että saimme useita laadukkaita hakijoita. Valitsimme FiBANin johtoon henkilön, jolla on olennaista startup-yrittäjän taustaa, sekä vahvaa kokemusta johtamisesta. Lisäksi hänellä oli erinomaiset meriitit myös esihenkilönä,”  hallituksen puheenjohtaja Kim Väisänen ja hallituksen jäsen Eljas Repo perustelevat.

Puolustusvoimista johtotehtäviin ja startup-pitchauksiin

Laisi-Puheloinen on vaihtanut alaa rohkeasti. Hän on työskennellyt Puolustusvoimissa ja monen suomalaisen tunteman yrityksen johtotehtävissä. “Aloitin työurani Puolustusvoimissa, joista siirryin vuonna 2005 kaupalliselle puolelle. Urapolkuni kulki Monsterista ja Sanoma Digitalin liiketoiminnan ja erilaisten digibisnesten johtamisesta aina huonekalukonserni Iskun kansainvälisiin johtotehtäviin, kunnes tie vei dynaamista hinnoittelua tarjoavaan startup-yritys Priceffiin,” hän jatkaa.

Priceffiin hänen piti  mennä “vähäksi aikaa vain auttamaan.” Viisivuotta myöhemmin, hän huomasi startup-maailman vieneen mennessään ja tiet myös FiBANin kanssa yhtyivät.

“Yhtäkkiä olinkin Priceffin osakas ja hallituksen puheenjohtaja, ja toisessa käänteessä toimitusjohtajana pitchaamassa FiBANin sijoittajille. Priceffin sijoittajista kaksi on löytynyt FiBANista,” hän kuvailee.

Perspektiiviä yrittäjätaustasta: “Kaikkien pitäisi kokeilla startup-yrittäjyyttä”

Laisi-Puheloinen on tehnyt startup-kentässä monia tehtäviä. Hänen mielestään startupeissa vaaditaan periksiantamatonta asennetta ja moniosaamista. “Pienessä yrityksessä pitää pystyä tekemään kaikkea,” hän toteaa.

“Uskallan väittää, että startup-yrittäjyys on maailman kovin laji. Niiden, jotka luulevat startupien saavan rahaa helpolla, pitäisi testata, millaista on lähteä puskemaan nollasta. Kaikille tekisi hyvää kokeilla joskus startup-yrittäjyyttä, jotta oppisi mitä rahan tekeminen vaatii. Se on kaukana käsien heiluttelusta,” hän sanoo.

Arvomaailmaansa hän kuvailee avoimeksi, rehdiksi ja positiiviseksi. Kun reservin majuria ei löydä metsästämästä tai liikkumasta, kurvailee hän kesät punaisella vuoden 1972 kuplavolkkarillaan  — samaisella, jolla opetteli aikoinaan ajamaan.

“Lunastin kuplan isältäni konjakkipullon hinnalla. Laitatin sen uudenveroiseksi ja se ei todellakaan ollut taloudellisesti järkevä sijoitus, mutta jotkut sijoitukset onkin parasta tehdä tunteella,” hän kertoo.

Tiina Laisi-Puheloinen. Kuva: Wasim Al-Nasser.
Tiina Laisi-Puheloinen. Kuva: Wasim Al-Nasser.

Lapinlahdenkatu 16 / Maria 01

+358405385418https://www.fiban.org

Finnish Business Angels Network (FiBAN) on Suomen enkelisjoittajien yhdistys, joka edistää rahoitusta listaamattomiin kasvuyrityksiin. Yhdistyksellä on yli 670 jäsentä yli 20:stä kansallisuudesta. Toiminnan ytimessä on yksityisen pääoman ja rahoitusta hakevien startupien kohtauttaminen sekä enkelisijoittajien ammattikunnan kouluttaminen Suomessa.  FiBAN on yksi Euroopan suurimmista ja aktiivisimmista enkelisijoittajien yhdistyksistä. Vuonna 2021 yhdistyksen jäsenet sijoittivat yhteensä 52,3 miljoonaa euroa 626 yritykseen. Vuoden 2022 tulokset sijoituksista ja irtaantumisista julkaistaan 28.3.2023.

FiBANin jäsentutkimus: suomalainen bisnesenkeli etsii kuumeisesti uusia sijoituskohteita23.11.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBANin jäsentutkimus piirtää tarkan kuvan suomalaisen enkelisijoittajan mielenmaisemasta. Yli 250 vastausta keränneessä tutkimuksessa selvitettiin enkelisijoittajien demografiatietoja, sijoitusaktiivisuutta, kokemusta ja osaamista sekä sitä, millaiset trendit ja sektorit kiinnostavat enkelisijoittajia juuri nyt. Jopa 86% vastanneista kertoo etsivänsä aktiivisesti uusia sijoituskohteita. Vastaavaa jäsentutkimusta ei ole aikaisemmin tehty.