Fiksu asunnonostaja tarkistaa taloyhtiön tilanteen ja varautuu vastikkeiden nousuun

Asuntokaupoilla ostajalla on nyt käytössään vanhaa tietoa. Muutama nyrkkisääntö ja vinkki auttavat selvittämään taloyhtiön tilaa hankalan talven jälkeen.

Asuntokaupassa ostajalla on nyt kiivaimpia aikoja enemmän aikaa perehtyä myös taloyhtiön tilanteeseen. Se kannattaa etenkin tänä keväänä. Fiksu ostaja kartoittaa jo ennalta, millainen nousupaine esimerkiksi hoitovastikkeeseen mahdollisesti kohdistuu.

Jos hoitovastiketta ei ole nostettu vuoden 2022 yhtiökokouksen jälkeen, nousee se todennäköisesti tämän kevään yhtiökokouksessa.

Ostoa harkitsevan kannattaa katsoa erityisen tarkkaan tuorein tieto vastikeali- tai -ylijäämästä. Se löytyy taloyhtiön tuoreimmasta tilinpäätöksestä, joka tyypillisesti on vuodelta 2021. Ensimmäisiä tilinpäätöksiä vuodelta 2022 aletaan saada sitä mukaa, kun yhtiökokoukset niitä vahvistavat.

”Hyvä nyrkkisääntö on, että hoitovastike nousee 10–20 prosenttia verrattuna aiempaan. Varakkaat taloyhtiöt voivat selvitä tätä pienemmillä korotuksilla. Etenkin tässä poikkeuksellisessa tilanteessa taloyhtiön tilannetta voi selvittää myös hallituksen puheenjohtajalta ja isännöitsijältä”, sanoo Roihu.

Esimerkiksi energiakriisin ja yleisten kustannusten nousun vaikutus taloyhtiöön ei näy vuoden 2021 luvuissa. Jos vastikkeet eivät riittäneet menoihin vuonna 2021, oli alijäämä todennäköisesti suurempi viime vuonna.

Myös korjaussuunnitelmaan kannattaa perehtyä huolella. Asukkaalle ne tuovat kustannuksia, mutta ne myös vaalivat asunnon arvoa. Asunto on monelle suomalaiselle suurin omaisuuserä.

”Monella taloyhtiöllä on nyt kiusaus lykätä suuria remontteja. Ostajan kannattaa varmistaa, että taloyhtiö on sitoutunut pitkäjänteisesti kiinteistön kunnossapitoon. Esimerkiksi putkiremontin lykkääminen aiheuttaa helposti ylimääräisiä kustannuksia, jos vuotavat putket aiheuttavat vesivahinkoja”, sanoo Roihu.

Tarkista myös taloyhtiölainan ehdot

Oston yhteydessä kannattaa pohtia, haluaako hän siirtää mahdollisen taloyhtiölainan osaksi asuntolainaa vai pitää sen taloyhtiölainana.

Oma asuntolaina on asukkaalle taloyhtiölainaa joustavampi vaihtoehto. Siihen saa esimerkiksi lyhennysvapaita ja muita joustoja, joita yksittäisen osakkaan taloyhtiölainaosuuteen ei saa.

”Jos taloyhtiölainaa ei maksa kaupan yhteydessä pois, kannattaa osakkaan tarkistaa lainan maksuaikataulu, korko ja muut ehdot. Myös taloyhtiölainalla on korontarkistuspäivä. Sen avulla voi selvittää, onko taloyhtiölainaosuuden maksuerä nousemassa lähikuukausina. Tämä auttaa budjetointia”, sanoo Roihu.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa.

Luonnon monimuotoisuuden integrointi liiketoimintamalleihin vielä vaikeaa pohjoismaisille yhtiöille19.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kolme neljästä pohjoismaisesta suuryrityksestä kokee haastavaksi luonnon monimuotoisuuteen liittyvien riskien monimutkaisuuden, uskottavien tavoitteiden asettamisen sekä hallintomallin kehittämisen. Muutama yritys erottuu myönteisesti joukosta, mutta yksikään ei vielä ole päässyt tasolle, jossa luonnon monimuotoisuus on sisällytetty liiketoimintastrategiaan, ilmenee Danske Bankin varainhoidon tuoreesta raportista.