Fidelix OyFidelix Oy

Fidelix investerar i Lansen Systems AB för att stärka erbjudandet inom trådlösa sensorer och radioinfrastruktur

11.12.2019, at 10 CET. Fidelix Holding Oy har den 10 december förvärvat 40% av aktierna i Lansen Systems AB, ledande inom utveckling av smart sensorteknologi.

Lansen Systems AB är ett svenskt produktutvecklingsföretag med fokus på smarta sensorer och trådlös mätinsamling. Lansen Systems AB har utvecklat och tillverkat sensorsystem i mer än 10 år och har vuxit snabbt med många nöjda stora kunder i Europa.

Fidelix är föregångare inom smart fastighetsautomation och god styrning av inneklimat. Fidelix stärker nu sin produkt- och tjänsteportfölj i bostadssektorn för att hjälpa fastighetsägare att uppfylla EU:s energieffektivitetskrav i bostadshus och lägenheter. EU:s energieffektivitetsdirektiv kräver att enskilda mätare installeras i bostadshus och lägenheter.

”Lansen har ett imponerande produktsortiment av trådlösa sensorer av hög kvalitét för att möta framtida behov i bostadshus. Vi är glada över att fortsätta vår resa att göra byggnader smarta.” säger Tero Kosunen, VD Fidelix.

Vi är glada över att få denna möjlighet att fördjupa samarbetet med Fidelix-gruppen. Vi tror starkt på att Fidelix kommer att öka vår tillgång till bostadsägare, särskilt i Sverige och i Finland. Tillsammans kommer vi att bli ännu starkare när det gäller digitalisering av byggnader på den europeiska marknaden.” säger Patrick Simpson, en av grundarna av Lansen.

Förvärvet har ingen inverkan på de anställda i Lansen eller Fidelix. Fidelix-koncernens nettoomsättning är över 40 miljoner euro och koncernen sysselsätter 300 personer.

Mer Information:

Tero Kosunen
Fidelix, CEO
tel. +358 50 444 1200

Fidelix Oy
Martinkyläntie 41
01720 VANTAA

Fidelix gör byggnader smarta
Vår höga tekniska kompetens syns i system som optimerar byggnaders energikostnader, inomhusklimat och driftskostnader. Våra produkter utvecklas, testas och används varje dag i krävande och extrema klimatförhållanden i Norden och påverkar välbefinnandet positivt för över en miljon människor.www.fidelix.fi/sv

Lansen Wireless Building Technology
Lansen designar och tillverkar smarta mätprodukter huvudsakligen byggda på Wireless M-BUS och OMS-standarden. Lansen Systems AB har utvecklat och tillverkat sensorsystem i mer än 10 år och har vuxit snabbt med många nöjda stora kunder i Europa. www.lansensystems.com

Följ Fidelix Oy

Senaste pressmeddelandena från Fidelix Oy

Hiilineutraaliustavoitteet saavutetaan vain hillitsemällä kiinteistöjen elinkaaren aikaisia päästöjä – suomalainen innovaatio valtaa maailmaa9.2.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistöissä kuluvan energian kokonaishallinta on tähän saakka ollut ei-kenenkään-maa siitäkin huolimatta, että se aiheuttaa 40% koko maapallon hiilipäästöistä. Rakennusautomaation edelläkävijä Fidelixin ja teknologiayritys Futuricen kehittämä tekoälyyn perustuva Fidelix flow_how tuo tähän ratkaisun ensimmäisten joukossa koko maailmassa.